ДА КАЖЕМ ЛИ “ДА” НА БИНАРНИТЕ УРОЦИ
Дора Георгиева Балъкчиева
Анотация: В статията е застъпен интердисциплинарният подход в обучението по английски език и география и икономика в прогимназиален етап като начин за мотивиране на учениците, като възможност за разширяване кръгозора им, като средство за затвърдяване и надграждане на знания. Изложеното дава възможност да се отговори на въпроса дали са приложими и достатъчно ефективни бинарните уроци. Разглеждат се целите, задачите, очакваните резултати и използваните дидактически материали в осъществен такъв урок.
Ключови думи: интердисциплинарен подход, обучение, бинарен урок, знания, мотивиране
SHOULD WE SAY “YES”TO BINARY LESSONS
Dora Georgieva Balakchieva
Abstract: The article advocates the interdisciplinary approach in the teaching of English and Geography in junior high school as a way to motivate students, as an opportunity to expand their horizons, as a means of consolidating and upgrading knowledge. The presented text makes it possible to get answers to the question if the binary lessons are applicable and effective enough. The article describes the goals, tasks, explained results and didactic materials in such a lesson.
Keywords: interdisciplinary approach, education, a binary lesson, knowledge, motivation
Съвременното училище събира в себе си пъстър колорит от характери на ученици с най-различни образователни и социални потребности и трябва да отговаря на поредица характеристики, за да успее да бъде ефективна институция, модерна и динамична, иновативна и мотивираща, винаги отворена към „новото“ и отговорна за бъдещето на обучаващите се.
Съвременното училище изисква и съвременни преподаватели, готови да откликнат на многообразието от нужди по възможно най-добрия начин.
Задачата на учителя е да избере такива подходи, които да обединяват учениците и да провокират интереса им. Часове без стрес и с позитивни преподаватели, с които знанията се усвояват неусетно-към такъв тип образование трябва да се стремим, за да отговорим на настоящите особености на обучаващите се.
За тази цел стандартният учебен материал е необходимо да бъде поднесен различно, използвайки дейности, чрез които се учи с удоволствие, които разширяват кръгозора и изграждат личности.
В стремежа си да предложа по-ефективно и по -мотивиращо за учениците обучение, като педагог се изправям пред редица предизвикателства.
Предметният подход се свързва с огромно разнообразие на учебното съдържание, но крие риск от това да се отдели по-голям дял на научното знание пред практическата му стойност. Затова се насочих към интердисциплинарния подход, като целта ми е преодоляване на предметната изолираност. Вариант за осъществяване на междупредметни връзки е екипното преподаване, което се откроява в бинарните уроци.
Бинарният урок се явява нетрадиционна форма на организация на обучението. В него теоретичните знания и практическите умения се формират неразделно. Тук се обединяват двама преподаватели от различни предмети и направления.
Бинарният урок се характеризира със специфична технология на подготовка и провеждане. Структурата му е гъвкава и позволява взаимодействие между учители и ученици.
Обучението по английски език в прогимназиален етап, със своите разнообразни характеристики и широки възможности за взаимодействие, създава благоприятни условия за представяне на бинарни уроци, насочени към овладяване на основни знания, умения и отношения, свързани с общуването и изграждането на комуникативни компетентности. Английският език е тясно свързан с другите учебни дисциплини, а на учителя по предмета често му се налага да бъде компетентен в различни сфери на знанието.
Причината, поради която се насочих към бинарните уроци, е продиктувана и от факта, че съществува проблем в образователните програми по чужди езици, който се основава на прекалено наблягане в изучаване на граматически понятия, вследствие на което учениците прекарват твърде дълго време с правилата на езика. Така преподаването се превръща в граматически ориентирано и поставя обучаващите се в ситуация на мълчание, когато се наложи да се води разговор. А това, от което имат нужда, е да използват езика като средство за комуникация. Налице е необходимостта да се преосмисли преподаването.
Емоциите имат голямо значение за формиране на определена мотивировка, влияят и върху самото качество на придобитите знания, затова на въпроса: „Да кажем ли „Да!“ на бинарните уроци?“, ще отговоря положително.
Най-напред, защото в тях се проявява творчеството, майсторството, светогледът на двама преподаватели. Самото наличие на два източника на информация стимулира учениците да се включат активно в излагане на своето мнение и отношение към зададената проблематика. Чрез бинарния урок се овладява по-голям обем от знания, усъвършенстват се и комуникативните умения (не само за чуждия език).
А и защото на разделната линия между два предмета е винаги интересно, защото там дейностите предизвикват висока мотивация. Това е и главната цел-да увлечем учениците, да провокираме у тях творческо търсене и познавателна активност, насочена към задълбочаване на познанието, обмена и пренасянето му в нови области.
Интегрирането на учебен материал решава общ проблем и постига бинарна цел: усвояване на знания и практическо приложение, т.е. учениците да видят резултатите от своя труд и да изпитат удовлетворение от него.
Другите цели се свеждат до формирането на убеждение за взаимовръзка между учебните дисциплини, до придобиване на разбиране на сложността на проблемите и способност да се разглеждат като цялост, до развитие на сътрудничество между учители и ученици, до привличане и на родителите да се включат.
