РЕЗЮМЕ
Присъствието на мултимедийните технологии в света на учениците е осезаемо. Съвременните стандарти, свързани с обучението изискват и актуални обучителни модели, които довеждат до модернизация и повишаване качеството на образованието.
В процеса на обучението по родинознание за втори клас дигитализацията играе ключова роля – обогатяването на сензитивно-познавателния опит. Осъществява се чрез интерактивни уроци, виртуални екскурзии, образователни игри, приложения, електронни книги и ресурси, онлайн платформи за учене. Дигиталните платформи позволяват индивидуализиране на учебния процес според нуждите на всеки ученик. Персонализираното обучение води до по-добро разбиране и запаметяване на материала.
Интерактивното съдържание – възможността за използването на интерактивни ресурси, достъп до разнообразни ресурси – видеа и електронни книги, обратна връзка и самооценка
Учениците участват в онлайн тестове и викторини – учене чрез игра, геймификацията – прави процеса на обучение по-забавен, достъпност и гъвкавост – учениците могат да се обучават чрез дигитални платформи по всяко време, използвайки таблет или компютър.
Иновативните идеи за обучението по Родинознание в раздел „Природата около нас“ допринася за повишена мотивация и ангажираност, за по-добро разбиране, запаметяване и индивидуален подход в развитието на дигиталните умения.
Дигитализация на обучението по Родинознание втори клас в раздел „Природата около нас“
В съвременния свят учениците са погълнати от мултимедийните технологии. Те опознават и получават житейските уроци основно през екрана и цветните изображения. Необходими са им самопознание, силата на човешкото общуване и личностното развитие. Същевременно и ролите на учителите на 21-ви век се свързват с позитивно и предприемаческо мислене. Призвани са да покажат на децата по какъв начин да постигнат резултат и да обяснят защо. Учителите, от една страна, са носители на ценности, традиции, вдъхновители на идеи в българското училище. Докато от друга страна са разбиращи, образовани, ведри, притежаващи умения в прилагане на новите стандарти в обучението. Освен това могат да превърнат атмосферата на часа в така наречената позитивна класна стая и да експериментират в актуални обучителни модели. Изискването към педагозите днес е взаимодействие в диференцирана среда и успешна комуникация с родителите – възможност за ефективно интегриране на деца, които имат различни образователни потребности (СОП и СОТ) (Караджова, Щерева, 2009).
Американският писател Уилям Артър Уорд твърди, че посредственият учител разказва, добрият обяснява, най-добрият показва, докато великият учител умее да вдъхновява. Концепцията е свързана с професионалните умения на педагога и с взаимоотношенията в образователната му реалност, които едновременно са противоречиви и в синхрон с ,,blended learning’’ (дистанционно обучение с присъствени срещи), и в интерактивните методи на преподаване, и в игровизацията в съдържанието на урока, и при работа с интерактивната дъска. Приоритети в дейността на всеки обучаващ са:
- развитие на дарбите на учениците;
- приложение на проекто-базирани подходи;
- откриване ресурса на децата;
- уменията за диагностициране „стила на учене’’ на всеки ученик;
- стимулиране на силните страни в процеса на „активно учене’’
Всички споменати приоритети са актуални за малките ученици, а учителите ги посрещат, за да разкрият нови и различни светове.
Дигитализацията в образованието представлява внедряването на информационни и комуникационни технологии в учебния процес. Това включва използването на компютри, таблети, интерактивни дъски и различни софтуери и приложения, които подпомагат преподаването и ученето. В рамките на учебния предмет „Родинознание“ за 2 клас, дигитализацията може да играе ключова роля в разбирането и усвояването на знания за природата около нас.
Използването на интерактивните методи в обучението е едно от съвременните педагогически и методически решения за модернизация и повишаване качеството на образованието. Всички интерактивни техники изискват позитивна и стимулираща среда, в която детето без притеснение от неуспех да разкрие пътя към знанието, свободно да изкаже своите мисли и да изрази идеите си. В процеса на обучение по Родинознание чрез коментар на обекти, процеси и взаимоотношения от заобикалящата детето действителност, се обогатяват и развиват познавателният и социалният опит. Това създава предпоставка и условия за: изграждане у второкласника умения да наблюдава света около себе си; да открива своето място и да обогатява придобития опит. Учебният предмет Родинознание е насочен към обогатяване на сетивно-познавателния опит на децата и овладяване на интегрални знания и умения свързани с близката до тях природна среда. Наред с това съдейства за реализиране на ключови познавателни, практически и комуникативни умения.
