Ефективност от педагогически експеримент за въвеждане на специални тренировъчни средства в обучението по волейбол и прилагане на правилен хранителен режим на ученици в IX. клас
Румен Георгиев Шопов, старши учител по ФВС
в Спортно училище „Пиер дьо Кубертен“, гр. Ямбол
Резюме: В статията са разгледани резултатите от проведоно изследване свързано с прилагане на технология за въвеждане на специални тренировъчни средства в обучението по волейбол и прилагане на правилен хранителен режим на ученици в IX. клас. Коментира се прилагането на активни методи за анализ и статистика на Уилкоксън, които доказват хипотезата и положителния ефект от експеримента, като чрез тях се постига системност, вариативност и гъвкавост при планиране и реализиране на оптимален учебен процес. Акцентира се на статистическата обработка на данните от изследването, като са направени ползотворни изводи.
Ключови думи: постижения, ученици, двигателни способности, методи за статистика
Експерименталното изследване е проведено от началото на месец ноември 2022 г. до края на месец април 2023 г. . В него са включени 26 /двадесет и шест/ ученици от IX. клас в Спортно училище „Пиер дьо Кубертен“, гр. Ямбол. Предложената педагогическа практика е приложена в 50 /петдесет/ учебни часа в обучението по физическо възпитание и спорт. Постиженията на учениците са измерени в 6 учебни часа, като входно ниво на уменията и двигателните способности, междинно ниво и изходно ниво след прилагане на технологията. Като основен мотив за избор на експерименталната група ми послужиха резултатите от проведената анкета в началото на учебната година. За по добра нагледност и проследяване на резултатите и в изпълнение на правилата за защита на личните данни класът условно е разделен на две групи: експериментална с фиктивни номера от 1 до 13 и контролна с фиктивни номера от 14 до 26. Съвременната организация и планиране на експеримента го правят най-ефективния начин на изследване поради използването на мощен статистически апарат. (Иванов 2006:213)
За целите на експерименталното изследване и преди прилагането на технологията за въвеждане на специални тренировъчни средства в обучението по волейбол и прилагане на правилен хранителен режим на ученици в IX. клас се проследяват резултатите в три етапа на педагогическия експеримент: констатиращ етап; формиращ етап и контролен етап. Проведено е тестиране на входно равнище, междинно и изходно равнище. Волейболът като всеки спорт има своите характерни белези на развитие, които зависят от специфичното физическо натоварване, от особеностите на правилата на играта и предявява сериозни изисквания по отношение на здравословното и физическо развитие на занимаващите се с него.( Дончева 2007:6).
Направени са подробни сравнения на резултатите при изследване на ОСФП (Обща и специална физическа подготовка) и Сравнения на резултатите при изследване на показателите за СТП (Специална техническа подготовка), които са представени таблично и графично.
Сравнението на обобщените резултати от изследването са посочени в Таблица 1 и на Фигура 1 на експерименталната и контролната групи преди провеждане на експеримента.
Таблица 1 Обобщени резултати на учениците от експериментална и контролна група преди провеждане на експеримента
Фиктивен № | Точки от входно равнище
( експ. група) |
Фиктивен № | Точки от вх. равнище
( контр. група) |
1. | 12 | 1. | 21 |
2. | 16 | 2. | 17 |
3. | 18 | 3. | 19 |
4. | 8 | 4. | 28 |
5. | 20 | 5. | 15 |
6. | 24 | 6. | 21 |
7. | 14 | 7. | 14 |
8. | 19 | 8. | 14 |
9. | 21 | 9. | 18 |
10. | 16 | 10. | 16 |
11. | 18 | 11. | 13 |
12. | 23 | 12. | 22 |
13. | 28 | 13. | 18 |
238 | 244 |
Както е видно от данните в таблицата учениците от контролната група са с по-високи резултати. Резултатите са графично представени на фигура 1. Учениците от контролната група са получили 52 % от максималния брой точки (468 точки), а тези от експерименталната група 51 %. Разликата при средния брой точки между двете групи е 0,5 точки и е в полза на контролната група.
Фигура 1 Обобщени резултати на учениците преди провеждане
на експеримента
В Таблица 2 и на Фигура 2 са показани резултатите на контролната и експерименталната група след провеждане на експеримента.
Таблица 2 Обобщени резултати на учениците след провеждане на експеримента
Фиктивен № | Точки от изх. ниво
( експ. група) |
Фиктивен № | Точки от изх. ниво
( контр. група) |
1. | 18 | 14. | 25 |
2. | 22 | 15. | 18 |
3. | 23 | 16. | 21 |
4. | 18 | 17. | 30 |
5. | 26 | 18. | 16 |
6. | 28 | 19. | 22 |
7. | 20 | 20. | 16 |
8. | 23 | 21. | 17 |
9. | 25 | 22. | 20 |
10. | 22 | 23. | 18 |
11. | 24 | 24. | 15 |
12. | 30 | 25. | 25 |
13. | 34 | 26. | 19 |
313 | 262 |
Данните от таблицата показват, че резултатите на експерименталната група след провеждане на експеримента са много по-високи от тези на контролната група. Резултатите са графично представени на фигура 2. Учениците от контролната група са получили 56% от максималния брой точки (468 точки), а тези от експерименталната група 67%. Резултатите на експерименталната група са се повишили с 16%, а тези на контролната група с 4 %. Разликата при средния брой точки между двете групи е 4 точки и е в полза на екперименталната група.
Фигура 2 Обобщени резултати на учениците след провеждане на експеримента
На Фигура 3 са показани промените на средния брой точки на учениците от експерименталната и контролната група след провеждане на експеримента.
