Обучение с помощта на кръстословици и ребуси
Павлина Янева – старши учител СУ“Любен Каравелов“- гр.Несебър
Резюме:
Кръстословиците и ребусите могат да се окажат доста ефективен начин на обучение. Не е тайна, че с тяхна помощ бързо и дълготрайно може да се запомни учебния материал. Като учители в съвременното училище можем да използваме ребуси и кръстословици да преборим скуката в компютърния кабинет и класната стая. Освен това те развиват пъргавината на мисълта и креативното мислене. Кръстословиците и пъзелите са лесен начин да накараме учениците да запомнят дефиниции и нови термини, освен това са начин да сплотим колектива и да създадем една комфортна атмосфера за протичане на учебния час.
В тази статия, ще опиша как с лекота може да създавате кръстословици и ребуси и как и защо да ги прилагате.
Ключови думи: кръстословици; ребуси; обучението; игри
В съвременното общество се извършва мащабен процес на промяна – организационна и личностна. Учителят вече има нова роля, но той все още използва метода на опита и грешката, за да достигне до своя собствена методика на обучение. От личен опит наблюденията ми са, че учебния материал е скучен за учениците, учебниците в някои от случаите са написани за неразбираем за тях език и те лесно губят интерес и концентрация. В същото време, за голяма част от преподавателите, все още съществува технологична бариера, която ги възпира от навлизане в дигиталния свят.
Развитието на компютърните технологии и Интернет предполагат засилване интереса на учениците към тях, затова учебната програма по информационни технологии е насочена към овладяване на основни знания, умения и навици, свързани с учебната дисциплина, както и формиране на положително отношение и желание на учениците да работят с компютър. Един от методите за емоционално стимулиране на ученето е методът за стимулиране на забавлението – въвеждане на забавни примери, игри, експерименти, интересни факти в образователния процес. В училище децата трябва да играят повече или да имат повече време за отдих, за да могат се наслаждават на обучението. Те не са готови да възприемат „сухата“ теория, така че е необходимо да търсим начин да съживим учебния процес. Кръстословиците и ребусите са много забавен и популярен тип игри, които могат да свършат тази работа.
Съставянето на въпроси също е задача, която изисква творчески подход. Можете да използвате сухи научни изречения от учебника, но тогава кръстословицата се превръща в същата скучна форма на работа като обобщение или прословутата работа с учебник. За да избегнем задълбаване в сухата материя на учебника трябва да прилагаме разнообразни образователни дейности. Учениците са преди всичко деца и монотонността не допринася за повишаване на мотивацията им за учене. Използването на хумор, съставянето на предизвикателни въпроси, предизвиква интерес, тренира логическото мислене, повишава емоционалния фон, което има положителен ефект върху качеството на усвояване на понятията.
Кръстословици и ребуси могат спокойно да бъдат използвани във всички учебни часове, дори и при извънкласни дейности. С тяхна помощ могат да се развиват умения като четене, концентрация, фотографска памет, логическо мислене. Могат да бъдат използвани както в часовете за нови знания, така и за упражнение, те развиват познавателния интерес и повишават мотивацията. Кръстословиците предизвикват голям интерес у децата, независимо от тяхната възраст. В класове в които се прилага използването на игри с образователна цел се формират важни качества на личността на детето: независимост, наблюдение, находчивост, изобретателност, развива се постоянство, развиват се конструктивни умения. Игрите учат децата да мислят логично. Кръстословиците са понякога сложни, понякога лесни за разгадаване, използването им е ефективен начин за повишаване на интереса на учениците към даден предмет
Използването на кръстословици в образователния процес :
– стимулира познавателната активност (учениците по свое желание започват да се обръщат за помощ към учебници, интернет, наръчници и специализирана литература);
– разширява хоризонтите, обогатява речника с нови думи и термини;
– развива логическото мислене и паметта, както и творческите способности;
– повишава грамотността;
– допринася за прилагането на диференциран подход към обучението (както чрез създаване на ресурси с различни нива на сложност, така и чрез поставяне на задачи).
Ребусът е задача, в която търсената дума или фраза е кодирана под формата на рисунки, знаци или букви. Те помагат да се развие логика, концентрация, изобретателност. Ребусите могат да се използват както в началото на урока за въвеждане в темата, и акцентиране върху новите термини и фрази, така и за затвърждаване на вече изучени такива. Използването на ребуси в уроците по Информационни технологии дава възможност да се повиши мотивацията на учениците, да получат нови знания. По време на играта учениците се научават да планират своите действия, да ги обмислят, като същевременно проявяват и креативност. Работата по ребуси и кръстословици активира умствената дейност на учениците. Ребуси и кръстословици, съставени от учебния материал, ви позволяват да разнообразите формите на работа с учениците. Те могат да се използват за проверка степента на усвояване на знания, за запомняне термините и техните дефиниции в края на урока, раздела или целия учебник.
В тази статия ще изложа моя опит при създаването и използването на ребуси и кръстословици.
В интернет има страшно много платформи, където можете да генерирате кръстословици, на едно място искат пари, на другото не може да декодира кирилицата и излизат въпросителни знаци, вместо букви, на трето ще ви посикат регистрация, или ще ви изскачат досадни реклами. В морето от сайтове съм се спряла на два от генераторите, ще опиша подробно кои са те и кои са техните положителни страни, и техните минуси.