Предизвикателство за мен бе да накарам своите малки ученици с желание и интерес да участват в различни интерактивни дейности в часовете по Родинознание. Въвеждането на нетрадиционното в обучението се свързва с устойчивостта на образованието, трайността на придобитите знания и ефективността на формираните умения. Това ме провокира да търся и прилагам интересни и достъпни начини учениците да са изследователи и да стигат сами до знанието. Според Иван Иванов детето се учи чрез активно изследване и взаимодействие. Обучението не е спортно състезание, в което учениците са зрители. Те не трябва само да стоят в клас, да слушат учителя, да запомнят неговите думи и да отговарят на въпросите му. Те трябва да дискутират за това, което изучават; да го свържат със своя личен опит, да го прилагат в ежедневието си.
Обучението по родинознание във ІІ клас допринася за овладяване на базисни знания, умения и отношения, свързани с природната и обществената среда като отправна точка за изучаване на учебните предмети човекът и природата и човекът и обществото в трети клас. Чрез изучаваното във втори клас учебно съдържание се формират първоначални представи за България като родина на всички български граждани, осигуряват се познавателни и емоционални предпоставки за обяснение на заобикалящия свят, поставя се основата
на компетентности в областта на природните науки и се формират социални и граждански умения, насочени към устойчивото развитие и здравословния начин на живот.
Учебната програма по родинознание за ІІ клас има интегративен характер, който се изразява в: съдържателно обединяване на разнообразни сведения за природната и обществената среда в заобикалящия детето свят; научно-методическо обединяване на разнообразни методи и познавателни стратегии. При реализиране на образователния процес се акцентира върху развитието на
познавателния потенциал на ученика и върху формиране на съзнание за българската национална идентичност.
Чрез учебното съдържание, определено в предложените теми, се реализират следните основни цели на обучението по родинознание:
- обогатяване, систематизиране и обобщаване на сетивно-познавателния опит на учениците чрез разнообразни дейности за ориентиране в заобикалящия ги природен и социален свят;
- формиране на чувство за принадлежност към род и Родина;
- развитие на познавателния потенциал и познавателната активност на учениците чрез овладяване на разнообразни стратегии за учебна дейност;
- стимулиране и развитие на детските интереси и способности, формиране на личността на детето;
- изграждане на съвременни ключови компетентности.
- Интерактивни уроци: Използването на мултимедийни презентации, анимации и видеоклипове, които илюстрират различни природни процеси и явления. Това прави ученето по-ангажиращо и лесно за разбиране от малките ученици.
- Виртуални екскурзии: С помощта на виртуална реалност (VR) и добавена реалност (AR) учениците могат да „посещават“ различни природни местообитания и да наблюдават растения и животни в естествената им среда, без да напускат класната стая.
- Образователни игри и приложения: Интерактивните игри и приложения могат да бъдат използвани за затвърждаване на знанията по интересен и забавен начин. Те мотивират учениците да учат чрез игра и предизвикателства.
- Електронни книги и ресурси: Достъп до електронни учебници и други дигитални ресурси, които предоставят допълнителна информация и упражнения по изучаваните теми.
- Онлайн платформи за учене: Платформи като Google Classroom, Moodle и други, където учениците могат да получават, изпълняват и предават домашни задания, както и да участват в дискусии и групови проекти.
- Google classroom е платформа, която е предназначена за училища. Основната ѝ цел е да се опрости създаването на учебно съдържание, споделянето с учащите, както и оценяването на поставените задачи. Изцяло платформата е базирана в облак, като обединява различни приложения и инструменти на Google. Също така наподобява учебния процес. Преподавателят има възможност да създаде виртуални класове, които може да управлява и едновременно да работи както с целия клас, така и да персонализира задачите според потребностите, които налага учебният процес.
Дигиталните платформи позволяват индивидуализиране на учебния процес според нуждите на всеки ученик.
Учениците могат да работят със съдържание, което е адаптирано към тяхното ниво на знания и темп на учене.
Изследвания показват, че персонализираното обучение води до по-добро разбиране и запомняне на материала.
- Интерактивно съдържание
Дигиталните платформи предлагат разнообразие от интерактивни ресурси, които ангажират учениците.
Използване на анимации и симулации, които показват процеса на листопад или растежа на растенията.
