Система от интерактивни упражнения, създадена в платформата LearningApps за изучаване на съществително име във втори клас
Автор: Елисавета Иванова Йовева, начален учител в ОУ „Професор Марин Дринов“ гр. Кюстендил
Резюме: Светът се променя бързо и обучението трябва да отговори на възникващите предизвикателства, като бъде адаптирано към тези промени. Широк набор от технологии подпомагат реализирането на нови методи за обучение разширавайки традиционните. Днес е трудно да си представим подготовката за часовете по български език и литература и провеждането им без използването на информационни и комуникационни технологии. За реализирането на един по-ефективен и разнообразен процес в обучението по български език се прилагат: електронни учебници и помагала; визуализиране с презентации; използване на електронните платформи за създаване на интерактивни учебни дейности,електронни тестове. В настояшата статия се представя педагогически експеримент, в който се прилага система от интерактивни упражнения, създадени в платформата LearningApps. С него се цели повишаване на степента на усвоеност на знанията и уменията на учениците за понятието „ съществително име“.
Ключови думи: система, интерактивни упражнения, съществително име, платформа LearningApps
Цел на педагогическия експеримент: да се изследва влиянието на интерактивните упражнения, създадени в платформата LearningApps върху ефективността на обучението по български език, при изучаването на съществително име от раздел „Части на речта“.
Предмет на изследването : влиянието на системата от интерактивни упражнения, създадени в платформата „LearningApps” върху обема и равнището на знанията и уменията по български език ,при изучаването на съществително име, като резултат от нейното прилагане.
Формулирана е следната изследователска хипотеза: допуска се , че при използването на система от авторски интерактивни упражнения, създадени в платформата LearningApps в обучението по български език, при изучаване на съществително име , учениците ще повишат обема и равнището на усвоеност на знанията и уменията за изучаваното езиково понятие.
На констатиращия етап от експеримента проведохме тест за установяване на изходното състояние на контингента. След проведения тест и получените резултати от него, определихме двете групи ученици, участващи в изследването – контролна , при която се работи по традиционния начин и експериментална , в която приложихме системата от интерактивни упражнения, създадени в платформата LearningApps . Създадените интерактивни упражнения са съобразени с Държавни образователни стандарти. Упражненията се изпълняват от учениците самостоятелно на телефон/ таблет, като сканират QR код. В края на всяко упражнението , при правилно изпълнение на задачата, на дисплея се отваря прозорец с надпис за обратна връзка.
Система от интерактивни упражнения, приложени в уроците по темата „Съществителни имена“
В процеса на работа по български език върху темата „ Разпознавам съществителното име като част на речта“ в подготвителната, структуроопределяща част на урока стартираме презентация на интерактивния дисплей. На отделен слайд е копиран QR код. Предлагаме на учениците да изпълнят първото интерактивно упражнение от типа „Групиране“. Стартират телефоните/ таблетите, сканират QR кода и изпълняват упражнението. Целта на упражнението е формиране на езиковото понятие „съществително име“. Учениците трябва да разпределят думи в четири групи: хора, животни, природни явления, предмети. Прочитайки думата преценяват в коя кутия да пуснат листчето. В края на упражнението получават обратна връзка, имайки възможност да кликнат върху всяка категория и да видят тяхната класификация. При правилно изпълнение на упражнението се визуализира надпис “Поздравления! Ти постави всяко картонче в правилната кутия!“. След изпълнение на упражнението даваме дефиницията за съществително име и запознаваме учениците с морфологичния въпрос.
Следващото интерактивно упражнение, което предлагаме в урока е от типа „Търсене на думи по конкретен признак“. Цел: да се усъвършенстват уменията за разпознаване на съществителното име в потока на речта (текст). В даден текст (в конкретния случай част от приказката „Тримата братя и златната ябълка“) от учениците се изисква да открият съществителните имена, помагайки си с морфологичния въпрос: „Какво е това? Кой е това?“. След направения избор маркират думата, която се оцветява в червено. Кликвайки върху синьото кръгче в долния десен ъгъл на екрана се визуализира текстова похвала, която е мотивираща за малките ученици. При неправилен избор до маркираните думи се появява „х“, оцветен в червено. Чрез упражнението се реализира вътрешнопредметна връзка с литературата, учениците усъвършенстват и четивна си техника.
