Образователните игри като средство за по-качествено обучение
по физика и астрономия 7. клас
Антоанета Георгиева Каменова старши учител по физика и астрономия
VI СУ „Отец Паисий“ гр. Монтана
Резюме
Новата образователна парадигма е насочена към активно учещия ученик. В търсене на ефективен иновационен подход при преподаване и изучаване на физика и астрономия в 7. клас, се опирам на хипотезата, че ако се приложи авторски модел на обучение чрез подбрани образователни игри, то това ще доведе до повишаване на постиженията на учениците. В статията е представена програма за прилагане на образователни игри в обучението по физика и астрономия в 7. клас (раздел „От атома до Космоса“) и са обобщени резултати от осъществения дидактически експеримент.
Програма за прилагане на образователни игри в обучението по физика и астрономия в 7. клас (раздел „От атома до Космоса“)
Тема на урока | Задача | Вид игра | Ресурси |
1. Строеж на атома и атомно ядро |
Зад.1 Изгради атом
Зад.2 Решете кръстословицата
Зад.3 Съответствие на двойки думи
Зад.4 Открийте думите характеризиращи строежа на атома
|
Интерактивна симулация
Физична кръстословица
Игра за съответствие „групиране“
Задачи ребуси „решетки от думи“ |
https://bg.izzi.digital/DOS/30307/30383.html
https://learningapps.org/940530
https://learningapps.org/941007
|
2. Радиоактивност | Зад.1 Поставете надписи на празните места
Зад.2 Свържете учения с откритието, което е направил
Зад.3 Търсят информация и създават Power Point презентация |
Игра тип „пъзел“
Игра тип „пъзел“
Интерактивна задача |
https://bg.izzi.digital/DOS/25579/25665.html
https://bg.izzi.digital/DOS/25579/25665.html
|
3. Използване на ядрената енергия
|
Зад.1 Опишете по схема основните части на ядрената електроцентрала
Зад.2 Решете кръстословицата |
Описание по схема
Физична кръстословица |
https://bg.izzi.digital/DOS/25579/25666.html
|
4. Слънчева система
5. Слънце и звезди |
Зад.1 Подредете планетите в Слънчевата система, за да разгледате техните характеристики
Зад.2 Подредете планетите от земната група и газовите гиганти
Зад.3 Отговори на въпросите
Зад.4 Работен лист
Въпрос по карта |
Игра тип „пъзел“
Игра тип „домино“
Игра тип „състезание“
Тест-игра
Игра тип „състезание“
|
https://bg.izzi.digital/DOS/30307/30391.html
https://wordwall.net/bg/resource/7058947
https://wordwall.net/bg/resource/7060015/
https://www.liveworksheets.com/vl546097qm
https://ucha.se/watch/1354/Slantse-i-zvezdi/urok/19574
|
6. Галактики | Отборни асоциации | Игра тип „състезание“ | https://ucha.se/watch/1355/Galaktiki/urok/19575 |
7. Развитие на Вселената | Зад.1 Стани богат
Зад.2 Бесеница
Зад.3 Работен лист |
Тест-игра
Игра тип „домино“
Тест-игра |
https://learningapps.org/11540375
https://learningapps.org/6532934
|
8. От атома до Космоса /обобщение/ | Зад.1 Работен лист
Зад.2 Космически знания-игра с коне
Зад.3 Космическа бесеница
Зад.4 Космическа кръстословица |
Тест-игра
Игра тип „състезание“
Игра тип „домино“
Физична кръстословица |
https://www.liveworksheets.com/bv739187ge
https://learningapps.org/25366688
https://learningapps.org/22069220
https://learningapps.org/22063547
|
Описание на обобщени резултати от проведения дидактически експеримент
В учителската ми практика описаният експеримент беше резултат от констатирането на сериозни пропуски по отношение на очакваните овладени резултати на ниво учебна програма. За да се осъществи принципът на спиралата и принципът на натрупването на теоретични знания, е необходимо учениците да помнят съзнателно вече учени неща. В повечето от случаите обаче знанията и уменията са временни и нетрайни. Именно това установих по време на констатиращия етап от работата ми.
През февруари 2023 година в двете паралелки 7б и 7в клас на 6 СУ „Отец Паисий“ гр. Монтана започнахме работа по годишното тематично разпределение върху първата тема от раздел „От атома до Космоса“.
Проведена е анкета с 20 ученици от 7в клас, въпросите в която касаят мнението им относно провеждането на образователни игри.
Избран е методът анкетиране, тъй като анкетата се използва широко в педагогическите изследвания. Явявайки се по своята същност система от въпроси и отговори към тях във вид на въпросник /анкетна карта/, организирани от един изследователски замисъл, тя се дава на изследваното лице за отговор, за изразяване на позиция, мнение, отношение, оценка и е насочена „към развиване на количествени и качествени характеристики на обекта и предмета на анализа“(Бижков, 2007; Иванов,2006). Анкетата дава възможност за по-обемно теоретично проучване, изказване на индивидуално мнение на участниците, включване на нови идеи, както и обективни критични бележки.