Учениците, които взаимодействат с визуални и интерактивни материали, по-лесно усвояват и задържат информацията.
- Достъп до разнообразни ресурси
Дигиталните платформи предоставят достъп до широк набор от учебни ресурси.
Видеа, игри и електронни книги за различните сезони, видове растения и животни.
Разнообразието от ресурси обогатява учебния процес и прави ученето по-интересно и увлекателно.
- Обратна връзка и самооценка
Дигиталните платформи предоставят възможности за бърза обратна връзка и самооценка.
Учениците могат да участват в онлайн тестове и викторини, които им предоставят моментална обратна връзка за техните знания.
Обратната връзка помага на учениците да разбират по-добре своите силни и слаби страни и да работят върху тях.
- Учене чрез игра
Геймификацията в обучението прави процеса по-забавен и мотивиращ за учениците.
Образователни игри, в които учениците събират точки и награди, като решават задачи за различните видове растения и животни.
Учениците, които учат чрез игра, са по-мотивирани и ангажирани с учебния процес.
- Достъпност и гъвкавост
Дигиталните платформи правят ученето достъпно по всяко време и от всяко място.
Учениците могат да продължат да учат вкъщи или дори по време на пътуване, използвайки таблет или компютър.
Гъвкавостта на дигиталните платформи позволява на учениците да учат в удобно за тях време и темпо.
Иновативни идеи и примери, които показват предимствата на дигиталното обучение.
Примери за дигитални уроци по „Природата около нас“
- Животни и техните местообитания: Виртуални разходки в гори, реки и планини, където учениците наблюдават различни животни и научават за техните навици и местообитания.
- Растения и техният цикъл на живот: Анимации и видеа, показващи процеса на фотосинтеза, растежа на растенията и значението на различните им части (корени, стъбла, листа, цветове).
- Сезони и климатични промени: Интерактивни карти и графики, които илюстрират как се променя природата през различните сезони и как това влияе на растенията и животните.
Ползи от дигитализацията в обучението
- Повишена мотивация и ангажираност: Интерактивните и визуални материали привличат вниманието на децата и правят ученето по-забавно.
- Подобрено разбиране и запаметяване: Визуалните и интерактивни ресурси помагат на учениците да разберат и запомнят информацията по-добре.
- Индивидуален подход: Дигиталните технологии позволяват персонализирано обучение, където всяко дете може да учи със собствено темпо и да се фокусира върху своите силни и слаби страни.
- Развитие на дигитални умения: Ранното използване на технологии в учебния процес подготвя учениците за бъдещето и развива важни дигитални умения.
Несъмнено съвременните преподаватели са поставени пред предизвикателството да открият верен път към неизбежното интегриране на новите технологии в учебния процес.
Google classroom е един от начините за решаване на проблема, който е важно, да се отбележи, че не е единствен, но е ценен, тъй като се основава на опита – има няколко годишен опит и опознаване най-вече на това как ученикът на нашето време успява да учи във виртуалното пространство, подготвя уроци, работи с приложенията, изготвя презентации, решава тестове, проявява креативност, комуникира и работи с желание и лекота върху поставените задачи.
Дигитализацията на обучението по родинознание в раздел „Природата около нас“ за 2 клас предоставя нови възможности за ефективно и иновативно преподаване. Чрез използването на различни дигитални ресурси и технологии, учебният процес става по-интересен и достъпен за децата, като същевременно ги подготвя за бъдещето в дигиталния свят. Дигиталните платформи предоставят множество предимства за обучението по родинознание и конкретно по темата „Природата около нас“ в 2-ри клас.
Чрез използването на интерактивни ресурси, персонализирано обучение и геймификация, учениците усвояват материала по-лесно и ефективно. Резултатите от различни изследвания подкрепят тезата, че дигиталното обучение може да подобри учебния процес и да доведе до по-добри резултати и прави учебния процес по-интерактивен и интересен за децата.
БИБЛИОГРАФИЯ
Петрова, И. (2020). „Образователни технологии в началното училище.“ София: Издателство „Просвета“.
Георгиева, Е., & Иванова, М. (2019). „Интерактивни методи на обучение в началния етап на образование.“ София: Университетско издателство.
Димитров, С. (2021). „Родинознание за втори клас.“ София: Издателство „Анубис“.
National Geographic Kids – https://kids.nationalgeographic.com/
Google Earth Education – https://www.google.com/earth/education/