- Първият генератор на кръстословици и ребуси това е Онлайн генератор на кръстословици за деца (igrii.com) – https://krastoslovici.igrii.com/ , какви са плюсовете и какви минусите
Положителни страни:
няма реклами; изцяло на български език; лесно разбираем интерфейс; бързо и просто се вписват отговорите и въпросите в поле със следния синтаксис: отговор: въпрос (за да отидете на следващия въпрос, натискате ентер и продължавате на долният ред), заедно с кръстословицата се генерира и ребус със същите думи от кръстословицата, по този начин създавате две съвсем различни игри с едно описание на въпроси и отговори. Колкото пъти натиснете бутона генерирай , толкова пъти генерира нова кръстословица, и ребус със същите въпроси и отговори, но съвсем друга визия; има възможност кръстословиците и ребусите да се принтират директно от сайта.
Недостатъци:
Няма опция за запазване на линк към кръстословицата, не се предлага възможност за регистрация и не може да отворите кръстословицата и ребуса следващ път, всеки път трябва да я пишете наново, няма опция за разбъркване на въпросите преди генериране на нова кръстословица, а сами трябва да размествате въпросите си. Ако искате и друг път да изпозлвате вашата кръстословица, единствения начин да го направите е след като опишете въпросите и отговорите, и генерирате кръстословица, да направите скрийншот на екрана на кръстословицата и съответно на ребуса, после ги поставяте в някой графичен редактор или дори в пауърпоинт, изрязвате само къстословицата или само ребусът и ги запаметявате в слайдове или графични файлове, които можете да прожектирате директно на бялата дъска, с мултимедиен проектор, където учениците излизат да попълват правилните отгорори или да заграждат думите, които са открили в ребуса.
Активността е доста голяма, всеки иска да излезе на дъската и да напише правилният отговор или да огради думичката, която е открил. По този начин учениците развиват у себе си увереност и отпада притеснението от излизането отпред на бялата дъска. Ако за момент учениците се разконцентрират най-лесният начин да привлечете вниманието им е да прожектирате един ребус на дъската, оставяйки ги за пет минути да търсят определени думи.
След като сте запаметили кръстословиците и ребусите в слайдове например, можете лесно да ги намирате и да ги разпечатвате на хартия, за да ги използвате за проверка на знания, като тест или просто да ги прожектирате с мултимедиен проектор на бялата дъска, ако са ви останали свободни 5 минутки от часа.
- Вторият генератор на кръстословици, който използвам това е от сайта LearningApps.org
Плюсове:
В този сайт иама много и разнообразни приложения и игри в помощ на учителя. Предлага се възможност за регистрация, може да се избере български език и сайта се превежда на български, удобство за колегите, които не говорят чужди езици.
След като се регистрирате веднъж и влезете с акаунта си можете всеки път да отворите кръстословицата, ребуса или някоя друга забавна игра, която сте създали по-рано, да ги модифицирате, да слагате фон с изображение по избор. Програмата има опция за създаване на кръстословица с вертикална ориентация. Това е подреждане на кръстословицата (с фиксирана дума) според думата, която трябва да се получи. За да се постигне съответствието, всяка дума от кръстословицата трябва да съдържа буква от тази дума.
Въпросите освен само текстови могат да бъдат зададени с изображение, аудио или видео. Може да копирате линк към кръстословицата си или да я споделите. Също така има бутон за визуализиране на цял екран. Има бутони със стрелки за пренареждане на въпросите, има бутон за копиране на въпросите
В приложението за създаване на ребуси към думичките, които трябва да се открият , има възможност да прибавите подсказка, която е изображение, звук или видео.
Минуси:
Кръстословицата не се разпечтва, може да се решава само онлайн.
За генерирането на кръстословица, въпросите и отговорите се добавят с прибавяне на ново поле. Заедно с кръстословицата не се генерира и ребус, както е в другото приложение, но пък тук има отделно приложение за генериране само на ребуси.
Също няма опция за автоматично разбъркване на въпросите.
Това са представените силни и слаби страни на двата генератора. Всеки сам може да прецени според техническите си умения кой генератор би използвал с лекота.
Подготовката на кръстословиците и ребусите, за урока ще ви отнеме само няколко минути. Такива задачи ще дадат възможност да преговорите наученото по игрив начин и ще донесат на вашите ученици много приятни мигове. Важно е да се изведе материалът под формата на забавно упражнение, създавайки условия за говорене, писане, учене. За разнообразяване на традиционния начин на преподаване, винаги може да се избере подходяща забавна игра и защо не ребус или кръстословица. Казват, че всяко ново, е добре забравено старо.
Желая ви вдъхновение и творчески подход към използване на пъзели, ребуси, кръстословици, игри за комбиниране по двойки и други, а за техническата част може да се доверите на някой от безплатните сайтове, разработени в помощ на съвременния учител!
ЛИТЕРАТУРА
1.А.Велева – Педагогика и технология на играта –Лекции 2011
- Иванова, Г. Педагогически игрови технологии, 2000