Интердисциплинарният подход в процеса на обучение в предучилищна възраст
Шенер Ибраим Али
Старши учител, ДГ „Еделвайс“
с. Кайнарджа – сграда, с. Средище
Резюме:
Обзорната статията представя същността на интердисциплинарния подход. Посочват се принципите и акцентите в развитието му. Описва се добра педагогическа практика с прилагане на интердисциплинарен подход.
Ключови думи: интердисциплинарен подход, обучение
Интердисциплинарният подход насърчава обучаемия да прилагат на практика новите знания и умения, формирани в обучението по различни учебни предмети. Благодарение на него у тях се развиват умения за открояване на връзки между процеси и явления, изучавани в различни дисциплини.
При интердисциплинарния подход се цели да се създаде „срещно пространство“ между дисциплините и да се достигне равнище на взаимодействие, което пренася децата, чиято подготовка ги е потопила в културата на една дисциплина, отвъд техния професионален, културен и методически хоризонт. Интердисциплинарният подход е чудесна възможност двама или повече учители, както и ученици да работят в екип.
Целта на интердисциплинарния подход е не децата да знаят всичко, което е необходимо, а да притежават достатъчно познания и умения в различни области от образователлните направления: Български език и литература; Математика; Околен свят; Музика и др. така, че да приложат наученото в реални проблемни ситуации.”
За интердисциплинарност в обучението говорим когато детето получава знания по една тема или проблем от множество различни гледни очки. То позволява на учениците да мислят критично, да идентифицират собствените си предразсъдъци, да приемат неизвестното, да зачитат етичните затруднения, да синтезират информация около дадена тема, по-пълно да разбират даден проблем. Интердисциплинарното преподаване надхвърля мултидисциплинарното, което изисква не само разглеждане на различни гледни точки, а и сътрудничество между множество преподаватели, за да се изпълни правилно.(Витанова, pdf; стр.12)
В интердисциплинарното обучение, което е методология на модернизацията в образованието, се акцентира върху развиването на културни познания, умения и поощряването на културното развитие. Насърчава се взаимодействието между образованието и секторите в областта на културата чрез оказване на подкрепа за активната роля на културата и изкуството в контекста на формалното, самостоятелното и неформалното образование. (Неминска, 2023, стр.19)
Принципите на интердисциплинарния подход са няколко групи:
1.Целесъобразност и целенасоченост към конкретното дете, съобразяване с възрастовите и индивидуални способности на децата, сътрудничество, работа в екип, взаимоуважение, взискателност и толерантност.
2.Интердисциплинарното обучение насърчава всички участници в него към по – пълноценни, креативни и ефективни педагогически взаимодействия. Интердисциплинарният подход често е наричан „преподаване на мислене“.
3.Интердисциплинарния подход влияе положително на познавателните, емоционалните и мотивационните нагласи на децата. Създава се интерес на децата към учебното съдържание, което превръща това учебно съдържание в субект на познанието.
Прилагателното интердисциплинарен подход в образованието се проявява, когато учители от две или повече дисциплини обединяват своите подходи и ги модифицират така, че да са подходящи за конкретен проблем или тема, като тя се ѝ екипно преподава.
Интердисциплинарността в обучението в детската градина често се проявява в STEAM ситуации или в бинарни ситуации. Удачно е прилагането му и в двата режимни момента. При основни ситуации обикновено се включват две или три образователни направления, като задължително едното от тях е творческо. В следобедната организация, с оглед преобладаващата образователно- игрова дейност броят на направленията може да се увеличи, като се прдпочитат творчески и двигателни дейности. В тези ситуации очакванията са за по- голяма времева продължителност и участие на втори учител.
Интересна ситуация с приложение на интердисциплинарен подход в четвърта група на детската градина е тема „Зима“. Децата се запознаха със стихотворението „Зима“ на Младен Исаев, като го възприеха чрез електронен ресурс. Направиха звукови модели на думите „зима“, „сняг“, „дърво“, „студ“. Работата им премина в творчески дейности, където рисуваха „зимна гора“, апликираха „зимно село“ или моделираха „снежен човек“. По време на ситуациите децата пяха зимна песен, а тези, които работиха бързо имаха възможност да подредят пъзел на тема „Зима“ и оцветяваха по темата.
Чрез разнообразието от дейностти децата обогатиха своите знания за живата природа през зимата. Неусетно в игрова среда те надградиха знанията си и работиха в среда на сътрудничество, зачитане на мнение и толерантност.
Използвана литература:
Витанова, Н. Интердисциплинарност в процеса на обучение, ШУ, pdf, стр.12
Неминска, Р. Интердисциплинарно обучение за модернизация на образованието, (2023), сп.Перагогика, Тракийски университет, стр.19