Груповата работа в уроците по английски език – същност и спецификa
Автор: Шакир Халид Махмуд-старши учител по английски език
СУ „Васил Левски“, гр. Дулово, обл. Силистра
Резюме: В статията се акцентира върху значението и важността на груповата работа по английски език. Благодарение на груповата работа децата комуникират повече помежду си, имат възможност да бъдат обучавани и обучаващи се. Разглежда се въпроса дали да работят на малки групи или по големи! При по-големи групи има възможност за повече дискусии по темата. Също така се акцентира на лидерските умения на учениците!
Използването на груповата работа като метод в чуждоезиковото обучение допринася за пълноценно и ефективно реализиране на обучението на учениците, за усъвършенстване на уменията на учениците и за допълване на знанията им по интересен и провокативен начин. Предложеният модел стимулира мисленето, активира опита, осигурява разнообразни форми и интеграция между отделните направления в учебния процес; показва резултати от възпитанието, обучението и социализацията на учениците.
Един от актуалните проблеми на съвременната дидактика и училищна практика е въпросът за груповата организация на учебно-възпитателния процес. На тази тема в дидактико – методическата литература, особено в последните десетилетия, са посветени много публикации. Специално внимание се отделя на въпросите за същността на груповата учебна работа, за нейното място в учебно – възпитателния процес, за образователните, развиващите и възпитателните й функции, за нейната типология, за принципите на формиране на групите и структурата на груповите знания, за съотношението и съчетанието между фронтална, групова и индивидуална работа.
Много от дейностите в учебната работа са подходящи за групова работа. От известно време учителите са разбрали предимствата на работата в група от по трима, четирима или повече ученика при извършване на определени учебни задачи.
Груповата работа е доста привлекателна по ред причини. Точно както при работата по двойки, можем да говорим за нарастване на количеството време за разговор между учениците. Това дава добра възможност за използване на езика от обучаемите за комуникация. Когато учениците в една група работят заедно за изработване на афиш, постер, диалог или резюме на текст, те ще общуват помежду си, и което е по–важно, ще си съдействат. Учениците ще бъдат обучаеми и обучаващи се в групата. Така те ще проявяват самостоятелност, което не е възможно, когато учителят действа като контролиращ.
В някои отношения работата в група е по-динамична от работата по двойки: повече са хората, които да реагират със „за” и „против” и следователно съществува по-голяма възможност за дискусия. Освен това съществува по-голям шанс поне един член на групата да реши възникнал проблем. Работата в групата е потенциално по-спокойна, отколкото работата в двойки, където за партньора на двойката се изисква по-големи възможности да владее езика и да си партнира с другия член на двойката. Не е за пренебрегване, че и задачите, решавани в групата, често са по- динамични и по-вълнуващи, отколкото задачите, изпълнявани в двойка.
Недостатъците в груповата работа са близки с тези при работата в двойка: по-честа употреба на родния език, шум и липса на дисциплина. Тези проблеми обаче не са непреодолими и не са причина да се избягва груповата работа като метод в чуждоезиковото обучение. (Harmer J.,1991).
И тук обаче остава за решаване въпроса как да бъдат подбирани участниците в групата. Някои учители използват метода на „социограмата”, където например, се изисква учениците да напишат името на ученика в класа, с който те най-много биха искали да бъдат, ако попаднат на необитаем остров. Тази техника определено ще покаже на учителя кои са популярните и непопулярните ученици. Това обаче няма да му помогне да формира групи с приемлив състав. Освен това този метод не е добър подход за начален стадий на занятието, защото учениците в началото не се познават.
Много учители формират групи, в които силните и слабите ученици са смесени заедно. Това често е нещо добро за слабите ученици. Съществува опасност обаче те да бъдат надмогнати от по-силните членове на групата и да се оттеглят от дейността. Силните ученици в този формат имат възможност да работят в режим на развитие като обучаващи. Съществува и опасност обаче дисциплината да бъде развалена от по-слабите ученици и качеството на работата да падне. Съществува и вариант, в който да се формират групи само от слаби, поизостанали ученици и само от силни и бързо работещи ученици. Този вид групиране показва, че ефективността на работата за съответната група е добра и се постига развитие на обучаемите. Тогава учителят може да задава на групите различни задачи за изпълнение. Един от най-големите приоритети на груповата работа е възможността да се диференцират задачите, според потребността и възможностите на учениците.
Значителна възможност при груповата работа е идеята за гъвкави групи. При нея обучаемите започват в определени групи и тъй като дейността прогресира, групите се разделят и прогресират, разделят се и се преформират; или се съединяват заедно, докато класът изцяло се преформира.
Един друг въпрос също се подлага на разглеждане и това е за лидерството в групата. Лидерът на групата би могъл да има две функции: едната би била да действа като организатор на групата, който проверява ,че задачата е правилно изпълнена, че информацията е правилно изписана или събрана и т. н. Другата би могла да бъде като мини-учител, когато ученикът може да провежда упражнение или диалог и т.н. Във втория случай учителят трябва да е сигурен, че ученикът е правилно избран за задачата. Разбира се, в групите със смесени възможности (където всички ученици не са с едно и също ниво на английски език), идеята един ученик да действа в качеството на мини – учител е привлекателна. На практика, обаче, дори когато групите са без лидер, учениците са склонни да поемат определени роли. Докато един ученик постоянно коментира какво се случва („Постигнахме съгласие по този въпрос”), друг е в постоянно несъгласие с всички ! Някои от учениците пък имат потребност да подтикнат групата към бързо решение, а други пък – мълчат и проговарят само по принуда. Такова разнородно поведение на учениците е изява на личната им психо нагласа. Всеки учител трябва да бъде добър психолог, за да прозре спецификата на своите ученици. Да я опознае и максимално да се възползва от това в учебно възпитателния процес (Бижков, 1976).
Работата в групи предлага огромен потенциал. Тя може да се използва за словесна работа, за задачи, при които трябва да бъдат вземани решения, задачи за съвместно четене, задачи за слушане, кооперативно писане и много други неща. Тя също има и голямото предимство, че разрешава различни групи ученици да извършват различни дейности в една и съща стая (Harmer J.,1991).
Използвана литература:
- Бижков, Г. Опитната и изследователска работа на учителя. С., Народна просвета, 1976
- Harmer Jeremy, The Practice of English language Teaching – Longman Longman Handbooks for Language Teachers new edition 1991
- ШУ „Еп. К. Преславски“, „Образователни технологии“, Шумен 2017