Интерактивна дъска – съвременна образователна технология
Радостина Кирилова Васева – Иванова /старши учител/
В статията се представя приложението на интерактивната дъска в обучението. Разглежда се необходимостта от прилагане на интерактивни методи и техники в начален етап от основното образование. Прави се опит да се обогати педагогическата практика , като се излага идеята за създаването на положително емоционална учебна среда чрез приложението на интерактивната дъска.
Ежедневието на учители и ученици в повечето български училища отдавна е свързано с чистене на черни дъски, използване на мръсни мокри гъби и ръсещи неприятен прах тебешири. Това е толкова обичайно за всички ни, че може би вече не прави особено впечатление на никого. Забележително и по-ефективно би било нещо друго: на мястото на традиционната дъска на стената в класната стая да стои лъскав бял сензорен екран, включен към компютъра, свързан с мултимедиен проектор – система, която осигурява възможност на ученици и учители свободно да пишат и да рисуват в реално време, да извършват и след това да запаметяват корекциите, да разпращат на всички участници в обучението бележките по материалите в компютърен формат – по електронната поща (Георгиев 2008: 1).
Използването на интерактивна мултимедийна дъска в съвременния урок позволява съчетаване на разнообразна по вид информация – текст, анимация, видео, графика, която дава възможност за добро онагледяване на преподавания материал. Използването на Power Point – презентации чрез интерактивна дъска позволява многократното им използване във всеки вид урок за класифициране и обобщаване на знанията, при самоподготовка на учениците.
Използването на интерактивни бели дъски значително разширяват медийните възможности за подготовка и провеждане на учебните часове. Традиционните дъски засега не са премахнати, но редом с тях се ползва екран за презентиране. Повечето учители все още използват интерактивната бяла дъска едностранчиво – само и единствено за презентации. Една от причините е, че не са обучени да работят с интерактивните бели дъски – не познават възможностите й, страхуват се от технически затруднения. Другата причина е, че всеки учител е разработил свои методи на преподаване, изпитал ги е в практиката и не вижда причини да ги променя. Факт е обаче, че бялата дъска не само предлага нови възможности, а и облекчава прилагането им. Тя предоставя на учителите изобилие от медии за преподаване на новото учебно съдържание. Обикновено учениците са по-отворени към техническите новости и промените в сравнение с учителите и лесно свикват с тях. Младите хора са заобиколени от нови медии и се интересуват от всичко ново, те общуват с тях всеки ден, разбират ги и не могат да си представят живота без тях. С тяхна помощ имат бърз достъп до информация, която само преди 10 години е била недостъпна за връстниците им. Преподавайки по начин, близък до учениците, с „ техните” медии, учителите ще ги мотивират да учат по-добре и да се задълбочават в изучаването на учебните предмети. Освен това ще сближат училищното с извънучилищното всекидневие (Просвета 2011: 5).
Интерактивната дъска не е само средство за преподаване, а източник на набор от информация, който трябва да бъде оползотворен от целия клас. Интерактивността в класно-урочната система изисква организация, желание, мотивация и не на последно място умение. В XXI век учителят трябва да притежава гъвкавост, желание и упоритост да се отклони от традиционните методи на преподаване. За да може съвременният ученик да бъде провокиран да мисли, да развива творческите си способности, сам да търси и да намира нестандартни решения на поставена пред него проблемна ситуация, е необходимо да бъде впечатлен и заинтригуван. Прилагането на интерактивна бяла дъска в уроците (за нови знания или обобщение) по Човекът и природата успешно се превръща в нов метод на организация за динамична и творческа работа на учениците, развива и способства за развитие на логическото мислене, като определено превръща усвояването на знания и умения по-интересно и запомнящо се (Цанков 2007: 3).
Урокът, демонстриран на голям екран във вид на текст или графична информация, както и възможността за осветяване на определени части от екрана, за закриване чрез покриващ лист от менюто на дъската на половината информация записана на слайд, вмъкване на изображения от съществуващата галерия, тяхното влачене, преместване, въртене; възможността за писане, рисуване, поправяне на текст в реално време, значително увеличават дидактическите му възможности и намаляват времето за обучение. Преподаваният материал може да бъде показван многократно, ако е необходимо, може да бъде редактиран на момента, по време на урока може да се попълва таблица, да се водят бележки и др.
Основните дейности на интерактивната дъска са:
- създаване на бележки и писане върху вмъкнато изображение;
- демонстрация и работа върху онлайн и десктоп предложения;
- съвместна работа по документи, електронни таблици, изображения и др. – за използване като групова форма на работа;
- изграждане по провеждане на конферентна връзка;
- управление на компютър без използване на компютър (управление чрез интерактивна дъска);
- запазване на работни и крайни варианти на документи – съхраняване изображението на екрана, отпечатване на принтер и други;
- промяна на текста в документи, показан на екрана, с помощта на виртуална клавиатура;
- съхраняване на всички бележки, които се правят по време на урока, във файл с цел по-нататъшна демонстрация, популяризиране чрез Интернет и др. ;
- изпращане на записи до множество потребители – запазеният запис по време на урока би могъл да се изпрати на всеки ученик, отсъстващ от училище;
- демонстрация на домашна или класна работа на един ученик или група от ученици пред останалата част от класа;
- демонстрация на образователни видеоклипове;
- създаване и корекция на чертежи в реално време без използването на компютърна мишка;
- създаване на чертежи, схеми и карти по време на урока, които могат да бъдат използвани в бъдеще – следващи класове и групи за индивидуална работа, с цел пестене на времеви ресурс (Ангелов 2013: 41).
