ОБРАЗОВАТЕЛНА ТЕХНОЛОГИЯ ЗА РАЗВИВАНЕ НА КОМУНИКАТИВНИ УМЕНИЯ, КАТО ФАКТОР ЗА ПОВИШАВАНЕ НА ДВИГАТЕЛНИТЕ СПОСОБНОСТИ ПО ФИЗИЧЕСКО ВЪЗПИТАНИЕ И СПОРТ ПРИ ИЗУЧАВАНЕ НА НАРОДНИ ХОРА В 6 КЛАС
Гергана Маргаритова
Резюме: В статията е представена образователна технология, фокусираща се върху развитието на комуникативни умения и работа в екип при изучаването на народните хора в 6 клас. Комуникативните умения се разглеждат като фактор, който подпомага повишаването на двигателните способности по физическо възпитание и спорт. Тази технология не само улеснява сработването на класа, но и обогатява образователния опит на учениците.
Ключови думи: комуникативни умения, работа в екип, народни кора
Организацията на педагогическия процес като общуване, взаимосвързаност и сътрудничество на основата на приемането, преработването и предаването на информация, личното значение и ценното отношение съставляват същността на педагогическата комуникация.
Концепция на изследването
Тази концепция се насочва към изследването на въздействието на образователната технология, основана на интегрирано изучаване на народни хора в часовете по физическо възпитание и спорт, върху развитието на комуникативните умения и повишаване на двигателните способности на учениците от 6-и клас. В практиката ми на учител по физическо възпитание и спорт сблъсквам с все по-ясно очертаваща се тенденция на ниска мотивация за учене в модул „Гимнастика”, раздел „ Народни хора и танци“. За да постигна максимални резултати в процеса на обучение по Физическо възпитание и спорт съм прилагала различни принципи, подходи, методи и похвати на работа, за да стигна до модел, който включва образователна технология, като средство за постигане на заложените цели по предмета и като цяло повишава ангажираността, мотивацията и двигателни способности на учениците. Преподаването изисква добре формулирани цели, базирани на нормативни документи като Държавните образователни изисквания (ДОИ) и Държавните образователни стандарти (ДОС). Планирането на уроците трябва да отчита не само тези нормативни документи, но и специфичните нужди, възможности и затруднения на учениците, както и предвидимите постижения. Едно от ключовите умения, които трябва да се развиват при учениците, е комуникацията. Училището трябва да създава стимулираща образователна среда, която ги подготвя в житейския им път. Обучението следва да се осъществява с мъдрост, активно действие и грижа, за да се гарантира ефективност и успех в развитието на учениците.
Тезаурус на изследването:
Понятието „иновация“ произтича от късно латинското innovation и означава
„изменение, развитие на начините и резултатите от дейността на хората“.
Образователните иновации се свързват с нововъведения за подобряване на пътищата за усвояване на знания, умения, отношения, компетентности, поведение на участващите в образователния процес. Те могат да бъдат насочени към намаляване на усилията и увеличаване на скоростта за получаване на резултати, повишаване на качеството на обучението, задоволяване на нови нужди и изисквания на съвременните ученици и др. Нововъведението може да доведе до подобрения, но също така то е промяната, която е в същността на иновативните практики в образованието.
Образователна технология
Образователната технология има за цел да подобри качеството на образованието, да повиши мотивацията на учениците за учене и да ги подготви за успешно справяне с предизвикателствата на съвременното общество. Тя продължава да се развива и приспособява към новите тенденции и нужди в образованието, като по този начин играе ключова роля в подобряването на учебния процес и развитието на обучаемите.
Образователните технологии са набор от техники и процедури, използвани за подобряване на комуникацията и трансфера на знания.
По същия начин образователната технология може да се определи като използване на нови технологии за насърчаване на иновациите в образователната област. Те са от полза и за двете групи. От една страна, учителите ги използват, за да улеснят начина, по който укрепват знанията и уменията на своите ученици. Те също така помагат за стимулиране и обогатяване на ученическото обучение. От друга страна, тези инструменти позволяват на учениците да подобрят своя опит и да улеснят усвояването на знания.
Комуникативни умения
Комуникативните умения помагат на ученика за: точно изказване, отделяне на главната мисъл, от диференциране на сложната двигателна задача на отделни фази, съставяне план за действие, формулиране на изводи, отстояване на собственото мнение и отношение към изпълнението на двигателното действие. В процеса на взаимодействие се научава да излага съдържанието на видяното, чутото, да анализира ситуации, постъпки и да прави оценки.
Способността да изразявате своите идеи, да слушате и разбирате другите и да взаимодействате ефективно в група.