Фигура 3 Промени при постиженията на учениците след провеждане на експеримента
Данните от фигурата показват ръст на средния брой точки от 5,7 за експерименталната група и ръст от 1,2 точки за контролната група. Разликата в промените на постиженията при изследването е категорично в полза на експерименталната група.
Качественият анализ на резултатите от експеримента показва, че въвеждане на специални тренировъчни средства в обучението по волейбол в IX. клас и прилагане на правилен хранителен режим в експерименталната група водят до драстично повишаване на резултатите. Доказателство за това е повишението с 16% на общите резултати на учениците от екперименталната група, като 100 % от учениците са подобрили своите двигателни умения. При контролната група се наблюдава повишение от 4 % на общите резултати, като 46% са с подобрение, но 54 % от учениците са запазили нивото си. Подобряването на резултатите на експерименталната група с 5,7 точки е показателен за това, че въвеждането на специални тренировъчни средства в обучението по волейбол в IX. клас и прилагане на правилен хранителен режим подобрява двигателните способности на учениците. При всички изследвани показатели напредъкът на учениците от експерименталната група е видим и те подобряват своите умения.
Проверката на хипотезата е направена по Критерия на Уилкоксън.
Интересуваме се дали след приложена педагогическа технология са се подобрили постиженията на учениците от експерименталната група по отношение на обща и специална физическа подготовка и специална техническа подготовка. В Таблица 3 са дадени резултатите на всеки ученик преди и след проведеното обучение.
Таблица 3 Резултати от проведеното изследване
Фиктивен № | БРОЙ ПОЛУЧЕНИ ТОЧКИ ОТ УЧЕНИК | РАЗЛИКА | |
преди обучението | след обучението | ||
|
12 | 18 | 6 |
|
16 | 22 | 6 |
|
18 | 23 | 5 |
|
8 | 18 | 10 |
|
20 | 26 | 6 |
|
24 | 28 | 4 |
|
14 | 20 | 6 |
|
19 | 23 | 4 |
|
21 | 25 | 4 |
|
16 | 22 | 6 |
|
18 | 24 | 6 |
|
23 | 30 | 7 |
|
28 | 34 | 6 |
След това намираме модула на разликата в индивидуалните резултати на всеки от учениците и тези модули се ранжират (подреждат) в низходящ ред. При равни резултати ранговете се събират и се делят на броя на равните резултати и така всеки получава еднакъв ранг
Проверяващата величина Т се определя като сума от ранговете, съответстващи на нетипични изменения. В случая всички резултати растат или не се променят. Затова Темп.= 0. Критичната стойност Ткр. се взема от Таблица за критичните стойности за критерия на Уилкоксън. При големина на извадката n = 13 и вероятност на грешка 0,05 Ткр.= 13 Получената стойност на проверяващата величина е по-малка от критичната стойност, следователно: Темп.< Ткр.
Въз основа на направения анализ се отхвърля нулевата хипотеза Н0 , която гласи:
Н0 – Няма разлика между средните постижения на учениците от експерименталната група на входно и изходно ниво или, ако има такива, то те се дължат на случайни фактори.
Приема се алтернативната хипотеза, а именно:
Н1 – Средните постижения на учениците от експерименталната група са по-ниски на входно ниво от средните постижения на изходно ниво, което се дължи на прилагането на иновотивната педагогическа технология.
Този резултат е онагледен на фигура 4 и фигура 5.
Фигура 4 Резултати от изследването
Фигура 5 Резултати от изследването
Въз основа на събрания емпиричен материал могат да се направят следните изводи:
- Потвърждава се издигнатата в педагогическото изследване хипотеза, че системната работа за въвеждане на специфични физически упражнения и прилагане на правилен хранителен режим ще подобри двигателните способности на учениците.
- Приложената иновативна технология ускорява процеса на усъвършенстване на основните волейболни умения и стимулира активността на учениците в уроците.
- Прилагането на правилен хранителен режим повишава неимоверно резултатите на учениците от експерименталната група.
- Интересът на учениците към ФВС като учебен предмет се увеличи.
- В резултат на приложената технология при голяма част от учениците са формирани навици за здравословно хранене.
- Учениците повишиха уменията си за самооценка и самоконтрол.
В заключение може да се каже, че направеното изследване показа, че учениците са достатъчно мотивирани да подобрят своето здраве, чрез предмета ФВС. Технологията за въвеждане на специфични физически упражнения и прилагане на правилен хранителен режим подобри двигателните способности на учениците и доведе до промяна на позициите на част от родителите за мястото на учебния предмет ФВС в образователната система. Педагогическият експеримент провокира и промяна в начина на хранене не само на учениците, а и на цялото семейство. Водещият принцип при прилагането на технологията се корени в това, че „колкото по-висока е мотивацията за успех, толкова по удовлетворен е ученикът/ педагогът от постигнатото, а това изисква осигуряване на реален практически контекст за целите на обучението и разработване на учебните задачи по начин, който стимулира критическото мислене, екипната работа, творчеството, предприемчивостта, емоционалната интелигентност, вземането на решения – умения, които се превръщат в основни за 21. век“ (Игликина 2019: 212).
Литература:
- Дончева М., Димитрова П. (2007) Волейбол за 9 клас, Варна
- Иванов И., Педагогическа диагностика, (2006), УИ „Епископ Константин Преславски“, Шумен
- Игликина, В. (2019). Потребности и мотивация на учители, ученици и родители, Взаимодействие между средно и висше образование като фактор за повишаване на качеството на образованието. УИ „Св.Кл.Охридски“