Ролята на педагогическите специалисти в адаптацията на децата в образователната институция
Силвия Пенева Пенева, Директор на ДГ „Радост“, гр. Силистра
Резюме
В детската градина рязко се изменят условията на живот и ежедневни дейности, в които децата се включват, нарушава се създаденият до тогава динамичен стереотип и може да възникват неприятни чувства и отрицателни реакции. Важно за новопостъпилите деца в първа група, е педагогическите специалисти и екипа да създадат условия за бърза, плавна и безболезнена адаптация.
Децата в ранна предучилищна възраст са изключително привързани към семейството, затова много често адаптирането към детската градина за тях е трудно и неприятно преживяване. За разлика семейната среда, в детската градина условията са различни, животът и дейностите са подчинени на други правила и условия. За да се постигне плавна и безпроблемна адаптация на децата, основна роля имат педагогическите специалисти. Необходимо е да създадат подходяща и уютна образователна среда, да съобразят дейностите в групата с възрастта и особеностите на децата, да изградят доверие и добри взаимоотношения с децата и с техните родители, да се въведат и следват общоприети норми и правила. За постигане на тези норми е от значение следването на няколко принципа: запазване на спокойствие, индивидуален подход към всяко дете и активно сътрудничество със семейната общност.
Семейството и детската градина са едни от най-важните социални фактори, които влияят върху развитието на децата. За да се постигнат оптимални резултати във възпитанието, социализацията и обучението на подрастващите, са необходими взаимодействие и сътрудничество между участниците в приспособяването към новата действителност и изграждането на бъдещите детски личности. Това е период, когато децата усвояват социални и емоционални умения и се формира партньорство между малките участници, техните родители, педагогическите специалисти и помощния персонал. Децата определено не могат да преминат сами през всички тези промени. За да преминат успешно през етапа на приспособяване, децата трябва да са подкрепяни от своите родители и от педагозите, за да им се помогне да създадат стабилни връзки между всички нови преживявания.
За да се постигне по-бърза и безболезнена адаптация, семейната общност и детската градина трябва да работят в екип, да бъдат партньори в адаптацията и социализацията на децата. За тази цел в образователните институции от предучилищно ниво се създава и прилага модел за работа със семействата в периода на адаптация на децата от семейната среда към детската градина. Това е разработена програма, насочена към условията в детската градина за децата, които постъпват в първа възрастова група в детската градина, отчитаща психологическите, физиологическите и социалните особености на децата в тази възраст и представлява модел на взаимодействие между детската градина и семейството в този не лесен за детето период. Целта на екипа, изпълняващ тази програма, е изграждането на позитивни отношения, които да допринесат за създаване на комфорт, увереност, взаимно уважение и взаимопомощ. Сътрудничество между образователната институция и семейната общност е в полза на децата. Създаването и осъществяването на успешна комуникация и добро взаимодействие между родителите и педагозите е от изключителна важност и за самите тях и за подрастващите. Участието на членовете на семейството в допълнителни форми и инициативи в групата позволява да се осъществи по-безболезнено приспособяване на малките участници. Присъствието на родителите допринася за спокойствието на децата, за доброто им емоционално състояние и за активно участие и съпреживяване на режимните ситуации и моменти в образователната институция.
За да се постигне по-бърза и безболезнена адаптация, семейната общност и детската градина трябва да работят в екип, да бъдат партньори в адаптацията и социализацията на децата.
Всеки, който е свързан професионално с детската градина знае, че адаптацията е труден и отговорен период за всички участници в образователния процес. Приемането на дете в предучилищна институция обикновено предизвиква сериозно безпокойство сред възрастните. Трудно е за родителите, които виждат сълзите на детето си, за децата е трудно да свикнат с новите условия, за персонала на групата също е трудно. Водеща роля в процеса на адаптация имат педагогическите специалисти. В детската градина, за разлика от детските ясли, престоят на децата е целодневен. Често се случва новоприетите деца да дойдат за пръв път на детска градина в началото на учебната година и всички тези деца в първите си дни на посещение да се стремят към постоянен физически контакт с учителите. Най-важното нещо за педагозите е да спечелят доверието и обичта на децата. За да се постигне това и да е минимално болезнен процеса на приспособяване, е необходимо учителите да създадат подходящи условия за децата и емоционално благоприятен микроклимат в групата. Важно е учителите да вложат своите умения и усилия, за да създадат необходимата образователна, социална и емоционална среда, която да посреща децата в атмосфера на комфорт, уют и добронамереност. По този начин отрицателните емоции ще намалеят и изчезнат, и децата ще се приспособят по-леко. Това е значимо условие, за да се изгради положително отношение у децата към образователната институция и към екипа, и желание за посещение на градината.
За да се чувстват добре децата в новата обстановка, тя трябва да е съобразена с възрастта на децата, да е уютна и да създава чувство за комфорт. За да се постигне всичко това, е нужно да се обособят достатъчно просторни, но не и прекалено големи пространства в занималнята, които да са съобразени според функциите им и да са оборудвани и обзаведени с подходящи играчки и материали, и които да предлагат различни дейности на подрастващите. Трябва да се осигури и достатъчно пространство за подвижни игри и раздвижване. Подходящи такива пространства са кът за семейни игри, кът с кубчета и детски превозни средства, кът за изобразителни дейности, кът с книжки, пъзели и манипулативни игри, както и много други според възможностите и нуждите.
