ПРИЛАГАНЕ НА ИНОВАТИВНИ МЕТОДИ В ЧАСОВЕТЕ ПО МАТЕМАТИКА В 4. КЛАС
ПОЛИНА ТОДОРОВА ПЕТРОВА – старши учител в ОУ „Георги Стойков Раковски” с. Оризаре, община Несебър, област Бургас
РЕЗЮМЕ
Иновативните методи имат потенциала да повишат опита в преподаването и обучението в основния и средния етап на образованието. При решаването на математически задачи, учениците могат да повишат самоувереността и сигурността в знанията си, тъй като иновативните методи дават възможност за своевременна корекция на действията на ученика. Симулациите дават възможност на учениците на експериментират с виртуални ситуации в учебна среда, които може да е невъзможно да се пресъздадат в реалния живот.
В тази статия се представят някои добри иновативни практики в обучението по математика в начален етап. Посочени са някои основни затруднения, които изпитват учениците в часовете по математика в 4.клас и са очертани насоки за повишаване мотивацията на учениците.
ключови думи: иновация, иновативни методи, ученици от начален етап, обучение по математика
„Най-важната част от образованието е преподаването на смисъла на това да се знае …” Сайън Вейл
Иновативните методи на обучение по математика се различават от традиционните по това, че учениците развиват не само математически умения. Те не учат децата просто как да събират и изваждат числа, но и да:
- намират информация;
- разкриват взимовръзки;
- развиват критичното си мислене;
- стимулират комуникативните си умения;
- презентират;
- интерпретират;
- вземат правилни решения.
Или иначе казано – с днешна дата обучението по математика е много по-комплексно и холистично, отколкото през последните десетилетия.
За да може преподавателят да е част от този начин на поднасяне на учебния материал, той преди всичко трябва да е търпелив и да има индивидуално отношение към всяко дете. Както споменахме и по-рано, всяко дете се развива с различно темпо и разчита на спокойствието и търпението на преподавателя, за да разгърне цялостния си потенциал. Друг фактор, изискващ търпение е, че резултатите от този тип преподаване не идват веднага.
Някои иновативни начини на преподаване, които са подходящи както за дистанционно обучение, така и за обучение в класна стая.
Светкавица
Метод, който използвахме за „разсънване“ на класа в началото на часа и за проверка на знанията на учениците за табличното умножение и деление. Необходим е подходящ предмет – лек, мек и удобен за хвърляне. С учебна цел внезапно хвърляме предмета към определен ученик, като задаваме въпрос, който изисква бърз и кратък отговор (например: Колко е 6х4?). Така бързо проверяваме знанията на учениците. Важен е ефектът на изненадата – имена не се съобщават.
Атака на идеи
Основната цел на атака на идеи бе активното включване на всички ученици в учебния процес, чрез което се постигна учене от опита на другите. Методът позволяваше в рамките на един учебен час да бъдат анализирани и обобщени голям брой въпроси. Безспорно използването на този метод е удачно при изучаването на различните мерни единици, измерване на разнообразни величини, запознаване с геометрични форми, построяване на фигури, решаване на текстови задачи.
Мозъчна атака (Брейнсторминг)
Един от най-популярните методи за намиране на решение чрез безкритично представяне на различни мнения – „генериране на идеи“. Като техника мозъчната атака я използвахме за бързо провокиране на асоциации по дадена тема за кратко време – от 1 до 5 мин. Записвахме асоциации на дъската. След това думите се използваха за изработване на мрежа от понятия, мисловни карти, игра на асоциации (например: в урока „Геометрични тела“ картите включиха следните ключови думи: геометрични тела, геометрични фигури, квадрат, куб, правоъгълник, паралелепипед, кръг, сфера). Важното е думите да се използват.
