Резюме
Цел на настоящата разработка е представяне на урок -екскурзия, като добра педагогическа практика в обучението по Човекът и природата в трети клас, раздел „Организмите и тяхната среда на живот“.
Нагледно образното мислене на учениците от началните класове изисква използването на зрителна опора за възприемане на знанията, поради тази причина екскурзията сред природата предоставя най – добрата възможност за възприемане на знанията, за разбиране на взаимоотношенията и сложните взаимовръзки между изучаваните обекти и явления от околната среда.
Използвайки позитивните отзиви за проектите на открито и ученето сред природата, реших да работя в тази посока. Избрах да използвам метода на наблюдение за затвърдяване на знанията и уменията на учениците за растенията и животните. Подготвих урок –екскурзия, който да се осъществи след изучаването на уроците : Хранене на растенията , Хранене на животните и Хранителна верига в трети клас. По време на екскурзията на учениците им бе възложена задача да наблюдават четири обекта в реална природна среда. Въз основа на придобитите знания и умения в предходните уроци, учениците трябва да дадат отговори на поставените им задачи при наблюдението на подбрани обекти, намиращи се в реална среда.
Урокът екскурзия в обучението по Човекът и природата в трети клас
Образователните цели заложени в урока са свързани със систематизиране на знанията за растенията – треви, храсти ,дървета и наблюдение на такива представители сред природата; Разграничаване на частите на растенията – корен, стъбло, листа, цветове, плодове; Систематизиране знанията за животните; Видове животни според храната с която се хранят : растителноядни, месоядни и всеядни и начина на движение ; Особености на начина на движение на животните и приспособленията им за живот в различните среди, за факторите и условията за живот, обобщаване и формиране на убеждения за закономерното единство „среда на живот – многообразие на организмите; Възпитателни — формиране на убеждения за единството на природата, за човекът като важен фактор за състоянието на фауната, активно и действено поведение в опазване на редки и застрашени от изчезване видове растения и животни, съпричастност при решаване на екологични проблеми; Развиващи – формиране на мотиви за познавателна и природозащитна дейност, развитие на изследователски умения. Полагане на основите на екологично възпитание у подрастващите.
Наблюдението е съзнателно и целенасочено възприятие на околната действителност. То е планомерна дейност, свързана в определена логическа последователност, с цел решаване на някаква задача. Методът наблюдение формира у учениците ценни качества на личността- умение за съсредоточаване, наблюдателност, сравняване и анализиране, развитие на паметта и любознателност.
За провеждането на екскурзията избрах подходящо място в местния парк. Обектите на наблюдение са катерица, кълвач, таралеж и кестеново дърво. Основната задача е обектите да бъдат наблюдавани в естествената им среда. Разяснена е основната цел на наблюдението, както и отразяване на резултатите от наблюдението. Изготвени са четири работни листа /по лист за всеки обект на наблюдение/.На всеки лист са посочени насочващи въпроси ,подпомагащи учениците при описване на наблюдаваните обекти. Третокласниците са разпределени в четири работни екипа . Те наблюдават ,беседват, допитват се до учителя, правят изводи и ги записват в работните листа. След като всички екипи са готови с описанието на наблюдаваните обекти, учителят обобщава получената информация от работните листа и запознава всички екипи с нея.
След безопасно придвижване на учениците от трети клас до избраното място за наблюдение ,им предоставих малко време да се запознаят с обстановката, да разгледат местността, да се запознаят с растителността и да се огледат за птици и животни, които може да обитават мястото. Представих им темата на урока „Наблюдение на растенията и животните в парк „Лаго“ и им разказах за мястото на което са. Посочих различни дървета и къщичка за птици, поставена от по – големи ученици и др.
Учениците развълнувани разглеждат, откриват познати растения: овчарска торбичка, широколист живовляк, ягода и др. Чуват песен на птички. Опитват се да ги разпознаят. Търсят животинки ,но те трудно се намират. Разделих учениците на четири екипа, като всеки екип има задачата да открие и попълни информацията, която се изисква от него. Раздадох работни листа на екипите.
