ДЕЙНОСТИ В ДИДАКТИЧЕСКИЯ ЕКСПЕРИМЕНТ, СВЪРЗАН С ИЗГОТВЯНЕ НА ИНТЕЛЕКТУАЛНИ КАРТИ В ОБЛАЧНА СРЕДА ЧРЕЗ GOOGLE DRAWINGS В ОБУЧЕНИЕТО ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА – 7. КЛАС
Емил Младенов – старши учител по химия и опазване на околната среда в
56.СУ „Проф. Константин Иречек“, гр. София
Експериментът е метод, чрез който се изследва влиянието на учебния процес върху качеството и трайността на знанията и уменията, изследва се ефективността на учебната дейност в зависимост от различни условия и фактори. За неговото осъществяване се акцентира на изпълнението на различни дейности и се измерват резултатите от учебната дейност чрез дидактически теоретичен тест и анкета. Протичането му преминава през констативен, формиращ и заключителен етап.
КОНСТАТИВЕН ЕТАП НА ЕКСПЕРИМЕНТА
Дейностите, които включва този етап са:
- Запознаване на учениците от определената експериментална група с модела „Конструиране и използване на интелектуални карти в облачна среда чрез Google Drawings в обучението по химия и опазване на околната среда – 7.клас“. Дейността е осъществена през м. ноември 2022 година. Учениците се запознават с идеята на педагогическото изследване и тяхното място в осъществяването му. Учителя проучва литературата по проблема и разработва инструментариум за реализиране на модела, определя контролната и експерименталната група.
Ръчно създадените интелектуалните карти са познати на учениците ми от часовете по човекът и природата – 6. клас през учебната 2021/2022 година. Чрез такива на бялата дъска сме придобивали знания от различни методични единици на глобални теми „Физични явления“, „Вещества и техните свойства“ „Структура и жизнени процеси на организмите“.
През 2022/2023 учебна година, по желание на същите тези ученици, на които съм преподавал и в 6.клас, изучаващи по учебен план природоматематически дисциплини (3 ч.) като избираеми учебни часове (ИУЧ), моделът на обучение чрез интелектуални карти бе изпробван и чрез комютърно създадени такива в/за часовете по химия и опазване на околната среда в 7.клас, използвайки облачните технологии и възможностите на приложението Google Drawings. След разглеждане на първата глобална тема „Химична символика“ учениците предложиха да обобщим знанията си чрез конструиране на бялата дъска на ръчно изработена интелектуална карта. Така се породи идеята да прродължим този метод на обучение и при изучаване на новия материал, създавайки компютърни карти чрез приложението Google Drawings в облачна среда. Моделът е апробиран в експериментално обучение с ученици от 7.б клас на 56.СУ „Проф. Константин Иречек“, гр. София, а осъществяването му е свързано със следния план:
1.Припомняне на учениците от 7.б клас (експерименталната група) на познатия им метод на интелектуалните карти и определяне на основни знания и умения, които предстои да бъдат усвоени. 2. Разработване на интелектуални карти от учителя. 3. Определяне на равностойни групи ученици (1, 2 и 3 група с по 6, а 4 група – с 5 ученици), в зависимост от техните предпочитания. 4. Избиране на лидер в групите. 5. Запознаване с инструкциите за създаване на интелектуална карта. 6. Представяне на критерии за оценка на интелектуалните карти. 7. Полуамостоятелно изработване на интелектуални карти на методичните единици от глобална тема „Метали. Натрий и съединенията му“ чрез пъзел техника и на „Неметали. Хлор и съединенията му“ чрез самостоятелна работа от формираните групи от ученици, участващи в педагогическото изследване. 8. Разработване на инструментариум за установяване на ефективността от приложения модел на обучение: теоретични тестове – за проверка на знанията и уменията; анкета – за обратна връзка, която показва отношението на учениците към използването на интелектуалните карти в обучението по химия и опазване на околната среда.
- Провеждане на тест № 1 – Метали. Натрий и съединенията му. Дейност, осъществена през м. януари 2023 година, в която учителят избира въпросите за теста, провежда го, обработва резултатите и прави изводи и констатации. Тестът, използван като инструментариум в този етап, е апробиран. Той е от книгата на учителя на изд. Педагог 6 (Кирова М (2018), 77-80) и е представен на учениците в два варианта за един учебен час Съдържа 15 задачи, като 13 от тях са с избираем отговор. Задачи 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12 и 13 се оценяват с по 1 точка. Правилното решение на задача 1 носи 4 точки, на 6-та , 7-мата и 10-та – са с по 2 точки. 15 задача е със свободен отговор и се оценява се с 8 (4.2) точки. За 14 задача точките са 5 (5.1 т.).
