Проектиране, инсталиране и изработване на уеб базиран учебен модул за реализация на алгоритми за сортиране с използаве на JavaScript реализация на анимация
Резюме: Интернетът е широко достъпен чрез компютри, телефони и таблети, предоставяйки възможности за онлайн обучение. В сравнение с традиционното преподаване, онлайн обучението е по-лесно и предлага гъвкавост. Въпреки това, за трайни и качествени знания традиционното преподаване остава основният източник на знания. Онлайн образователните възможности са познати дълго време. Създаването на сайтове подпомага образователните усилия, като предоставя възможност за бързо и ясно усвояване на учебните материали. Съчетаването на онлайн ресурси и традиционни учебни методи може да доведе до по-комплексно и ефективно обучение.
Съвременното общество, което определяме вече като информационно, сега стремително се превръща и в мобилно. Това означава, че достъпът до информация трябва да се осигурява постоянно, независимо от времето и местонахождението на потребителя. За осигуряване на мобилност се появиха нови класове компютърни устройства (лаптопи, смартфони, таблети и др.), както и нови технологии за работа с информационните ресурси и услуги (т. нар. „облачни“ технологии). Съвременният ученик трябва да има постоянен достъп до електронни образователни ресурси и услуги. Мобилността на всеки участник в образователния процес ще бъде в основата на мобилното образование в новото информационно общество.
Уеб базираното обучение включва в себе си всички обучителни дейности, използващи световната мрежа като средство за обучение, като неговото възникване е в отговор на потребността на глобалното информационно общество. Уеб базираните системи за обучение се стремят да подпомогнат нуждите на обучаващите се от разстояние, премахвайки бариери като време и пространство, откъдето следва и често използваната фраза „обучение по всяко време, на всяко място“, самото обучение става по-гъвкаво и като краен резултат по-ефективно.
Използването на уеб базирани учебни модули улеснява и ускорява комуникацията и достъпа до учебни ресурси. Съвременните ученици искат да учат автономно, независимо от времето и мястото, използвайки компетенциите си за работа с новите медии, работят в екип, но същевременно виждат място за собствена изява, усвояват знания и натрупват опит чрез собствените си действия, така както са овладели от малки компютъра и приложенията на телефона си.
Алгоритми за сортиране се използват ежедневно и не само за сложни компютърни задачи. Според Пол Фърт алгоритмите са полезни навсякъде, където бихме могли да формулираме поредица от задачи, които да доведат до достигане на определена цел, като в същото време притежават и три важни характеристики: крайна стойност (ако алгоритмът е програмиран да опитва до безкрайност да реши даден проблем, то той е безсмислен), дефинирана структура (всяка стъпка трябва да е много точно определена и формулирана недвусмислено) и ефективност (алгоритмът трябва категорично да решава проблема, заради който е създаден).
При реализиране и изграждане на самия учебен модул ще се спрем на основните стъпки:
- Инсталиране на приложението ХАМРР.
- Инсталиране на WordPress на локален компютър.
- Създаване на сайта в WordPress (добавяне на необходимата текстова и графична информация).
- ХАМРР е инструмент, който ще ни позволи да създадем локален сървър, така че да можем да инсталираме WordPress върху него и да започнем изпълнението на поставената задача. За целта посещаваме официалната страница на Apache – https://www.apachefriends.org/index.html и сваляме инсталационните файлове.
Стартираме тегленето на инсталационния файл. Изпълнимият файл вече е стартиран и след спазване на инструкциите настройваме ХАМРР, като изчакваме Apache дистрибуцията да завърши инсталирането на MySQL и РНР.
Щом инсталирането приключи, стартираме контролния панел на ХАМРР и включваме Apache и MySQL.
Активирането е необходимо за инсталиране на WordPress. Инсталирането на локален сървър приключи.
- Следващата стъпка е отваряне на страницата на https://wordpress.com/ и сваляне на конфигурационния файл. След което създаваме база от данни, необходима за работа от локалния лаптоп.
Зарежда се нов прозорец в браузера за същата инсталация на WordPress. Изпълняваме необходимите стъпки, като попълваме исканата информация. След което се стартира началната страница на WordPress.
Инсталацията завършва и започва изграждането на самия сайт. Това става от администраторския панел, като от лявата му страна са достъпни всички настройки.
- Първата ни задача е избор на тема – темата определя облика, визията на сайта. Това включва цветове, шрифтове, разположение на текстове и изображения по страницата и въобще начина, по който е представена информацията. Едно от основните предимства на системите за управление на съдържание, вкл. и на WordPress, е че съдържанието (текстове, изображения и друга медия) е разделено от външния вид, т.е. дизайна на сайта. По този начин може лесно да се променя дизайна, без това да има отражение върху същинската информация, която се представя в сайта. При използване на безплатна тема от wordpress.org в таблото на WordPress от Външен вид > Теми > Инсталиране на теми избираме желаната тема и я инсталираме.
Следва добавяне на страници с подходящ текст и изображения, необходими за създаване на уеб базирания учебен модул.
Съществена част е визуализацията на определени алгоритми за сортиране чрез JavaScript анимация. Използван е готов програмен код, който е модифициран като анимацията за всеки от представените алгоритми е визуализирана отделно.
Следващата стъпка при разработването на уеб базирания учебен модул е добавяне на JavaScript анимацията към съответните методи за сортиране .
Организиране на изградените страници съобразно структурата при разработването.
Сайтът е готов, като в него са включени всички предвидени в структурата му текст, изображения и анимации.
За ефективно използване на разработения уеб базиран учебен модул за реализация на алгоритми за сортиране с използване на JavaScript анимации препоръчвам да се следват следните стъпки при използване на сайта:
Изработеният уеб базиран модул за алгоритми за сортиране отговаря на тенденциите в технологиите и би следвало да задоволи изискванията на търсещите този вид информация потребители.
Използвана литература:
- „Стратегия за ефективно прилагане на информационни и комуникационни технологии в образованието и науката на Република България”, 2014-2020 г.
- https://www.w3schools.com/html/
- https://www.w3schools.com/js/