Започва търсене на изследваните обекти. Всеки екип остава при обекта ,които наблюдава. Следва беседване, дискутиране, коментари. След като учениците се успокоят и запазят тишина, започва истинското наблюдение. За радост екипът ,които трябва да наблюдава катерицата ,вижда за няколко мига бягаща катерица. Това обаче не е достатъчно ,за да отговорят на поставените им въпроси. Предвидливо на всеки работен лист има снимка на наблюдаваното животно или растение (така работните листа могат да се ползват и в класната стая).
Екипът, които трябваше да наблюдава таралеж не можа да го види в естествената му среда . Учениците отговориха на въпросите за него, като използваха снимката и знанията си по ЧП.
В урока са представени четири работни листа ,предоставени на учениците за попълване по време на екскурзията.
Първият работен лист – учениците от първи екип наблюдават и описват катерица.
Втори работен лист- работи втори екип от деца и прави наблюдение и описание на таралеж.
Трети работен лист- работи трети екип от ученици и наблюдава кълвач на близко дърво, описват външния му вид и отговарят на въпросите от работния лист.
Четвърти работен лист – Работи четвърти екип от ученици. Наблюдава голямо дърво на див кестен. Прави устно описание ,записва отговор на въпросите от листа. Сравнява плодовете и листата на дивия кестен със снимката от работния лист .Прави сравнение със снимката на ядливия кестен .Записват умозаключенията на работния лист.
Всеки екип представя своя обект на наблюдение и запознава всички със събраната от него информацията. Учителят прави обобщава беседа и повтаря най-важното за растенията и животните , за храненето и за взаимовръзките между растенията и животните, които учениците са наблюдавали при съставянето на хранителните вериги в последния въпрос от работния лист.
След екскурзията, учителят проверява усвоените знания и умения на учениците ,като поставя самостоятелна работа върху изучените уроци за хранене на растенията и животните (раздела „Организмите и тяхната среда на живот“).
Самостоятелната работа е направена от18 ученици. Петима са постигнали отлични резултати,8 деца имат много добри резултати, а четирима имат добри резултати. Един ученик има незадоволителен резултат.
Най-висок процент от учениците имат много добър- 44%, 28% от направилите самостоятелната работа имат отлични резултати, 22% – добър резултат и 6% от учениците са с незадоволителните резултати.
При използваната педагогическа практика установих ,че в голяма степен учениците от трети клас са усвоили знания и умения за храненето на растенията изучения в раздела „Организмите и тяхната среда на живот“: Учениците разпознават основните жизнени процеси, характерни само за живите организми. Познават групирането на живите организми според вида на храненето и начина на движение-растения, гъби и животни. Групират животните според вида на приеманата храна – растителноядни, месоядни и всеядни. Познават различни животни, описват начина им на движение ,приспособления за хранене и защита ,средата им на живот. Описват и разбират връзката между растенията и животните в дадена среда чрез хранителна верига.
При провеждането на урока – екскурзия, учениците не само затвърдяват изброените по – горе знания, умения и компетенции, но и получават много повече емоционален заряд, който е също толкова важен, колкото и обучението. Приповдигнатото настроение, еуфорията около непознатото, различното и директния контакт с природата повишава мотивацията на учениците, стимулира познавателната им активност. Общуването с природата оставя приятни спомени у децата.
Екипната работа , удоволствието от взаимодействието с обекти от заобикалящата ги среда, общуването в среда различна от класната стая са все позитиви за постигане на крайната чел – придобиване на трайни знания и умения за природата около нас.
Уроците сред природата, наблюденията на различни природни обекти, близкият контакт с природата са все предпоставки за развитие и надграждане на екологичното възпитание.
Използвана литература
1.Епитропова, А.,Ангелова, Б.- Изучаване на човека и природата в началните класове. Издателство ХЕРМЕС, 2001.
- Иванова, Ц. (2013)Формиране на изследователските умения у учениците
чрез обучението по „Човекът и природата” .
3 .Кабасанова, М. и кол. Книга за учителя. Човекът и природата- III и IV клас.С.,Просвета,2004
4 .Кабасанова, М., Пещерска. Книга за учителя по Човекът и природата, С., Просвета плюс,2018
5 .Мирчева, Ил.- Проблеми на дидактиката на родинознанието и природознанието. С., Веда Словена – ЖГ,1997