ТЕХНОЛОГИЯ ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА ИНТЕЛЕКТУАЛНИТЕ КАРТИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА В ПЕТИ КЛАС
Славка Георгиева Миланова
Старши учител по Математика
ОУ „Евлоги Георгиев“ – Дупница
Резюме:
Интерактивното обучение е специална форма на организация на познавателната дейност. Чрез него се създават комфортни условия на обучение – условия, при които ученикът чувства своята интелектуална състоятелност, своята успешност, която прави продуктивен самия процес на обучение. Учениците се оказват въвлечени в процеса на познание, имат възможност да разберат и рефлектират по повод това какво те знаят и мислят. Съвместната дейност на учащите в процеса на познание, усвояването на учебния материал означава, че всеки внася в този процес свой особен индивидуален принос, който е свързан с обмен на знания, идеи, способи за дейност. И това става в атмосфера на доброжелателност и взаимна поддръжка, което позволява не само да се получава ново знание, но и да развият сами познавателна дейност, да я преведат на по-високи форми на кооперация и сътрудничество.
Постоянният поток от информация, получена от ученика, трябва да се обработва и съхранява в паметта. Учениците се учат да намират, структурират, запомнят информация. Учителите, използвайки интелектуалните карти в класната стая, могат по-лесно да обяснят нов материал посредством асоциации, които са ясни за всеки ученик.
Използването на интелектуални карти дава възможност на учителя:
- да контролира познавателната активност на ученика, т.е. преминава от позицията на носителя на знанието (давайки знания) до позицията на организатора на действителната познавателна дейност на учениците;
- да мотивира познавателната активност на ученика в урока чрез комуникация и взаимно разбиране и да търси положително отношение към математиката;
- да организира самостоятелна работа в урока и у дома;
- да създава ситуация на успех, т.е. предлага изпълними задачи на всеки ученик;
- да изгражда положителна емоционална атмосфера на образователното сътрудничество, което се осъществява в система от хуманни образователни взаимоотношения;
- да развива критично и рефлексивно мислене.
Визуалният образ се помни дълго време, възприема се с максимална скорост, образува огромен брой асоциации. Нашият мозък е устроен така, че почти моментално имаме визуална асоциация за всяка дума. „Визуализацията на учебното съдържание е изключително важна, а по-добрата визуализация е предпоставка за по-добро учене. Всяко едно понятие може да бъде конструирано и визуализирано по начин, известен като интелектуална карта“ (Бинев & Бинева, 2012: 197).
Благодарение на визуализацията на мисловните процеси, методът за картографиране на ума им позволява да:
– да развият общообразователни умения, свързани с възприемането, обработката и обмена на информация ;
– подобряване на всички видове памет (краткосрочна, дългосрочна, семантична, образна и др.) на учениците;
– ускоряване на учебния процес;
– изучават личността на учениците и откриват причините за техните когнитивни и емоционални затруднения;
– да се формира комуникативна компетентност в процеса на групова мисловна карта;
– разработване и прилагане на корекционни програми, когнитивни и емоционални затруднения;
– да развиваме креативността на учениците.
Визуализацията на материала чрез мисловни карти помага на учениците да постигнат по-добро усвояване на учебния материал и формирането на цялостен поглед върху изучавания обект.
Урокът под формата на мисловна карта има редица предимства:
– възможността за цялостно представяне на съдържанието на урока,
– намаляване на времето за възстановяване на материал в паметта,
– по-лесно се виждат връзките между отделни проблеми, неразвити дялове,
– възможност за редакция.
Методът на мисловната карта е универсален: може да се използва от учители във всички образователни области, прави учебния процес по-интересен и вълнуващ, като по този начин повишава ефективността на образователния процес.
Провеждането на час по математика, организиран като интелектуална карта е една от възможностите за излизане от ограничаващите рамки на авторитарните и репродуктивни методи на обучение и обръщане към групово-ориентирано, интерактивно, обмислено и обосновано съчетание от методи, форми и средства на обучение. Специалистите посочват, че обикновено при „раждането” на иновационната идея се проявява субективния фактор и идеята в началото се приема с недоверие и съмнение – дали новото действително е по-добро от старото, изпитаното, сигурното (същите съмнения изпитах и аз). Едва след нейното вътрешно осмисляне и приемане започва развитието и разпространението й.
Ще моделирам пет нетрадиционни урока в 5. клас по математика като интелектуална карта и ще търся решение на въпроса: „Как да мотивирам учениците да овладеят повече нови знания?” – да е достъпно, привлекателно, успешно.
Мисловните карти , които ще използвам в часовете, ще са на разположение на учениците в Teams.
Създаденият модел на интелектуални карти се състои от 5 различни вида карти за двата часа. Четири от тях са мисловни карти за уроци за нови знания и една мисловна карта за обобщение на раздел „Обикновени дроби“.
