УЧЕБНА ПРОГРАМА ПО БЕЗОПАСНОСТ НА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА ЗА ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Таня Христова Табакова – обучение за придобиване на I ПКС, 8460- старши учител, ДГ“Здравец“ гр. Пазарджик
Резюме: Обучението на децата и учениците по Безопасност на движението по пътищата/БДП/ винаги е било сред приоритетите на Министерството на образованието и науката. Целта е да се подпомогнат децата да осъзнаят себе си като активни участници в движението по пътищата,да откриват и разбират опасностите на улицата и да усвоят принципите на безопасно поведение.Също и възпитаване на транспортна култура у подрастващите,за да могат те да се опазят живи в условията на интензивно пътно движение.
Ключови думи: /БДП/-Безопасност на движението по пътищата,/ПТП/ – Пътно транспортни произшествия, /СЗО/ – Световна здравна организация,/ООН/ – Организация на обединените нации,/МОН/ – Министерство на образованието и науката, /ДОС/ – Държавни образователни стандарти;
- I. ОБЩО ПРЕДСТАВЯНЕ НА УЧЕБНАТА ПРОГРАМА ПО БЕЗОПАСНОСТ НА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА/БДП/
„Обучението по безопасност на движението по пътищата е вид социално учение, при което водеща е ролята на практическите умения, на нравствените аспекти. То започва от ранна възраст на детето и го съпътства през цялото му развитие. Това учение трябва да се разглежда като неделима част от цялостното образование и възпитание на личността на детето и трябва да се извършва непрекъснато в рамките на възпитателно – образователния процес в детската градина. Основите на общата култура и поведение на личността се поставят още в предучилищна възраст.От този момент трябва да започне подготовката на децата за тяхната „пожизнена“ професия – участник в движението като пешеходец. В тази възраст те рядко се движат самостоятелно. Въпреки това децата са участници в движението и като такива трябва да умеят да се движат безопасно.
Формирането на ориентировъчна способност, както и повишена сензитивност на този период, са добра предпоставка за усвояване на елементарни представи, понятия и умения за безопасно движение. Всичко това ще послужи като основа за овладяване на по-сложни познавателни структури по БДП в училище. Така постепенно те ще се превърнат в осъзнати навици и в регулатор на поведението. Учебното съдържание е съобразено със специфичните особености на тази възраст, така и с принципите на глобалност, последователност и спираловидност. То е основа за формиране на когнитивните и практическите умения на децата, необходими им за опазване на пътя.
Съвременната пътна среда е враждебна за детето, тя е неестествена и противоречива за неговите потребности и вътрешни механизми за физическа защита. Малките деца не осъзнават опасностите, които крие пътят, а някои юноши съзнателно ги търсят. Ето защо обучението по безопасно движение трябва да доведе до развиването и усъвършенстването на защитните механизми на децата като участници в съвременното пътно движение. Неговата дългосрочна роля е създаването на определен начин на мислене и изграждане на поведение, което осигурява не само личната безопасност, но и сигурността на останалите участници в движението”.Да се запази живота и здравето на децата е кауза, която заслужава усилията на цялото общество. Всяка година в света жертви на ПТП стават 1,3 млн. човека. Всяка година повече от 1,3 милиона души загиват при пътно – транспортни произшествия. От тях 270 000 са пешеходци. Още 20 до 50 милиона получават различни наранявания при инцидентите. Тези данни на Световната здравна организация (СЗО) са обнародвани от Организацията на обединените нации (ООН). Необходими са ни повече толерантност, уважение, и предвидливост. За да намалим грешките, които водят до нещастия и инциденти по пътищата е добре всеки от нас:
- Да не бърза!
- Да внимава на пътя!
- Да пази себе си и другите около него!
Като пешеходец, водач на велосипед или пътник в превозно средство, детето е безпомощно и уязвимо, ако не познава правилата за движение по пътищата и му липсва поведение, адекватно на пътната му безопасност. Поради това, началото на обучението по безопасност на движението по пътищата и овладяване на пътната азбука от малчуганите се поставя още в предучилищната му възраст и едно от местата за провеждането му е в детската градина.