Таблица 1. Скала за превръщане на точките в бална оценка
Брой точки | 0 до 8 т. | от 9 до 12т. | от 13 до 17 т. | от 18 до 25 т. | от 26 до 32т. |
Оценка | Слаб (2) | Среден (3) | Добър (4) | Мн. добър (5) | Отличен (6) |
Таблица 2. Разпределение на задачите от тест 1 по таксономични равнища на Блум
Компетентности като очаквани резултати | Задача № | Познавателно равнище |
▪ Записва химични формули и наименования на съединения на алкалните елементи. | 1 | знание |
▪ Описва състояние, строеж, физични и химични свойства на натрия и на натриевия хидроксид. | 2, 3, 4 | знание |
▪ Изразява с химични уравнения свойствата на натрия и на натриевия хидроксид. | 5, 6 | разбиране |
▪ Описва общите свойства на алкалните метали. | 7.2.,15 | знание |
▪ Определя оксидите и хидроксидите на алкалните елементи като основни въз основа на техните общи свойства. | 7.1., 8 | знание |
▪ Описва значението на натрия, на калия и на техните съединения за организмите. | 9 | знание |
▪ Дава примери за приложението на сода каустик, готварска сол, сода за хляб. | 14.1.,14.2.,
14.3.,14.4 |
приложение |
▪ Разпознава видове химични процеси – химично заместване, неутрализация. | 10 | разбиране |
▪ Решава задачи с величините маса, относителна молекулна маса и масова част. | 11, 12 | приложение |
▪ Спазва правилата за безопасност при лабораторна работа- с разтвор на натриева основа и разпознава международнияпредупредителен знак за вещества с разяждащо действие. | 13, 14.5. | разбиране |
Обработката на резултатите показва следното: средният успех от тест 1 е Добър (4,22) за 7.а и Мн. добър (4,74) за 7.б клас. В 7.а клас (контролна група) има една слаба оценка, със Среден (3) са трима, с Добър (4) са единадесет, с Много добър (5) са шест ученици, а двама са тези, получили отлична оценка. Успехът от проведения тест в експерименталния 7.б клас показва, че няма слаби оценки, със Среден (3) са двама, с Добър (4) са седем, с Много добър (5) са девет ученици, а пет са с отлична оценка.
Резултатите от изследванията на учениците от 7.а и 7.б клас по тест 1 показват:
- ниска степен на усвоеност на знания (0 – 0,45) – 17 % за 7.а и 9 % за 7.б клас;
- средна степен на усвоеност на знания (0,5 – 0,7) – 48 % -за 7.а и 30% за 7.б клас;
- висока степен на усвоеност на знания (0,75 – 1) – 35 % за 7.а и 61 % за експерименталната група -7.б клас.
РАЗВИВАЩ (ФОРМИРАЩ) ЕТАП НА ЕКСПЕРИМЕНТА
Дейностите, които включва този етап са:
- Внедряване на иновационния модел по конструиране и използване на интелектуалните карти чрез Google Drawings в облачна среда в процеса на обучение и неговата реализация. Дейността е предвидена за м. ноември 2022 година, като учителят внедрява модела на конструиране и използване на интелектуалнитее карти в процеса на обучение по химия, а учениците го приемат и се запознават с инструкциите за реализирането му.
Внедряването на иновационния модел става в края на изучаването на методичните единици от глобална тема „Химична символика“, когато учениците, под формата на въпроси и задачи, със съдействието на учителя, изработват ръчна карта на бялата дъска. Проявявайки желание да продължат по този начин усвояването на предстоящия материал, аз ги запознавам с начина на реализацията на карти в облачна среда, чрез използване възможностите на Google Drawings.
Реализацията на модела включва следните дейности (Тошева, Е. (2022)):
- Създаване на профил в Google или влизане в акаунта, който вече потребителят има.
- В Google Disk (чрез https://docs.google.com/drawings) се избират „Google Drawings“ (гугъл чертежи) от бутон „Създаване“ и се ползват инструментите за чертаене на отделните елементи.
- Моделът се озаглавява и центъра се поставя ключовата дума (израз) с избрана фигура. Отбелявнат се клоновете, излизащи от него.
- Оформянето на интелектуалната карта става чрез създаване на необходимите връзки между ключовите думи и вмъкване на необходимите изображения.
- Създадената интелектуална карта се публикува автоматично на сървър на Google и може да бъде споделяна чрез бутона за споделяне.
- Провеждане на тест №2 – Неметали. Хлор и съединенията му. Дейност, осъществена през м. април 2023 година, в която учителят избира въпросите за теста, провежда го, обработва резултатите и прави изводи и констатации. Тестът, използван като инструментариум в този етап, е апробиран. Той е е от книгата на учителя на изд. Педагог 6 (Кирова М., и др.(2018)) и е представен на учениците в два варианта за времето на един учебен час и. Съдържа 12 задачи, като 2 от тях са с 2 подусловия (5 и 12 задача), 8 от тях са с избираем отговор (задачи 3, 4, 6, 7, 10) и се оценяват с по 1 точка. Правилното решение на задача 1 носи 4 точки, на задача 5 – 2 точки, а на 9-та – 4 точки. 3 задачи са с кратък свободен отговор (8, 11, 12). Оценяват се с 3х2 точки за 8-ма и с 4х0,5 точки за 12 задача.