Чрез тестиране – едно от най – често използваните форми за събиране на необходимите данни за емпирично изследване и използването на статистическия метод за проверка на хипотези t-разпределение на Стюдънт, тъй като ще работим с две извадки, които са независими една от друга и определяме извадките като малки – под 50 човека, анализът може да се обобщи в две посоки, които показват положителните му страни:
- Учениците участвали в изработването на интелектуални карти показаха по-високо равнище на знания и умения в сравнение с ученици от другия клас. Това се подкрепя от получените резултати на контролния тест, в 5А клас няма слаби оценки и средният успех е с 0,92 по-висок от средния успех на учениците от 5Б клас, в който е работено по традиционния начин.
- Повиши се мотивацията на учениците за учене, провокирана от желанието или необходимостта да се усвои ново знание по достъпен и привлекателен начин. Две трети от учениците са отделили повече време за подготовката си за изработването на интелектуални карти от обикновено. Смятат, че този модел допринася за лесно и успешно учене (96%), и увеличава желанието им да се представят добре (91%). Като цяло учениците изразяват желанието си за участие в изработването на интелектуални карти и по друга тема (88%).
Когато учебната работа е интересна и творческа, когато води към успех и има като очакване и резултат одобрението на учителя, на съучениците и преди всичко на самия ученик, се постига удовлетвореност от ученето, мотивация за влагане на повече усилия и стремеж към по-добри резултати. Постигнатите резултати не биха били възможни без разнообразните методи и интерактивни средства използвани в учебния процес. Обогатяването на традиционния педагогически подход превърна учениците от „пасивни” консуматори в активни партньори на преподавателя и творци на собственото си знание. Това доведе до възможно удоволствие от ученето.
Какво може да се подобри? Урокът като интелектуална карта не трябва да бъде самоцелно и епизодично прилаган. Умелото му и периодично използване ще позволи на преподавателя да направи подходящ подбор на учебно съдържание от една страна, а от друга страна да се обогатяват компетенциите на учениците. Самите части (задачи) на картата могат да бъдат променяни, съобразно съдържанието на избрана тема от учебната програма.
Могат да се направят следните изводи:
- Създадена бе методика и технологичен алгоритъм на обучение по математика.
- Проведено бе емпирично изследване на ефективността на модела на обучение.
- Получените резултати бяха обработени и анализирани и на тази основа се моделира рационален формат на успешно учене чрез интерактивно базирана технология.
- Проверката потвърди хипотезата на изследването.
- Интелектуалната карта допринесе за развиване, задълбочаване и повишаване знанията на учениците по отношение на обем и трайност, както и за подобряване на качеството на педагогическия процес в значителна степен. Моделът спомага за това, всеки ученик да придобива знания и да оползотворява максимално времето в учебния час.
- Повишава познавателната активност на учениците и равнището на познавателния интерес, което е предпоставка за задълбочено усвояване на учебния материал и развитие на творческото им мислене, т.е. този модел на обучение спомага за повишаване постиженията и мотивацията на учениците за учене, а не да бъдат натрапени от учителя.
- Интелектуалната карта прави обучението по математика интересно, атрактивно, достъпно и значително променя отношението и нагласите на учениците към ученето.
- От значение е практическата насоченост на модела, който може да се прилага и от други колеги.
Ето защо си струва да се отдели времето, необходимо за подготовката и реализацията на този модел на обучение, чрез който освен всичко друго се постига и главната цел на обучението по предмета – учениците да усвояват систематизирани знания.
Интерактивното учене е дидактическо взаимодействие, при което се усвояват и развиват не само знания и умения, но и поведение, включително и инициативност и способност за сътрудничество. Това учене помага учениците да “преживеят” процеса на обучение, да общуват пълноценно, училището за тях да бъде освен източник на знания, още и на положителни емоции.
Ефективността на учебния процес се повишава, знанията усвоени по този начин се отличават с по-голяма трайност и задълбоченост. Емоционалният фон се отличава с висока динамика и положително отношение на учениците към овладяване на знанията, защото, обуславяйки личната изява на учениците, информацията се трансформира в личностно значимо знание.
Без да пренебрегваме или омаловажаваме традиционните методи и прийоми на работа, можем да сме отворени за иновациите, да се опитаме ние да ги наложим във времето, преди то – времето да ги наложи на нас.
Обучението е успешно, защото:
- Въвлича и ангажира учениците, прави ги отговорни за резултатите от обучението.
- Позволява на ученика да прави грешки и да намира решения, развива творческия потенциал.
- Спомага на учениците с различни стилове на учене да учат по-пълноценно.
- Засилва настойчивостта на учениците в ученето, ентусиазма им и доверието в учителя, развива се самоувереност.
- Стимулира се когнитивното развитие, повишава се нивото на критичност на мисленето.
- Развиват се по-силни положителни чувства към съучениците и учителя, по-добро разбиране на чуждите мнения.
- Осигурява непрекъсната обратна връзка.
- Намалява умората на учениците.
- Изчезва ясната граница между учител и ученик – всички индивиди притежават определено ниво на опитност.
- Подобрява се компетентността, подобряват се житейските умения.
- Учителят и учениците се забавляват в обучението. (Костова, 2)
Използвана литература:
- Бинев, Д. & Бинева, Ж. (2012). Интелектуалните карти в обучението. В: Годишник на БСУ, том ХХVII.
- Костова, 2., Как да създадем нагласа за учене, С., „Педагог”, (2000)