STEАM подхода като част от интердисциплинарността в ситуация на тема „Моят роден град“ в четвърта група на детската градина
Шенер Ибраим Али,
Старши учител, ДГ „Еделвайс“,
с. Кайнарджа – сграда, с. Средище
Резюме:
Представената в статията педагогическа технология, включва използване на интердисциплинарния подход при 6-7 годишни деца на тема от ОН „Околен свят“.
Разработката има за цел да покаже възможността за междупредметни връзки с другите образователни направления- БЕЛ, конструиране и технологии и музука.
Ключови думи: интердисциплинарен подхид, иновация, роден град, SТЕАМ подход
Интердисциплинарното обучение улеснява формирането на отделните ключови компетентности и в крайна сметка води до интегрираното им придобиване. А това допринася за многопластовото мислене и формиране на интегративни качества на личността, които мобилизират и ангажират изцяло и осъзнато нейния личностен потенциал.
Част от интерсисциплинарността в обучението е STEАM подхода. Основава се на идеята за фокусирано обучение по четирите направления– наука, технология, инженерство, математика– в интердисциплинарен и приложен подход. Вместо да се преподават четирите дисциплини като отделни и дискретни предмети, подходът ги интегрира в последователна парадигма на обучение, базирана на реално приложение.
„Чрез интегриране на дейностите по STEАM в учебните области на децата се предоставя възможност за развитие на умения, необходими за адаптация в динамично развиваща се прагматична и технологична среда. Уменията, разработени чрез STEАM им осигурява стабилна основа за успех в училище и в реалния живот. Децата развиват набор от ключови умения- творческо мислене; критичен анализ; работа в екип; инициатива; общуване и математическа грамотност“ (Цанков, 2024, pdf).
В хода на учебната година организирах и реализирах интердисциплинарна ситуация на тема „Моят град“. Тя беше предшествана от наблюдение в гр.Силистра, което включваше: крайдунавски парк, обществени сгради, парк, етнографски музей и архиологически музей.
Ситуацията беше проведена пред обществеността на населеното ни място и родителите на децата.
Тема | Моят град- разходка из Силистра |
Възраст на децата | 6-7 г. |
Време за подготовка | 100 мин. |
Време за обучение | 2 ситуации |
Използвани ресурси | Презентация „Моят град“
|
STEAM рамка
Наука |
Град Силистра
1. Разговор за природата на родния град; крайдунавски парк. 2.Обществените сгради- болница, училище, община, музеи, паметници |
Математика | 1.Изготвяне на карта на града с маркирани обекти- предварителна дейност.
2.Съставяне на постер със забележителностите на града, които децата вече са посетили. Групова работа |
Технологии | Програмируема играчка „Bee-Boot”, която ще се движи по картата. Спирайки на обект- децата ще разказват за него и за впечатленията си при посещението му. |
Инженерство | Уточняване на технологичен ред и операции при изработване на постера.
Усъвършенстване на умения за работа с различни материали от хартия. |
Изкуства | Творчески дейности при достигане на всяка забележителност- апликиране на обществени сгради; рисуване на крайдунавския парк; моделиране на артефакти от историческия музей; пъзел- Етнографски музей; колаж- Обществена сграда.
Творческите дейности се реализират на станции и всяко дете само избира на коя от тях ще работи. |
Други предметни области и развиване на умения | БЕЛ- умения за комуникация
КТ- сръчност, креативност, екипност Гражданско образование– толерантност, емпатия, отговорност. |
Дейностите, реализирани като STEAM подход, като част от интердисциплинарния подход формираха у децата творчески умения, инициативност, обогатиха знанията им, развиха емпатия, отговорност и работа в екип.
Използвана литература:
Цанков, Н. STEAM образователна среда – философия и методически подходи за формиране и развитие на компетентности, (2024), Тракийски университет, pdf