Самостоятелна работа на учениците в обучението по професионална подготовка
Христина Панчукова
Професионална гимназия по туризъм“Иван Вазов“, Несебър
УВОД
Основен смисъл и предимство на професионалното образование е възможността му да създава пряка връзка между младежите и пазара на труда. Качественото професионално образование произвежда подготвени кадри, които осигуряват конкурентни предимства на всяка една икономика.
В съвременните условия на пазарна икономика приоритетно място заема професионалното образование. То присъстват осезателно във всяка човешка дейност и влияят върху стандарта на живота. На преден план излиза необходимостта от ефективна подготовка на младите хора за успешно реализиране по професии.
Съществено място в тази подготовка заема професионалното обучение.
Ролята на професионалното обучение е значима, заради необходимостта от съвременен и правилен избор на професия, в условията на пазар на работна сила; съобразяване с мобилността от дейности и професии в условията на пазарна икономика; все по-нарастващата роля на средния и семейния бизнес.
Мотивацията на учениците да получат професионално образование е висока и се свързва главно с възможността да намерят работа. Професионалното обучение се провежда съгласно изготвените Държавни образователни изисквания и учениците покриват заложените в тях ключови компетентности.Новите технологии си пробиват път, както по отношение на съдържанието в учебните програми, така и в процеса на преподаване и обучение. В професионалните гимназии подготовката е ориентирана повече към надграждане и прилагане на усвоените теоретични и технологични знания и умения на практика и формирането на умения за справяне в реални ситуации, за анализ и оценка на работата, за адекватно реагиране при възникване на проблеми, без да застрашава здравето им. Учениците умеят правилно да използват, техниката и необходимото оборудване при решаването на конкретни професионални задачи. По-голямата част от учениците познават и умеят да формулират правилно основните дейности, характеризиращ професията, по която се обучават.Голяма част от ученици познават и спазват технологията на работа, извършват самостоятелно подбор на необходимите машини, апарати и инструменти за решаване на рутинни професионални задачи и са усвоили умения и опит за справяне в нови нетипични ситуации в реална професионална среда.Голямата част от тях знаят и прилагат самостоятелно основите правила за здравословни и безопасни условия на труд. Умеят да организират собствената си работа,правят оценка и отчет на извършената работа и постигане на високо качество на извършената работа.Запознати са достатъчно с рисковите ситуации в съответните професии/специалности и възможните начини за преодоляването им.Умеят в достатъчна степен да формулират задачи и проблеми, свързани с дейността по изучаваната професия.
СЪЩИНСКА ЧАСТ
В професионалните училища е задължително формирането на умения за самостоятелна работа у учениците.
Понятието „самостоятелна работа“ е тясно свързано с личностното качество „самостоятелност“. Нещо повече, те са и взаимно обусловени. Самостоятелността е качество на личността, която се изразява в умението на обучаващите се сами да откриват проблеми, начини и пътища за тяхното решаване; проявява се и се формира в процеса на самата дейност, предоставяйки възможност на обучаващите се сами да намират решения на поставените им задачи .
Степента на самостоятелност на учениците зависи от характера на дейностите.
Етапите на самостоятелност са :
-определяне на целите;
-планиране;
-организиране на дейността;
-изпълнение на задачите;
-контролиране и коригиране;
-оценяване на резултатите;
Самостоятелна работа е вид дейност, при която в условията на системно намаляване на пряката помощ от преподавателя се изпълнява учебна задача, способстваща за съзнателното и трайно усвояване на знания, умения и навици и за формиране на познавателната самостоятелност като личностна черта на ученика.
Тя е целенасочена, вътрешномотивирана, структурирана от самите субекти, съвкупност от изпълняваните действия и коригирането им в процеса и резултата на дейността, изпълнението, на която изисква достатъчно високо ниво на самоосъзнаване, самодисциплина и лична отговорност, доставяйки на ученика удовлетворение от процеса на самоосъвършенстване и самопознание
Самата самостоятелна работа се възприема и разглежда като последователна дейност на преподавателя, насочена към съзнателно и съзидателно въвличане на обучаващия се в образователния процес.
В системата на образованието тя има за цел : да повиши равнището на професионална подготовка на учениците, чрез усвояване на система от фундаментални и професионални знания, умения и навици, които те да могат да прилагат самостоятелно в практическата си дейност( Грудева, 2018)
Важно условие за нейното ефективно постигане е декомпозирането й в многообразие от задачи за( по Хуторской § Хуторская, 2008):
- усвояване на фундаментални и специални знания( отделни теми, идеи, въпроси)
- затвърждаване на теорията .
- прилагане на практика на усвоените теоретични знания и формираните умения и навици .