Третото интерактивно упражнение, което изпълняват в заключителната част на урока е от типа „Думотърсач“. Целта на упражнението е затвърдяване на новото езиково понятие „съществително име“. Учениците се превръщат в детективи. В решетка от думи трябва да открият 10 думи, означаващи съществителни имена по познатия им начин, чрез въпроса „Какво е това?. Скритите думи са: балон, банан, книга, лисица, рамо, албум, бойлер, балерина, мебели, камина. След намиране на думата, с постоянно натиснат ляв бутон ,тя се избира и ако изборът е правилен, се оцветява в зелено. Така учениците играейки затвърдяват новото езиково понятие.
Във втората урочна единица „Разпознавам съществителните собствени и съществителните нарицателни имена“ в подготвителната част на урока учениците изпълняват упражнение от типа „Съотнасяне“. Целта на упражнението е разграничаване на съществителни нарицателни от съществителни собствени имена. За овладяване на знанията за двата вида съществителни имена е целесъобразно те да бъдат предложени в диференциран вид, за да могат учениците да усвоят образци на дейност чрез съотнасяне. Чрез това упражнение се реализират и междупредметни връзки с Околен свят. На екрана се визуализират имена на планини, реки, хора и съответните съществителни нарицателни. Учениците чрез влачене е необходимо да изберат правилната комбинация, т.е. да свържат всяко съществително собствено към съответното съществително нарицателно. При верен отговор думите се ограждат в зелено и изчезват от екрана. При грешен се маркират в червено и остават на екрана на дисплея.
Важно място в системата от упражнения в началното обучение по български език заемат упражненията за допълване на думи и изрази. Те служат както за усвояване на нови знания, така и за затвърдяване на знания и усъвършенстване на умения. Затова в хода на работа предлагаме и следващото упражнение от типа „Деформиран текст“. Целта на упражнението е да се усъвършенства умението да разграничават съществителни нарицателни от съществителни собствени в контекста на речта. На учениците се поставя следната задача: „Постави пропуснатите думи в изреченията! Маркирайте празното поле и изберете дума от падащото меню! Накрая кликни върху синьото кръгче долу вдясно , за да направиш проверка!“. При правилно изпълнение на упражнението, учениците получават текстова похвала : „Браво! Всичко е правилно!“. Пример :1. Малката иглика / Иглика тича, за баба се хваща. ; 2. Жълтата иглика / Иглика никне рано напролет.
Третото упражнение има за цел: овладяване на умения за преобразуване на съществителни нарицателни в съществителни собствени имена; усъвършенстване на уменията за писане на съществителните собствени имена с начална главна буква. Преди изпълнение на упражнението акцентираме върху правописа на съществителни собствени имена. Задачата е следната: „От всяко съществително нарицателно име образувай съществително собствено. Запишете го в празното поле под него!“. Предложените думи са : здравец, пламък, калинка, огън, радост. При верен отговор думите се маркират в зелено.
В урока на тема „ Разпознавам съществителни умалителни имена“ първото интерактивно упражнение има за цел да се изгради умение за разграничаване на съществителни умалителни имена от останалите думи в текста. Задачата е следната: „Открийте съществителните умалителни имена в стихотворението на Дора Габе „Гладни врабчета“. При правилен отговор думата се маркира в червено. След изпълнението на упражнението се визуализира текст за обратна връзка:“ Ти откри всички умалителни съществителни имена!“. Тази езикова задача има и друг очакван ефект – като резултат от четенето, се обогатява речниковия запас на учениците и изгражда у тях усет за ритъм и благозвучие. По този начин се осъществяват вътрешнопредметни връзки между езиковото и литературното обучение.