Математическа рисунка
За създаване на емоционална атмосфера създадохме упражнения за групово творчество, като създаване на колективна „Математическа рисунка“. Всяка от групите работеше на общ постер, като участниците в нея имаха за свой „идентифициращ“ белег цвета на използвания маркер. Първият ученик трябваше да напише число по избор. Всеки следващ участник имаше право да добави по един символ (число или знак) в избрана от него посока и големина, така че да се получат повече и верни изрази. Упражнението е важно за децата, за усвояването на правилното извършване на аритметичните действия и точното използване на знаците им. При обсъждането на тази дейност, подчертахме, че безидейното или ненавременно включване в нея на някои от учениците, се отразява на крайния общ резултат на малката група.
Светофар
Чрез метода светофар се разпределяше информацията – предварително зададена или предложена от учениците или от учителя. Водещо бе насочването на вниманието на учениците към конкретни действия, обусловени от трите цвята на светофара. Методът може да се използва и за оценяване на степента на вярност на представена от ученик/ученици информация (ученици оценяват ученици). В този случай при верен отговор останалите ученици вдигат зелен картон, при грешен – червен и при непълен отговор – жълт. По този начин учащите формират умения за оценяване, което води до засилване на усещането за обективизъм при оценяването.
Метод на „незавършени изречения“
Не по-малко приятни и предпочитани от учениците бяха и асоциативните упражнения, при които трябваше бързо да довършват „незавършени изречения“, свързани най-често с усвояването на математически правила. Тях ги казвахме или предлагахме написани на дъската или индивидуални листчета (например: „Разпределително свойство на умножението е…“, „Лице на правоъгълник намираме като…“, „Неизвестен делител намираме като…“).
Информационни и комуникационни технологии
За онагледяването на знанията в уроците за нови знания по математика използвахме възможностите на мултимедийните презентации и видеоклипове. Чрез визуализациите в мултимедийните уроци се цели: изграждане на реални представи и понятия за всяка мярка; изграждане на измервателни умения и навици чрез разнообразни упражнения, които се изразяват в практическата работа на учениците с отделните мерки; усвояване на умения за извършване на пресмятания с именувани числа; да осъзнаят преобразуването на мерки, които изразяват дадена мярка; да се съдейства за развитие в голяма степен на пространствените представи. Например в темата „Видове триъгълници според ъглите“, при ученици билингви е предизвикателство за учителя да формира знания и умения. С помощта на подготвена презентация (Фиг.1) и използването на преходите и анимациите, може да се получи много подходящо онагледяване.
Фиг.1
Мултимедийните изображения съдействат изключително много за развитие подвижността на вниманието. Възможностите за промяна на анимираните въздействия чрез различни картини, звуци и движения предизвикват оптимална възбуда на мозъчната кора, което е най-яркото доказателство на интерактивната методика за възпитаване на това качество. Мисловните процеси не биха могли нито да възникнат, нито да протичат без към задачата да е насочено вниманието на ученика. Ето защо при подбора на методите в интерактивния урок по математика бихме могли да заложим към задълбочени мисловни процеси и концентрация на вниманието.
Игрите и състезанията по математика подтикваха учениците към положителни емоции. Приемаха се с позитивни чувства и допринасяха за мотивация на ученика към по-задълбочени познания. При игрите се започваше с по-леки задачи и постепенно се преминаваше към по-трудни.
Методите на интерактивното обучение бяха разработени в пряка зависимост с изучаваното учебно съдържание за усвояване на необходимите интелектуални умения в четвърти клас като в основата на интерактивното обучение се постави взаимодействието между учителя и ученика и новата му роля като мислещ и креативен субект.
Процесът на решаване на математически задачи е характерен с това, че овладяването на всеки детайл от сложния пъзел на математическата наука е необходима концентрация на вниманието, без която се изпуска нишката от информация и пропуските стават решаващи за по-нататъшното обучение. За концентрацията на вниманието съдействат различните ефекти, които програмите предоставят. В интерактивното обучение под формата на ролеви игри, анимации, клипове и филми, пъзели учениците се пренасят в необикновения свят на приказните герои, които са все още част от живота им.