- формиране на професионална компетентност .
- цялостно формиране и развитие на самостоятелност не само като съвкупност от знания, умения и навици, но и като личностни черти на характера и ценности .
Разбирането на самостоятелната работа като комплексен и многопластов процес, който включва в себе си възпроизвеждащи творчески процеси дава основание, в научната литература, тя се разглежда и като метод и като форма на обучение. Това обстоятелство е обективно основание да се откроят три нейни основни равнища: репродуктивно (тренировъчно); реконструктивно; творческо.
Самостоятелната работа на репродуктивно (тренировъчно) равнище се изпълнява обичайно по образец.Познавателната дейност на учениците се проявява в узнаването, осмислянето и запомнянето.Поради това нейната цел е трайно усвояване на знания и формиране на умения и навици.
Самостоятелната работа от реконструктивно равнище създава условия за промяна в решенията на задачите.Изразява се в съставянето на план за действие; създаване на тезиси; разработване на реферати.Целта е учениците да овладеят основите на самостоятелното планиране и организиране на собствения учебен труд.
Самостоятелната работа на творческо нива изисква по-задълбочен анализ на проблемна ситуация, търсене и получаване на нова информация.
Независимо от това на какво ниво се осъществява самостоятелната работа, като нейна съществена особеност се откроява самостоятелната познавателна дейност на учениците, която от своя страна се характеризира с наличието на следните специфични особености:
- познавателни или практически задачи, проблемен въпрос или проблемни задачи
Самостоятелната работа е била и остава значителен компонент в системата на дидактическите категории, без който съвременното обучение не може да се мисли. Учениците я извършват без пряката помощ на учителя, като се опират на усвоени знания, умения и навици, но с определена дидактическа цел, конкретизирана от учителя. Тя има своя организация, извършва се с помощта на различни методи и прийоми, в рамките на основната форма на обучението или извън нея и е подчинена на главните задачи, които едни или други видове уроци разрешават. Необходимо е да се разграничава самостоятелността на ученика като характеристика на неговата интелектуална дейност от самостоятелната работа като средство за формиране на тази характеристика. При планирането, подготовката и провеждането на самостоятелната работа на учениците учителят се ръководи от следните изисквания и принципи: всеки ученик да знае какво, как и защо го прави; от какви етапи ще се състои работата му; в какъв ред ще се извърши и каква е крайната цел.
За да могат учениците успешно да изпълнят възложените им учебно-познавателни задачи, те трябва да получат нужната подкрепа. А тя се осигурява с помощни материали, които им дават възможност самостоятелно и осмислено да работят в часовете.
Съществуват различни подходи при определяне на самостоятелната работа на учениците.Определя се като работа която се изпълнява без непосредствено участие на учителя и е с определено време.Учениците се стремят да постигнат поставената в задачата цел като влагат усилия и резултатите зависят от техните умствени и физически действия.Те извършват самостоятелната работа без пряка помощ от учителя, като се упират на усвоените знания, умения и навици.При самостоятелната работа дидактическата цел е конкретизирана от учителя и има своя организация, извършвана с определени методи и способи в рамките на урочната дейност.
Самостоятелната работа е подчинена на основните задачи, които решава урока.Обославя се от развитието на науката и технологията , които изискват умения за самостоятелни действия в различни по трудност ситуации.
При самостоятелната работа учителят видовете самостоятелна работа с различни по степен и трудност задачи.Стимулира учениците към самостоятелна познавателна дейност като ръководи мисловната дейност и не дава на готова това , което те могат да открият. Основния начин за въвличането на учениците в познавателна дейност е самостоятелно решаване на разнообразни практически задачи.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
В заключение може да се каже, че условията за успешна самостоятелна работа на учениците са осъзнаване на предназначението на самостоятелната работа и ясния инструктаж от страна на учителя.Също така равнището на познавателна и волева зрелост от страна на учениците, както и достъпността на прилаганата система.Важен момент е и анализа на резултатите от учителя и самооценката на ученика.Материално-техническата база също е много важна за организацията на самостоятелната работа.
Най-важният аспект за успешна самостоятелна работа на ученика е неговата мотивация за извършване на поставените от учителя задачи и при планиране на самостоятелната работа на ученика учителя трябва да се съобразява с индивидуалните възможности на ученика.
ЛИТЕРАТУРА:
- Грудева, М. (2018)Теория на обучението на студенти от професионално направление „Здравни грижи.“ СП. Изд. МУ – Варна.,
- Хуторской § Хуторская (2008)Педагогическая инноватика, Изд.Академия
- https://pedagogy-bg.blogspot.com/
- https://pedagogika.dokumentite.com/
- org
Автор:
tinche.75@gmail.com