Дали този вид уроци ще са успешни зависи от психологическата съвместимост и от педагогическото майсторство на преподавателите, които го провеждат, от предварителната договореност, относно дейностите, които всеки ще изпълнява в отделните компоненти на урока, който ще представят.
Тази статия представя осъществен бинарен урок по английски език и география и икономика на тема: „Welcome to Bulgaria” с ученици от VI клас в Основно училище „Димитър Петров”-Сливен.
Този тип преподаване не е новост за нас. Проведени са и други бинарни уроци между английски език и български език на тема ” Традиции и обичаи” (“Customs and traditions”), английски език и Човекът и природата на тема ” Човешкото тяло”, други.
Учебното съдържание по английски език и география и икономика се различава съществено, но все пак като преподаватели по двата предмета успяхме да открием допирни точки в частта, свързана с географското положение на двете страни, граници, флагове, големи градове с техните забележителности, географски обекти, като реки, планини, морета, интересни факти и значими личности за България и Великобритания.
Като учители по чужд език и география и икономика ние преподаваме културата на други страни. Така се развиват когнитивните умения, които са предпоставка за повишаване на функционалната и комплексната грамотност. Набляга се на критическите умения за четене и слушане, благодарение на които учениците съумяват да разпознават източника, предназначението на текста, както и да правят разлика между факт и мнение. Развиват се умения за сравняване и противопоставяне. Обучаващите се учат да провеждат изследователска работа, да подхождат избирателно към събирането на информация, да анализират и обобщават. Не на последно място, обръщаме внимание на емпатията-способността за емоционално вникване в гледната точка на другите.
Практиката показва, че учениците се отнасят много съзнателно към дейностите, ако те са увлекателни и са свързани с обществено-значими мотиви. Обучението по чужд език и география и икономика подхранва детското любопитство за други култури. То отваря съзнанието за различен начин на живот, насърчава хармонията и уважението.
Още в началото на урока учениците бяха привлечени от факта, че пред тях се изправят двама познати за тях преподаватели. Нагласата им беше свързана с очакване на нещо интересно.
Основната цел, която си поставихме е обогатяване на лексикалния запас, приложение на граматични конструкции, разширяване на знанията за двете страни, изразяване на мнение и предложения за „реклама” на забележителностите пред аудитория.
Задачите са свързани с:
- развиване на умения за търсене и извличане на информация;
- развиване на умение за работа в екип;
- развиване на умения за изразяване на мнение.
Очаквани резултати: Използване на правилни в лексикално и граматическо отношение конструкции, умение за извличане на информация, изразяване на мнение, практически умения.
В урока са използвани: мултимедийна презентация; предварително изготвени карти на дигитални устройства, образователен презентационен софтуер „Мозабук” за разпределяне имената на реки и планини в две групи, за разпознаване на значими личности, подреждане на пъзели.
Учениците бяха разделени на два екипа-”Българи” и “Англичани”.
Задачата бе свързана с изготвяне на пътеводители на двата езика, чрез които да се представят забележителностите на посочените страни. В урока участваше ученичка, дошла от Англия. Тя провокира екип “Българи” да представи страната си по начин, който да я убеди, че България е с необятна красота.
На въпросите, зададени от преподавателите, учениците отговаряха на английски и български език. Те бяха свързани с местоположението на двете държави, граници, природа, географски обекти, населени места..
Включването на учениците в бинарния урок изгражда умения за решаване на проблеми, води до по-висока ефективност, дава възможност за изразяване на аргументирано мнение, за анализ и обобщение.
Като учители продължаваме да се обучаваме, да се развиваме, да си сътрудничим, залагайки на работещи иновативни практики. Работим с търпение и любов, защото емоционалната среда е от особено значение. Нашите възпитаници възприемат по-добре, когато са обичани, сигурни и окуражавани.
Всяко дете е личност и развива свои уникални таланти и характер. (“Проект: Необходимост от развиване на езикови умения”) Общото между подрастващите е вродената им способност за учене и естественото им любопитство към нови светове и различни култури.
Проучванията показват, че чуждоезиковото обучение развива уменията за слушане, наблюдение, решаване на проблеми и критично мислене. Тези умения, комбинирани със знанията по география и икономика, са от полза за цял живот, както в личностното, така и в професионалното развитие на човека.
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА
- Андреев, М., Дидактика, Народна просвета, София, 1981
- Андреев, М., Дидактическият профил на ученика, Народна просвета, София, 1972
- Андреев, М. Процесът на обучението, Дидактика, Университетско издание, София, 1990
- Repko, Al. (2008). Interdisciplinary Research: Process and Theory. SAGE Publications, Inc.
- Neminska,R. (2016). Research Training in an Academic Environment (scientific-theoretical reflection), IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME), 2016
- Интернет ресурси:
- https://www.elbook.eu/images/9_Rumiana_Neminska.pdf
- http://www.math.bas.bg/omi/docs/stempd/190314_STEMPDNet_RA.pdf