Фиг.2
- Формиране на преднамерено внимание
Фиг.3
Друга възможност, която използвах за прилагане на игрови модел в обучението е използването на образователни онлайн приложения. Портали като Learninapps.org, Kahoot.com и др., могат да бъдат в помощ на учителя, при създаване на помощни интерактивни задачи или тестове, подкрепящи учебния процес.
Например чрез Learninapps.org може да се създаде интерактивна тест-игра „Стани богат“ (вж. фиг.7 и фиг.8) за подготовка за НВО по математика Тест-игра се нарича, защото докато учениците играят и се съревновават в състезанието (кой пръв ще даде верен отговор) им се проверяват знанията. Целта на задачата е учениците да проверят своите знания, като използват компютър, телефон или таблет. При всяко стартиране на задачата, въпросите се разбъркват, така че да се избегне наизустяване реда на отговорите. По този начин на изпитване учениците не се притесняват от своите различия, чувстват се уверени в знанията си.
Фиг.4 Фиг.5
В хода на експерименталното обучение използвах и възможностите на мисловните карти. Използването на мисловните карти в обучението навлезе в българското образование от няколко години. Създател на метода на мисловните карти е Тони Бюзан. Той е известен изследовател и лектор в областта на уменията за ефективно използване на мозъка, за бързо учене и творческо и продуктивно мислене. Методът се базира на теорията за лъчистото мислене и се нарича също „швейцарското ножче“ на мозъка. Според Бюзан лъчистото мислене и мисловните карти се базират на умения, характерни както за дейността на лявото, така и за дейността на дясното мозъчно полукълбо.
На фиг.6 и фиг.7 са представени мисловни карти от образователната платформа Уча.се на уроците „Геометрични фигури“ и „Измерване на ъгли с транспортир. Градус – мерна единица за ъгъл“
Фиг.6
Фиг.7
В картите са използвани онагледяване на геометрични фигури и ъгли, класифициране чрез цветове и форми, което силно улеснява запомнянето.
Образованието, което осигурява развитието и саморазвитието на личността на ученика, въз основа на идентифициране на неговите индивидуални особености, е приоритет както при традиционните методи и подходи на преподаване, така и при иновативните. Такъв е личностно ориентираният подход. Личностно ориентираният подход към ученика е насочен преди всичко към развитието на съвкупността от качества на личността, но и към разкриването на нейните способности и нравствени потенциални възможности на основата на свободата, справедливостта, вярата в доброто и щастието.
Важно е да знаем, че използването на иновативни методи влияе върху развитието на двете части на мозъка. Лявата част е отговорна за анализа, математиката, логиката, граматиката, а дясното полукълбо – за разгръщане на интуицията, фантазията, креативността. Дори и най-пасивните ученици се включиха в интерактивните уроци, проявиха активност и положиха много усилия. Чрез интерактивното обучение се преодоляваха по-лесно трудностите, засили се интересът и стремежът за научаване на нещо ново чрез откритие.
При тази организация на образователния процес се развиваха и други ценни качества и умения – внимание, концентрация, самостоятелно мислене, умения за групова и екипна работа.
ЛИТЕРАТУРА
- Гюрова, В., В. Божилова, В. Вълкова, Г. Дерменджиева, Интерактивността в учебния процес (или за рибаря, рибките и риболова), С., 2006
- Гюрова, В., В. Божилова. Интерактивно за интерактивните методи на обучение. Годишник на СУ „Св. Климент Охридски“, Факултет по педагогика, Педагогика, № 99, 2007
- Иванов, И. Интерактивни методи на обучение – Юбилейна научна конференция с международно участие 50-години ДИПКУ – Варна на тема: „Образование и квалификация на педагогическите кадри – развитие и проекции през XXI век“, 2005
- Кръстева, А. Иновации в училищното образование. Теоретични и приложни аспекти. Аспарта, П.,2004
- Кръстева , А., Интерактивни образователни технологии в началното училище, Аспарта, П., 2014