ФОРМИРАНЕ НА ТРАНСПОРТНА КУЛТУРА У 6-7 ГОИШНИ ДЕЦА ПО БЕЗОПАСНОСТ НА ДВИЖЕНИЕ ПО ПЪТИЩАТА ЗА ДЕТСКАТА ГРАДИНА
/ПРАКТИЧЕСКА НАСОЧЕНОСТ/
Таня Христова Табакова –обучение за придобиване на I ПКС, 8460- старши учител, ДГ“Здравец“ гр. Пазарджик
Резюме: В „Учебната програма по БДП за детската градина” се казва, че „основата на общата култура и поведение на личността се поставят още в предучилищна възраст. Именно в тази възраст трябва да се започне практическата подготовката на децата за тяхната „пожизнена” професия участник в движението като пешеходец”. Ролята на детската градина е не само да научи децата, но и да убеди родителите в необходимостта децата им да са наясно с опасностите на пътя. Страхът на трябва да бъде причина за регулиране на действията на децата при движението им, а комплекс от умения за мотивираната им реакция срещу опасностите при движение по пътищата.
Ключови думи: Безопасност на движение по пътищата/БДП/, практическа подготовка,пожизнена,сензитинвост,умения,навици,сензомоторни,вариативност,глобална цел,перцептинви,когнитивни;
Формирането на ориентировъчна способност, както и повишената сензитивност в този период са добра предпоставка за усвояване на елементарни представи, понятия и умения за безопасно движение. Всичко това ще послужи, като основа за овладяване на по-сложни познавателни структури по БДП в училище. Така постепенно те ще се превърнат в осъзнати навици и в регулатор на поведението. (УП по БДП в ДГ).
Попаднало в различни ситуации като пешеходец, пътник в превозно средство или водач на велосипед детето не осъзнава добре опасностите които крие пътя и не може да се предпази от тях, ако не познава добре правилата за движение и не реагира адекватно на създалата се ситуация.
Педагогическата практика с тригодишните деца цели изграждане на елементарни представи за безопасно поведение, осъществяване на елементарни възпитателни задачи, то при 5 – 7 годишните деца представите стават по-сложни, формират се умения и навици за правилно и безопасно движение по пътищата.
Глобалната цел на обучението по БДП е: „Възпитаване на транспортна култура и изграждане на умения на децата да се опазят живи на пътя”.
За да е по-ефективен процесът на обучение по БДП, за да се реализира Глобалната цел на обучението по БДП е необходимо той да се развие на нагледно-практическа основа, което осигурява възможност на детето активно да участва в различните видове дейности – учебно, игрова, трудова. Три са основните групи умения, които детето трябва да развие:
– сензомоторни умения – свързани с бърза реакция и самозащита;
– интелектуални (познавателни) умения;
– практически умения – прилагане на познавателните умения и действия.
Условията за постигане на адекватните резултати и цели са вариативност и разнообразие от съдържание, методи и форми водещи до възпитаване на самостоятелност и отговорност у децата без да им се вменява страх от съществуващите опасности по пътя.
Най-подходящи за обучението на децата са учебните ситуации, наблюдението, игрите (сюжетно-ролеви, подвижни дидактични), презентации, тестови задачи, подходящи за деца от предучилищна възраст.
Основните изисквания, на които трябва да отговарят ситуациите по БДП са:
– да се провеждат под формата на практически ситуации;
– да се познава добре средата в даденото населено място;
– да се провеждат наблюдения и екскурзии.
Първите автори работили по проблемите на безопасното движение на децата са Н. Димитров, Ц. Цанев и С. Каранешева. Издавайки методическото ръководство „Правила за движение”, те целят да подпомогнат работата на учителите в детската градина. Според този колектив, добри резултати могат да се постигнат само тогава, когато се работи комплексно в целия възпитателно-образователен процес, като се вземат предвид възрастовите особености на децата, местните условия и местоположението на детската градина.
Друг авторски колектив от гр. Пловдив – С. Ташева, В. Георгиева и М. Петрова предлагат интересно примерно разпределение на теми по БДП, които са така подредени, че да се степенува обема и сложността на възприеманите явления, обекти и закономерности.
В последните десетина години върху проблема на безопасното движение на децата от детските градини работи В. Паунов. Той издава интересни дидактически материали и методически помагала, както за учителите, така и за децата. „Азбука на безопасното движение” е помагало изработено по изискванията на новата програма по БДП от 2003 г. и подчинено на глобалната тема „Уча се сам да се движа безопасно”.
Най-голям принос за възпитанието и обучението на децата от предучилищна възраст по БДП има д-р Галина Хайдар. Тя съчетава успешно богатата си педагогическа и психологическа подготовка с непрекъснато научно-изследователска и приложна дейност в масовата педагогическа практика.
Публикува статии, дидактически тестове, методически пособия и книги свързани с превенцията на риска от пътно-транспортни произшествия с деца
Когато знанията по БДП намират приложение в практическите ситуации у детето се изграждат когнитивни схеми със структура включваща перцептивни образи, представи и мисловно-схематични образи.
Експериментално Г. Хайдар установява, че обучаващата игра е тази, която осигурява връзка между знанията, уменията и съответните когнитивни операции. Социалният характер на играта осигурява принос на игровите умения в реална пътна обстановка.