Скалата на превръщане на точките в бална оценка е същата, като в таблица 1.
Таблица 3. Разпределение на задачите от тест 2 по таксономични равнища на Блум
Компетентности като очаквани резултати | Задача № | Познавателно равнище |
▪ Записва химични формули и наименования на съединения на халогените. | 1 | приложение |
▪ Описва свойствата на простите вещества на халогенните елементи по даден текст и схема. | 2 | знание |
▪ Описва свойствата на съединения на халогенните елементи по даден текст и схема. | 5.1., 6 | знание |
▪ Разпознава по химични свойства халогените и техните съединения. | 3, 4, 5.2 | разбиране |
▪ Изразява с химични уравнения свойствата на хлора и на солната киселина. | 8, 10 | приложение |
▪ Описва приложение на простите вещества и на химичните съединения на халогенните елементи, тяхното значение и въздействие върху човека и върху околната среда. | 9 | знание |
▪ Използва качествени реакции за откриване на солна киселина и на хлоридни йони. | 11 | приложение |
▪ Разпознава международните предупредителни знаци за веществата с дразнещо и отровно действие и прилага правилата за безопасна работа в химичната лаборатория. | 12 | приложение |
Определя рН на разтвори на киселини | 7 | знание |
Обработката на резултатите показва следния анализ: средният успех на учениците от 7.а от тест 2 е Много добър(4,57), а на тези, от 7.б клас (експериментална група) е Много добър (5,22). В контролната група (7.а клас) има 1 двойка, 5 оценки Среден (3) , няма нито един ученик с Добър (4) , 14 ученици са с Мн. добър (5) и само трима са се представили отлично. Учениците от експерименталната група (7.б клас) нямат двойки, един е показал резултат Среден (3), трима са с Добър (4), девет са с Много добър (5), десет са работили за отлична оценка.
Резултатите от изследванията на учениците от 7.а (контролната) и на тези – от 7.б клас (експерименталната група) по тест 2 показват:
- ниска степен на усвоеност на знания (0 – 0,45) – 21% за 7.а и 4% за 7.б клас;
- средна степен на усвоеност на знания (0,5 – 0,7) – 0 % за 7.а и 13 % за 7.б клас;
- висока степен на усвоеност на знания (0,75 – 1) – 74 % за 7.а и 73 % за 7.б клас.
ЗАКЛЮЧИТЕЛЕН ЕТАП НА ЕКСПЕРИМЕНТА
Процедурите и дейностите, които включва този етап са:
- Анкетно проучване на учениците и на техните родители за ефективността и резултатността от метода на интелектуалните карти. Анкетното проучване е проведено през периода 15-30.06.2023 г. с 23 ученици от б клас и с техните родители. Анкетните карти на родителите и учениците съдържат по 7 въпроса, затворен тип, като въпросите и кръговите диаграми към тях с процентното разпределение на дадените отговори са в Google Forms и може да бъдат видяни на следните линкове:
▪https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSclwnB0JCJIilTLFj4GOSz4PtKhw52ZTPoddEhjYG10zAYguA/viewform ▪https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe74facR72iymVLn9if5_xomN5QQ6q1jl7PEkuP0UYjwimmg/viewform
- Анализ и обработка на резултатите от педагогическия експеримент. Дейност, предвидена за м. май – юни, като учениците от контролната група се запознават се с резултатите от проведения тест №2, а тези от експерименталната – и с резултата от проведения експеримент. Учителят ги обработва и анализира.
Променливите при дидактическия експеримент се измерват количествено чрез пресмятане. Те могат да се разглеждат като променящи своето значение в резултат на изменението на значението на други променливи, се наричат зависими променливи. Чрез тях се установяват резултатите от въздействието. Това са величините, които ще се измерват по време на експеримента, онези характеристики на обектите, върху които се въздейства директно, и от които се интересуваме като краен резултат. В конкретния случай в качеството си на зависима променлива са постиженията на учениците и тяхната мотивация.
Въз основа на създадената обща хипотеза се формулират следните работни такива (статистически хипотези), които се доказват чрез t-критерий на Стюдънт:
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА:
- Кирова М., Е. Бояджиева, М. Павлова, В. Иванова, А. Кръстев (2018). Методика на обучението по химия и опазване на околната среда – 7. клас, изд. Педагог 6, 77 – 84
- Тошева, Е., Технология за създаване на мисловни карти в обучението по технологии и предприемачество, сп. Педагогика, Volume 94, November 2, 2022