Следващата стъпка в методическата работа е свързана с второто интерактивно упражнение. Задача: „Образувайте съществителни умалителни имена от съществителните нарицателни“. Целта на упражнението е у учениците да се формира умение да преобразуват съществителни нарицателни имена в умалителни. На вниманието на второкласниците се предлагат следните съществителни имена : камион, катерица, елен, чорап, сърна. В текстовото поле под всяко съществително име ученикът записва новата дума. При правилно изпълнение на задачата, думите се маркират в зелено.
В заключителната част на урока предлагаме на учениците интерактивна игра с двойка герои, която може да се играе и с компютъра или с друг герой. Играта има състезателен характер. Целта на играта е да се затвърди понятието умалително съществително име; да се усъвършенства умението за разпознаване на умалителни съществителни имена. Задава се въпрос с четири възможни отговора. Въпрос 1. На кой ред всички думи са съществителни имена? Възможни отговори:1. мравка, мравуняк, мравояд ; 2. гъба, гъбар, гъбен; 3. животно живея, жив; 4. дъжд, дъждовен, дъждобран. Въпрос 2. С умалителните имена се изразява: 1.чувство, нежност, гальовност, обич;2. уважение; 3.възхищение;4, тревога. Въпрос 3. Посочете кои съществителни имена назовават малки предмети:1. столче, креватче, масичка; 2.братче, кутийка, очички; 3.касичка, майче, лелче; 4. котенце, мишле, раничка. Въпрос 4. В кой ред всички съществителни имена са умалителни? : 1.сърничка, косичка, детенце; 2. влакче, цвете, лале ; 3. сестричка, куче, момче; 4. момиче, къщичка, ножичка. Изборът на верен отговор визуализира медал и играчът се придвижва напред. Победител е този участник, който пръв стигне до финала.
При работата върху следващия урок „ Зная как да откривам рода и числото на съществителното име“ предлагаме на учениците упражнение от типа „Групи в пъзел“. Целта на упражнението е да се усъвършенстват уменията за определяне на рода на съществителното име .Задачата е да маркират група извън пъзела и дума от пъзела, която принадлежи към съответната група- за мъжки, женски и среден род., помагайки си с думите – един, една, едно. След като групират правилно съществителните имена, се визуализира анимирана картинка от приказката „Снежанка и седемте джуджета“. Поставяме задача на учениците да преброят героите на картинката и по този начин формираме категорията число при съществителните имена.
Като естествено продължение на работата е следващото упражнение от типа „Групиране“. Целта на упражнението е да се усъвършенства умението за разграничаване на граматическите признаци на съществителните имена, поставено в първи клас, спазвайки основния разграничителен признак „едно – много“. Задачата е учениците да групират чрез влачене съществителните имена в правилната група – за единствено и за множествено число .
В хода на методическата работа предлагаме и третото упражнение – да направят морфологичен анализ на съществителните имена . Целта е учениците да усъвършенстват уменията за определяне на род и число на съществителното име. За целта им предлагаме интерактивно упражнение от типа „Тест“. На екрана се появява дума и възможните четири отговора . Пример: мечта ; Възможни отговори: а) ж.р ед. ч ; б) ж. р. мн.ч; в) м. р.. След проверка на решението правилният отговор се маркира в зелено и ученикът получава мотивираща похвала. Накрая се обобщават верните и грешните отговори.
В последната урочна тема, свързана с изучаване на съществителното име „ Мога да изговарям и пиша правилно съществителните имена“ сме предвидили упражнения свързани с овладяване и затвърдяване на правописа на съществителните имена. Първото интерактивно упражнени е свързано с новата правоговорна норма за второкласниците – прилагане на правилото за правописа на гласните звукове при правописа на съществителните имена. Цел : да се изгради умение за правилно писане на съществителни имена, при които в множествено число изпада гласният звук -ъ- или -а-. Учениците сканират QR кода, стартират упражнение от типа „Текст с пропуски“. На екрана се визуализира текст. Задачата е да попълнят липсващата буква в думите. От падащото меню избират правилната буква, прилагайки на практика правописното правилото. Пример: лек а/ъ р; куф а/ъ р ; подар а/ъ к ; гъл а/ъ б; компют а/ъ р. След като направят проверка, кликвайки върху бутона в долния десен ъгъл на екрана, учениците разбират дали са работили правилно.