Проблемно-аналитични умения: Способността да анализирате информация, да разбирате причините и последиците и да предлагате решения на проблеми.
Критично мислене: Способността да оценявате информация критично, да анализирате аргументи и да съставяте логични и уместни заключения.
Творчески умения: Способността да намирате нови и иновативни решения и да използвате своята креативност за решаване на проблеми.
Самоуправление: Способността да планирате, организирате и управлявате своето време и ресурси за постигане на цели.
Сътрудничество и работа в екип: Способността да се включвате в ефективно сътрудничество с други и да работите в екип за постигане на общи цели.
Работа в екип
Според една от най-кратките дефиниции за работа в екип това е „съвместна дейност за постигане на обща цел“. Терминът се утвърждава и става по-широко използван през последните десетилетия, когато значението на сътрудничеството и комуникацията в образованието е отчетено все повече. Той е свързан с промяната в подходите към ученето, при които се акцентира върху ученическото активно участие, развитието на социални умения и подготовката на учениците за съвременната работна среда.
В образованието, умението представлява ключова компетенция, която позволява на учениците да развиват практически и критични умствени умения и умения за решаване на проблеми, които са от съществено значение за успешното учене и адаптиране към съвременния свят. Уменията в образованието се фокусират върху разбирането, интерпретацията и приложението на знания в реални ситуации.
В училищна среда, уменията могат да бъдат различни и се преподават чрез разнообразни методи и стратегии, като учебни проекти, решаване на задачи, симулации, сътрудничество в екип и други. Някои от основните умения, които се развиват в образованието, включват:
Игрови подход
Игровият подход цели създаването на образователна среда, способна да стимулира обучаемите да учат чрез активно действие и взаимодействие, при което знанието не се преподава, а се изгражда. Учениците са в центъра на процеса, а учителят е ментор. Този подход е една от посоките на развитие на образованието, отговаряща на потребностите на z поколението. Използването на този подход в образованието в обещаващ, защото учениците освен знания усвояват и умения за анализиране, разрешаване на проблеми сътрудничество и комуникация. Действат много добре за мотивация, дори и само радостта от нея и възможността да бъде спечелена
Обект на изследването е процесът на обучение по Физическо възпитание и спорт в 6 клас, област на компетентност – “Гимнастика“, раздел „Народни хора“.
Предмет на изследване е образователна технология за развитие на комуникативни умения, работа в екип и двигателни способности в обучението по Физическо възпитание и спорт в шести клас, област на компетентност „Гимнастика“, раздел „Народни хора“.
Тема: Образователна технология за комуникативно умение и работа в екип
Темата е „ Народни хора“
1.Народни хора – „Малешевско хоро“;
1.1. Гръцки танц
1.2. РДК- координация
Включване на хората изучавани до тук в часовете по ФВС.
- Право хоро
- Дунавско хоро
- Самоковско хоро
Познаването на хореографията на хората, тактовия размер, фолклорните области и подготовката на двигателни качества им дава знание и умение за изграждане на двигателни способности.
Моделът включва изработване на комплексна игра за координация, комуникативност и работа в екип на тема „Народни хора“.
За развитието на двата вида умения, изпълняват комплексната игра, разпределени в екипи (отбори).
С цел засилване на практико-приложната страна на обучение и реализиране на игровия подход в модела на обучение се прилага система от традиционни и интерактивни методи.
Чрез игровия подход учениците освен знания усвояват и умения за анализиране, разрешаване на проблеми сътрудничество и комуникация. Действат много добре за мотивация, дори и само радостта от нея и възможността да бъде спечелена.
Работата в екип, от една страна позволява на учениците да обменят идеи при събиране и анализиране на информация, взаимодействие, отгворност, доверие, старание, различните гледни точки, за да могат да формират собствено мнение. От друга страна учениците се учат на позитивизъм и толерантност към останалите в групата.
Предоставена им бе възможност да изберат хората в играта и отделни компоненти от играта.
Краен продукт: Постигане на оптимални резултати в практическия изпит във формата на игра.
Уроци, които ще интегрирам: Народни хора – 5 клас и 6 клас
Междупредметни връзки: Музика
География
Човекът и природата
Информационни технологии
Литература:
Маргаритов В.(2014) „Теория и методика на Физическото възпитание“; Унив. изд.„ Паисий Хилендарски“
Методика на учебно – възпитателната работа по физическа култура за 4 -7 клас, (1989) изд. Народна просвета
Щерев П. (1977) „Теория и методика на физическото възпитание“, София, Медицина и физкултура