Основните изводи от анкетата, показват, че повечето обучаеми смятат, че използването на образователни игри, позволява усъвършенстване на учебната работа по привлекателен и непринуден начин. Игровата методика способства за по- лесното възприемане на сложната теоретична материя, разширява познавателния кръгозор на учениците и води до задълбочаване, осмисляне и трайно усвояване на онези знания, които имат реално приложно значение. С тази образователна технология се стимулира ученето чрез действия, при което водещи са емоциите, ярко се проявяват индивидуалните качества на личността-самостоятелно мислене, самоконтрол и др.
Резултатите от проведеното проучване говорят недвусмислено за ползата от разнообразяване на класическите методи на обучение с иновационни, активни методи, в частност игрови методи, но създаването на образователни игри изисква и съответна адаптация към възрастовите особености на учащите се.
В края на раздел „От атома до Космоса“ и в двете паралелки беше проведен нестандартизиран тест.
Тестирането гарантира и максимална надеждност на педагогическото изследване. Още през 1845 година американецът Х. Ман ги е прилагал за първи път при изследване на резултатите от обучението(Бижков,1996). В последно време тестът все повече се налага като средство за проверка и оценка на знанията и уменията на учениците и се счита, че тестовото изпитване е обективно и дава възможност да се повиши качеството на обучението, като едновременно с това има съществен принос за усъвършенстване на образователния процес. „Специално трябва да се подчертае мястото на дидактическите тестове за оценка на резултатите от педагогически експерименти, тъй като предоставят информация за оценка на ефективността на метода, организацията, съдържанието, които се експериментират“(Бижков,1996).
Средният успех на експерименталната паралелка е с 1,75 по-висок от средния успех на контролната паралелка.
По всичко личи, че драстичните разлики в средния успех на двете паралелки при проведения педагогически експеримент не се дължи само на индивидуалните и психологическите различия между учениците, а са повлияни и от приложения иновативен подход при преподаването на материала в експерименталната паралелка. За да докажем това, ще използваме статистическия метод за проверка на хипотези t-разпределение на Стюдънт, тъй като ще работим с две извадки, които са независими една от друга и определяме извадките като малки-под 50 човека.
След обработка на данните и направените статистически изчисления, получаваме, че 9,05 2,40. Приемаме, че по-високият среден успех от теста на експерименталната паралелка не е случаен и се дължи на използването на образователни игри.
Обобщение и изводи
Въз основа на показаните резултати от нестандартизирания тест върху раздел „От атома до Космоса“ и направеното анкетно проучване може да се систематизират следните изводи и заключения:
- Учениците от експерименталната паралелка показаха по-голяма мотивираност. Проявиха повече интерес и активност по време на учебните часове, с което се потвърждава и изказаната хипотеза на настоящата писмена разработка.
- Разработените уроци с игрови методи, предразполагат по-лесно усвояване на знанията и уменията. Предлагат добри възможности за стимулиране на познавателната активност и интереса у учениците. Опознавателната състезателна игра стимулира учениците за самостоятелно и гъвкаво мислене.
- Игрите дават възможност на учениците не само да покажат знания, но и стратегия в мисленето, което е подготовка за тяхното евентуално реализиране в някакъв бъдещ процес.
- Дискусионната форма на обучение повишава интереса на учениците към учебния предмет, защото като участници в него ги кара да се чувстват по важни и значими, водейки един равностоен диалог с учителя.
- Груповата работа дава възможност на учениците сами да изградят собствена колективна система за прилагане на своите знания с цел постигане на краен резултат-победа, т. е. готов продукт.
- Уроците построени върху провокативните игри катализира емоционално интелектуалната активност на учениците, а работата в екип дава възможност за анализиране и бързина на действията им.
В заключение може да се потвърди хипотезата, че ако се използват игровите методи за преподаване в часовете по физика и астрономия това ще доведе до повишаване на интереса на учениците, подобряване на психологически емоционалната среда, в резултат на което подобрени знания и съпричастност на децата към учебния процес. Съвременните интерактивни методи мотивират дейността, стимулират познавателната активност на учениците, правят ученето по- привлекателно и водят до по-висока резултатност на урочната работа. Този начин на учене позволява в по-висока степен интегриране на знанията и уменията и по- ефективно разпределяне на времето, и в по-голяма степен съответства на интереса на съвременния ученик.
Използвана литература:
1.Бижков, Г. (1996). Теория и методика на педагогическите тестове, С., Просвета.
2.Бижков, Г. (2007). Методология и методи на педагогическите изследвания, С., УИ „ Св. Климент Охридски”.
- Гатев, К. Въведение в статистиката, С., Лиа, 1995
2.Димитрова, Н. (2015). Изследователската дейност на учителя по физика, София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
- Електронен продукт IZZI. https://klett.bg/izzi
- Иванов И. Интерактивни методи на обучение https://www.ivanpivanov.com/research/
- Максимов,М. Книга за учителя по физика и астрономия за 7 клас Изд. Клет България, Булвест 2000
Автор: Антоанета Каменова antoaneta_kamenova@abv.bg