След като припомним правилото за писане на съгласни в средата и в края на думата предлагаме второто интерактивно упражнение отново от типа „Текст с пропуски“. Цел упражнението : да се усъвършенства умението за правилно писане на звучни съгласни в краесловие. В легендата „Белият гълъб“ поставят липсващия съгласен звук: д/т, б п, к/г в думите: гълъ б/п, похо д/т, гълъ б/ п,чета. бо г/к. По аналогичен начин, както в предходното упражнение, правят проверка. По този начин се обогатява езиковата компетентност на учениците – овладяват се и се усъвършенстват знанията за правописа на думите, усъвършенства се четивната грамотност.
В условията на заключителна беседа предлагаме на учениците интерактивната игра „Стани богат със знания“ . Цел на играта : да затвърдят знанията за съществителното име. Играта е структурирана като телевизионния формат. Предлагаме въпрос с възможни четири отговора. На въпросите се отговаря чрез избиране на съответното поле. Въпроси: 1.Какво назовават съществителните имена? А) чувства, действия, предмети, хора; Б) признаци, действия, предмети, растения В) предмети, признаци, чувства, професии; д) предмети, растения, явления, чувства, имена на хора, градове, реки ;2. С кои въпроси откриваме съществителните имена? А) Какво прави? Какво правят?; Б) Какво е това ? Кой е това? В) Кой е това? Какво прави? Г) Какъв? Каква? Какво? Какви?; 3.На кой ред всички думи са съществителни имена? А) чайник, дълъг, широка; Б) стол, лъв, буря; В) куче, врабче, синьо ; Г) стъбло, голям, сив; 4. В кой ред всички съществителни са в множествено число? А) гора, поток, тайни: В) листата, врабчетата, водите; В) момчета, реки, поле; Г) мъгла, роса, деца; 5. В кой ред всички съществителни са единствено число? А) дете, вагони, мече; Б) жени, слана , автомобили; В) питка. влак, кола Г) ризи, рози, лале; 6. В кой ред съществителните са само собствени: А) иглика, Симеон, здравец; Б) Роза, Росен, Бургас В) мъгла, колиба, вечер; Г) Кума Лиса, Зайо, зайче. При маркиране на верен отговор се визуализира съответната сума, която играчът печели. Това не само забавлява учениците, но и носи удовлетвореност от постигнатите резултати. При грешен отговор се получава съобщение и играчът се връща в изходна позиция.
Чрез приложената система от интерактивни упражнения по забавен и приятен начин учениците овладяват знания за съществителните имена,техните видове и граматическите им особености, на практическа основа.
След прилагане на системата от интерактивни упражнения в процеса на обучение по български език и в резултат на събраните и обработени статистически данни, се потвърди алтернативната хипотеза Н1, която гласи – отхвърля се нулевата хипотеза Н0 и се приема алтернативната, защото резултатите на учениците от експерименталната група се повишават / критерий на Стюдънт /. Това ни дава основание да потвърдим изследователската хипотеза, че с прилагането на система от интерактивни упражнения, създадени в платформата LearningApps в обучението по български език, при изучаване на съществително име, учениците повишават обема на знания и равнището на усвоеност на уменията за изучаваното езиково понятие.
Чрез реализирането на педагогическия експеримент се постигна активизиране на мисленето, повиши се ефективността на усвоените знания и умения. Тенденция на повишаване се отчете и по отношение плътността на урока. Не се наблюдава характерното за възрастта неустойчивост на вниманието, бърза умора и губене на интерес. Точно обратното, учениците проявяват работоспособност през целия час.
Тук е мястото да отбележим, че за да бъде успешно обучението, наличието на информационни и комуникационни технологии е необходимо, но недостатъчно условие. Най-важен е човешкият фактор, а именно – вдъхновен учител, който развива потенциалните възможности на учениците за бъдещето.
Електронен адрес: elisaveta_72abv.bg