Запазването здравето и живота на едно българско дете е благородна кауза и заслужава усилията на всички нас – учители, родители, общественост.
Ето защо МОН въведе като приоритетно обучението на децата и учениците по безопасност на движението по пътищата.
В детската градина децата се обучават като пешеходци, придружавани от възрастни.Затова много важно и съществено е участието и на възрастните наравно с учителите във възпитанието и обучението на децата. Тук децата трябва са формират общи представи за уличното движение и елементите на пътната среда.
Какво е мястото на обучението в планираните ситуации по БДП и какво е тяхното приложение? Успяват ли да се мотивират децата при овладяване правилата за безопасно поведение по пътищата? До колко конструирането, търсенето и приложението на подходящи образователни технологии в предучилищната практика е възможност за професионална изява и удовлетвореност на предучилищния педагог? Това са актуални въпроси, на които днес предучилищната теория продължава да търси отговори. Възрастовите особености и ограничения социален опит на детето го правят най-застрашената категория за участниците в движението. Проблемът за безопасно детско поведение на улицата изисква обучение, което започва в предучилищна възраст. Тази необходимост от системна работа с децата, за да се изградят у тях умения и навици за безопасно движение стои пред нас учителите. Основна и водеща дейност в тази възраст е играта. Елементи от обучението по БДП може да се включат във всеки един режимен момент, без това да наруши комплектността и нормите на възпитателно-образователния процес. Това са дидактическите, подвижните и музикално-подвижните игри, разходки и наблюдения. Учебното съдържание е структурирано в глобални теми по групи.
- II. ЦЕЛИ НА ВЪЗПИТАТЕЛНО-ОБРАЗОВАТЕЛНИЯ ПРОЦЕС ПОБДП В ДЕТКАТА ГРАДИНА
Глобалната цел на възпитателно- образователния процес по БДП изисква у децата от I III (IV) група да се изградят елементарни представи и понятия за пътното движение и начални умения за безопасно предвижване като пешеходци. Тази глобална цел се конкретизира в:
– Развиване сензориката на децата /възприемане и различаване цветове и форми, движение, анализиране на информация от светлини и звукови сигнали:/
– Да различаване на улично платно, тротоар;
– Да знаят кой къде се движи;
– Да знаят, че не трябва да се движат сами;
– Да знаят къде е опасно да се движат и защо;
– Да умеят да се ориентират в елементарна пътна ситуация;
– Да се спазват определени правила при движение;
– Да знаят къде е опасно и безопасно да се играе;
– Да умеят да се придвижват самостоятелно на къси разстояния;
– Да правят елементарни констатации на наблюдавана пътна ситуация;
– Да търсят и откриват пътни знаци и сигнали за пешеходците;
III. ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ ОТ ОБУЧЕНИЕТО ПО БЕЗОПАСНОСТ НА ДВИЖЕНИЕ ПО ПЪТИЩАТА
От децата се очаква да започнат формиране на знания и умения за безопасно поведение.Те са формулирани така, че да могат да бъдат изпълнени от децата и да бъдат констатирани при вътрешното или външното оценяване с по-голяма лекота.Учебното съдържание дефинирано в ядра на ДОС за I-III /IV/ група е предназначено за постигане на специфичните цели на възпитанието и обучението по БДП в тази възрастова група.Работата в рамките на формулираните глобални теми в четирите групи, трябва да доведе до полагане в единства на основете на всички компоненти на функционална грамотност и съвременна култура на поведение. С това се поставя основите на възпитаване на съвременна транспортна култура.
ЛИТЕРАТУРА;
„ Концепция за обучението на децата и учениците по Безопасност на движението в детската градина и българското училище” – МОН, (2003 г.)
„Стратегия на Министерството на образованието, младежта и науката За изпълнение на национална стратегия на Република България за подобряване безопасността на движението по пътищата за периода 2011-2020г.“
„Методическо указание за работа с „Азбука на безопасното движение“ – учебно помагало по Безопасност на движението по пътищата в III (IV) подготвителна група от детската градина – Пето издание. Година (2010). Издателство „Дидаско“ – Васил Николов Паунов