Педагогическите специалисти могат значително да улеснят процеса на адаптация на децата, като организират правилно и игровите дейности в групата, като насоката им трябва да бъде към формиране на емоционална връзка „деца-възрастни“ и „деца-деца“. Основната цел е да се създадат добри емоционални взаимоотношения и постепенно да се изгради доверие между участниците в процеса. За децата е от голямо значение да свикнат с учителите и да ги възприемат като близките си хора и като добри приятели. Ползотворното емоционално общуване се формира на базата на съвместни дейности, лично отношение и грижа. Учителите трябва да са надеждни партньори в игрите, да са винаги до децата, а самите дейности трябва да са съобразени с възможностите и индивидуалните особености на подрастващите.
За да протича плавно приспособяването, педагозите трябва да се постараят да опознаят родителите и самите деца. Информацията, която ще подобри взаимодействието със семейната общност като цяло, може да се набави чрез анкетно проучване или чрез индивидуални срещи и разговори с близките на децата. От значение за работата е да се проучат навиците на децата, свързани с храненето, с времето за сън, със здравно-хигиенните особености. За създаване на добра връзка с децата и за подпомагане на привикването им към образователното заведение, от голяма полза ще е информацията от близките, свързана с любими дейности и играчки, методи и средства, които успокояват децата, начини за обръщение към тях, поведенчески характеристики, притеснения и тревоги, които споделят родителите.
Една от важните задачи на педагогическите специалисти е преди всичко да „адаптират“ и успокоят родителите. За целта е полезно да се срещнат със семействата, да ги поканят да се запознаят с екипа, с групата, със средата, да ги въведат в работата си и в ежедневието, да споделят какво ще правят децата при престоя си, да обсъдят заедно как да се облекчи периода на адаптация. Полезно е да предоставят съвети и консултации, произтичащи от педагогическата им практика и наблюдения, да се изградят добри взаимоотношения и сътрудничество със семейната общност.
Детската градина не е само място, където децата престояват до дванадесет часа. Тя е образователна институция, която предоставя услуга по отглеждане, възпитание и социализация на децата. За много от родителите, дейностите, които се извършват в предучилищната институция, остават скрити зад вратите. За да са спокойни родителите, че децата им са в добри ръце и че детската градина е в тяхна услуга, е необходимо учителите да организират родителски срещи, за да запознаят семействата с дейностите в градината и в групите, с дневния режим, с основните и допълнителни форми на педагогическо взаимодействие, с ежедневните дейности, с програмата, с образователните направления. Наложително е още в самото начало да се поставят правила в общуването с родителите и в групата, да се запознае семейната общност с правилника за дейността на детското заведение, да се регламентират моментите, когато родителите могат да водят и вземат децата, да присъстват на режимни моменти в групата. Разработването на единни изисквания към поведението на децата, координирането на взаимодействието с тях у дома и в градината, е най-важното условие, което улеснява адаптирането им към промените в средата и в начина на живот.
Споделяйки подробности за условията и дейностите в детската градина, родителите ще са информирани и по-спокойни за адаптационния процес, ще могат да споделят правилна и достоверна информация на децата за мястото, където ще ги водят, а самите деца ще идват по-подготвени и по-уверени.
За да се справят успешно и с отговорностите си, свързани с адаптирането на децата към предучилищна образователна среда, е необходимо педагогическите специалисти да следват принципите, описани по-долу:
- Спокойствие – адаптацията на децата може да бъде придружена от плач, упоритост и капризи. Необходимо е педагогическите специалисти да запазят спокойствие и да създадат благоприятен емоционален микроклимат. Малките деца лесно се разсейват, затова учителите е желателно да използват не сложни игри, детски римушки, песни, залъгалки и играчки.
- Индивидуален подход – да се обърне внимание на всички новопостъпили деца. Необходимо е педагозите да проведат предварителни разговори с родителите относно предпочитанията и характерните особености на децата и тази информация да се вземете предвид в разумни граници. Желателно е да се обърне специално внимание на чувствителните, емоционални и затворени деца.
- Сътрудничество с родителите – от изключително значение е добрата и редовна комуникацията с родителите. Необходимо е да знаят, че и те, както и учителите, трябва да имат еднакви очаквания към децата. От значение е и обратната връзка – да се информират своевременно родителите за успехите и постиженията на децата, да се споделя напредъка им в детското заведение. В полза на родителите ще е и информационно табло или кът в помощ на родителите, където периодично ще се поставя съвременна и полезна информация и съвети за социализацията, възпитанието и обучението на децата (АНО «НИИДПО», Адаптация и социализация ребенка в детском саду: что может и должен сделать воспитатель?, posted 14.01.2022).
Всички гореописани процеси и дейности дават основание да се направи извод, че адаптационния процес на децата към детската градина е изключително деликатен и всеобхватен и поради това той поражда необходимостта към него да се подхожда внимателно и с търпение, както от страна на работещите в детските градини педагогически специалисти и непедагогически персонал, така и от страна на семейството.
Източници:
- https://rstatic.oshkole.ru, Методические рекомендации по адаптации для воспитателей.
- https://rstatic.oshkole.ru, Рекомендации для педагогов в период адаптации детей