ТЕХНОЛОГИЯ ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА ИНТЕЛЕКТУАЛНИТЕ КАРТИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА В ПЕТИ КЛАС
Славка Георгиева Миланова
Старши учител по Математика
ОУ „Евлоги Георгиев“ – Дупница
Резюме:
Целта на педагогическото ми изследване: Да се моделира вариант на интерактивно базирана технология на обучение по математика в пети клас, чрез методът на мисловните карти при изучаване на раздела „Обикновени дроби”, осигуряваща достъпно, привлекателно и успешно учене. Разработката „Технология за приложение на интелектуалните карти в обучението по математика в 5. клас“ акцентира върху конкретен интерактивен метод – метод на мисловните карти , приложен в различни типове уроци. Този метод предполага широка обща култура и способности да свързват различни предметни области, като обвързват обучението с различни казуси и проблемни ситуации от тях. И за да бъде обучението ефективно и ползотворно, в помощ съм включила използването на интелектуалните карти.
Промените, настъпващи в съвременния свят – необходимостта от непрекъснато образование и саморазвитие, както и увеличаването на обема на информацията стимулират развитието на нови визуални начини за представянето й, което е отразено в държавни образователни стандарти на образованието .
Непрекъснатото развитие на информационните технологии, неминуемо изисква нова визия по отношение на начините на преподаване в обучението по математика. За да предизвикат интерес у учениците и те да бъдат стимулирани да участват активно в обучителния процес, педагозите трябва да се насочат и успешно да прилагат нови методи, техниики и подходи. Така получените знания и умения ще позволят адекватно реализиране в заобикалящата ни социална, обществена среда. На ученика трябва да бъде дадена възможност активно и равноправно да участва в обучителния процес, да изкаже мнение, да опитва, да твори. Затова в днешно време интерактивното обучение има изключително значение, тъй като чрез него се усвояват умения и способности, натрупва се опит, развиват се творческите заложби, изгражда се способността за вземане на решения и се стимулира креативността. Използването на интерактивни методи в обучението по математика дава възможност на обучаемия да достига самостоятелно до новото знание, да бъде изследовател, да мисли, да бъде активен учащ се, взаимодействащ. Прилагането на нови методи има голямо значение за вникването в същността на знанията и осъзнаването на тяхната връзка с реалността и значението им за живота.
В дипломната работа е поставен акцент върху конкретен интерактивен метод – метод на мисловните карти , приложен в различни типове уроци. За целта са разработени пет технологични варианта на уроци с използване на интерактивни методи. Схематичното представяне на уроците е важно за работата на учителя, защото в преки разговори с колеги, а също и по време на квалификационни обучения се споделя мнението, че липсва представяне на конкретни педагогически практики, които са свързани пряко с методиката на преподаване.
Едно от иновативните и обещаващи средства за визуализиране на образователна информация е методът на мисловната карта. Това е инструмент, който ни позволява компетентно да структурираме и обработваме информация за ефективно запаметяване и усвояване на образователна информация.
Анализът на процеса на обучение по математика в училище, научната и методическата литература по темата на изследването разкрива следното противоречие на научно и методическо ниво: между възможността за използване на метода на мисловната карта в процеса на обучение по математика и липсата на подходяща методология. Необходимостта от разрешаване на това противоречие определя уместността на дипломната работа и определя неговия проблем: как ефективно да се прилага методът на мисловната карта при обучението по математика в 5 клас?
Като учител по математика се чувствам професионално удовлетворена, когато прилагам различни интерактивни технологии. В обучението по математика от 5÷7. клас се използва т. нар. „спираловиден подход” и от неговото прилагане се получава интересен резултат. Учениците започват всяко ново завъртане на спиралата с все по-голям опит не само по дадена тема , а изобщо като знания, умения и компетенции по математика , което освобождава учителя от необходимостта да повтаря добре усвоени в предишни години знания и дава време за по-активно участие на учениците в провеждането на уроците. Учениците вече са достигнали възраст, която може да им позволи да преминат отвъд границата на простото възпроизвеждане на получените знания и демонстрация на овладените умения. Равнището на учениците в класа ми позволява да прилагам различни интерактивни техники, както и да насоча вниманието към анализ на ролята и възможностите на изучаваните технологии и перспективите на развитие на учениците в светлината на иновациите, предлагани от глобалната мрежа и безжичните телекомуникации.
Работата ми през изминалата година бе многостранна, провокативна и изключително творческа. Създаването и прилагането на интерактивна технология на обучение (модел на интелектуални карти) ми даде възможност за анализ и изграждане на по-нататъшни ефективни педагогически стратегии в областта на обучението.
Потърсих подход, при който обучаемите да са въвлечени в активни действия при натрупване на базисни знания и обогатяване на познанията си. Новото при този подход е, че теоретичният материал е представен чрез интелектуални карти, а не по традиционния начин на преподаване.
Интерактивното обучение е специална форма на организация на познавателната дейност. Реализират се конкретни и прогнозируеми цели. Една от тези цели е създаването на комфортни условия на обучение – условия, при които ученикът чувства своята успешност, своята интелектуална състоятелност, която прави продуктивен самия процес на обучение. Учениците се оказват въвлечени в процеса на познание, имат възможност да разберат и рефлектират по повод това какво те знаят и мислят. Съвместната дейност на учащите в процеса на познание, усвояването на учебния материал означава, че всеки внася в този процес свой особен индивидуален принос, който е свързан с обмен на знания, идеи, способи за дейност.
Интелектуалните карти намират приложение във всички области на живота, където по-ясното мислене и по-ефективното учене увеличават успеваемостта. В научната сфера може да бъдат използвани за генериране на идеи при разработването на изследователска програма, за конструиране на събраната информация по проучвания проблем, за структуриране на получените резултати и за търсене на зависимости, за концептуално моделиране, за прогнозиране и др. В ежедневието интелектуалните карти дават възможност да се подредят по значимост проблемите, чакащи решение, и да се потърсят подходи за тяхното решаване (Бинев & Бинева, 2012).
И. Иванов извежда следните основните принципи на интерактивното обучение:
- Обучението да се основава на опита и контекста, които правят ученика желаещ и способен да учи (готовност). (Иванов, 2)
- Обучението да бъде структурирано така, че да може да бъде лесно възприето от ученика (спирална организация).
- Обучението да облекчава екстраполацията (приложение в съседни области, обобщение) и или да запълва празнини.
- Обучението да бъде ученик – центрирано.
- Интерактивност (диалогов характер) – тя определя ефективността на процеса на обучение и е фундаментален механизъм за придобиване на знания и развитие на познавателните и физическите умения.
Основни изследователски задачи:
- Да се направи теоретичен анализ на психологическа, методическа и педагогическа литература за изясняване на работните понятия с оглед изграждане на концепция на изследването. Да се проучи състоянието на практиката, за да се конкретизират параметрите на изследването.
- Да се създаде методика и технологичен алгоритъм на обучение по математика в 5. клас и критерии за оценка.
- Да се проведе емпирично изследване на индикаторите за иновативност на модела на обучение.
- Да се обработят и анализират резултатите от изследването и на тази основа да се моделира рационален формат на достъпно, привлекателно и успешно обучение чрез интерактивен метод – метод на мисловните карти на обучение по математика.
Хипотеза:
Използвана литература:
- Иванов, И., Интерактивни методи на обучение.
http://ivanpivanov.com - Бинев, Д. & Бинева, Ж. (2012). Интелектуалните карти в обучението. В: Годишник на БСУ, том