Галина Хайдар, предлага дидактически тест – картинен, невербален, състоящ се от четири серии за измерване на равнището на усвояване на знания по БДП и умения за прилагането им при децата от предучилищна възраст. Тя предлага в края на годината да се провежда диагностично наблюдение в реална пътна обстановка. Неговата цел е да се установи дали децата прилагат усвоените знания, умения и форми на безопасно поведение, свързани с пътната им безопасност и дали могат адекватно да се включат в интензивното улично движение.
И така, предучилищната възраст се характеризира с неповторимост и своеобразие по отношение на натрупване на познания и опит със значителен темп. Това е период в развитието на децата, който се характеризира с богат обем на сензитивни точки и ако ние ги познаваме, можем да ги използваме за реализиране на превенции свързани с евентуалното рисково поведение на децата на улицата.
1.Да се изследват усвояване и прилагане на правилата по БДП на 6 -7годишните деца.
2.Да се установи нивото на представи за видовете превозни средства по БДП.
Обхват на изследването:
Изследването се проведе през периода месец март – май 2024 г. в ДГ „Здравец” гр. Пазарджик. Обект на изследването са 25 деца от четвърта възрастова група на 6 -7годишна възраст, които редовно посещават детска градина. За целта бе проведено наблюдение с децата на реална пътна обстановка до най-близкото кръстовище.Децата наблюдаваха светофар за автомобили и за пешеходци, облечени в светлоотразителни жилетки, демонстрираха знанията си на практика и показаха отлични резултати. Изложби на тема- „Моят път до детската градина“, „Кой къде се движи“ ,„Кръстовище“ и др.- във връзка със „Световен ден на възпоменание за жертвите от пътнотранспортните произшествия“
Важно е общуването да не е абстрактно поведение, а да се извършва чрез изследователска дейност и добро проучване. Необходимо е да се спазва алгоритъма за безопасно поведение – оглеждане на ляво и на дясно, после пак на ляво преди да се пресече уличното платно, спазване на основните правила за движение, както и поставяне на децата в проблемна ситуация, за да разберат необходимостта от тези правила и нуждата да ги прилагат. Възпитанието на транспортна култура е немислимо без участието на родителите, семейството и обществото в този процес. Подражанието се поставя в основата на формиране на умения за опазване от пътни произшествия. За целта проведохме среща-беседа с инспектор-отдел“Пътна полиция“,който е наш родител.
Организиране и провеждане на състезание по БДП „Щом правилата пътни зная, безопасно ще играя“ , съвместно с ІV „б“ група, където участие взеха родители на деца от двете групи, облечени като светофар.
Проведена бе екскурзия с автобус до град Пловдив.. с образователна цел. Провеждахме игри на тема:“Светофар и автомобили“, „Правилно или неправилно“,“Най-безопасният път“, „Кой-къде се движи“, „Всеки знак на своето място“и други.
Изготвих анкета за родителите „Моят безопасен път“-където родителите отговориха на шест упоменати въпроса, късаещи живота и здравето на децата.От съществено значение, бе за нас тяхното мнение и препоръки по този въпрос.
Обобщихме резултатите и се оказаха положителни и добри за децата.
Приложих Дидактичен тест за проверка и оценка знанията на детето за превозните средства/ д-р Г. Хайдар/ „Видове превозни средства“
Цел: Тестът трябва да провери дали и доколко детето познава превозните средства. Изследва знанията на детето за видовете превозни средства.
Процедура и инструкция към детето:
На детето се дава бланката и принадлежностите за оцветяване. То трябва да разглежда
картинките само от един ред, останалите редове се закриват с бял лист.
Инструкция към детето: „Оцвети излишното превозно средство.“
Оценка и протоколиране:
За всеки ред, на който детето правилно е посочило излишната картинка, се пише по една точка. При грешен отговор, “не зная” и нежелание да оцветява се поставя оценка 0 т. Оценката за целия тест се състои в получаване на коефициент, който представлява отношение между броя наполучените точки и общия брой на редовете /в случая 7/.
Според теста на Г. Хайдар „Видове превозни средства“ – от децата са постигнали високи резултати, . Няма деца с незадоволителни резултати.
За осъществяване на ефективен възпитателно – образователен процес по БДП е създадена подходяща съвременна учебна среда – уникален комфорт на всеки един екип учители , кабинети, площадки в самата сграда, уреди, пособия, необходими съоръжения
За обучение по БДП, което ще окаже своята превенция. Нищо не възпитава детето така убедително както положителния нагледен пример на възрастните, в това число родителите и учителите. И ако ние възрастните постоянно нарушаваме правилата за движение по пътищата в присъствието на децата, едва ли можем да разчитаме на други възпитателни и образователни стратегии.
Ето защо съвместните усилия на учители, родители и обществеността са от изключителна значимост във възпитанието и обучението на децата, заедно в споделена отговорност в опазване живота и здравето на децата на пътя.
Литература:
„Методическо указание за работа с „Азбука на безопасното движение“ – учебно помагало по Безопасност на движението по пътищата в III (IV) подготвителна група от детската градина – Пето издание. Година 2010. Издателство „Дидаско“ – Васил Николов Паунов
Каранешева, С. и колектив, Правила за движение, С., Народна просвета, 1997
Хайдар, Г., На улицата в безопасност, Дидакта консулт, 2004