Осъществяването на урок чрез интерактивна дъска провокира учениците сами да конструират знанията си, да се обучават самостоятелно, индивидуално в зависимост от способностите си.
Предимствата на интерактивната мултимедийна дъска са:
- амбициране за изучаване на знания, свързани с БЕЛ;
- участие в групови дискусии, съвместна работа по поставен проблем;
- обновяване на условията за работа с изявените ученици;
- влияние върху повече сетива;
- формиране на самосъзнание, умение за работа в екип, самоконтрол, последователност;
- възможност за онагледяване на учебния материал (рисунки, таблици, схеми и др.);
- интегриране на знания усвоени по информационни технологии и др.
Приложението на интерактивната дъска за образователни цели позволява рационално разпределение на времето, предлагайки разнообразие от действия и операции. Използването й в клас подобрява значително процеса на преподаване. Урок, представен чрез интерактивна дъска, придобива нагледност, подобрена визуализация, безкрайно пространство за работа и съхранение на информация, бърза и лесна актуализация.
Най-голямото предимство на интерактивната дъска се дължи най-вече на визуализацията. Опростеното и подобрено визуализиране на текстове, графики и таблици въздейства върху по-голям брой сетива, помага на учениците да се ориентират по-бързо и дава възможност на учителя да създава достатъчно големи и достатъчно ясни, точни и конкретни изображения (Просвета 2011: 13).
Друго, не по-маловажно, основно предимство на ИД пред обикновената черна дъска е четливият почерк. В много училища се наблюдава следната ситуация: учител или ученик пише на дъската и често написаното трудно се чете, при което се губи ценно време и допълнително усложнява процеса на обучение. Несъмнено, писането на ръка е важно, необходимо и в никакъв случай не трябва да се пренебрегва. В съвременния свят обаче дигиталното слово има висока стойност. Почти всеки ученик притежава удобни за носене айпад или таблет, които са малки и компактни. Точно тези „мини компютри” замениха традиционните бележници. Днес чрез електронни съобщения, имейли, скайп и файсбук учениците комуникират помежду си и почти не се сещат за обичайните картички и писма. Точно поради този факт, ако от време на време учебният процес се улеснява чрез ИД, учителят ще помогне на учениците да общуват дигитално, като пишат грамотно ( Просвета 2011: 13).
Възможността да се осъществи връзка с интернет чрез ИД дава възможност учителят новатор да включи в часа актуални теми и да ги покаже лесно и бързо. Тук работните материали могат да претърпяват промени в процеса на учене или по-късно, за разлика от напечатаните учебници. Така необходимата актуалност в нашият забързан свят нека да намери път към всяка наша класна стая ( Просвета 2011: 15).
При пълната интеграция на интерактивната дъска в образователната ни система и създаване на единна база данни на методически и демонстративни материали за обучение учителите биха могли да имат повече свободно време. За да се използва обаче интерактивната дъска ефективно в образованието, учителят трябва да се съобрази с някои основни съображения при работа с нея :
- изображението или представеният на дъската материал може да бъде закрит от човек, който се намира в близост до нея;
- интерактивната дъска трябва да бъде защитена от повреда и др. ;
- при всеки трансфер на ново място трябва да бъде калибрирана;
- урокът трябва да бъде подготвен предварително, след това представянето на учебния материал ще бъде по-бързо и по-лесно;
- ИД позволява използването на различни дидактически ресурси едновременно – изображения, аудио и видео, текст и други материали;
- протичането на урока трябва да бъде логично и последователно, тогава урокът ще изпълнява всичките си задачи (Ангелов 2013 : 44).
Специалистите смятат, че иновативно обучение от подобен род увеличава посещаемостта на учениците и най-вече ги ангажира в по- активно и задълбочено усвояване на учебния материал. Напоследък се заговори за интегриране на деца със специални образователни потребности в масовите училища. За съжаление малко училища са приспособени за тази цел. В момента в България броят на деца със специални образователни потребности и на децата с увреждания е значителен. По-голямата част от тях не получават образование или се обучават в домовете си чрез индивидуална форма на обучение. И в двата случая на тези ученици е отнета възможността да общуват със своите връстници, да бъдат самоинициативни и равнопоставени. Вследствие на това възможностите им и социалните им умения остават оскъдно развити. Последиците от този начин на живот са трайна социална изолация, неумение за водене на самостоятелен живот и справяне с житейски ситуации. Компютърни кабинети, оборудвани с монтирана интерактивна мултимедийна дъска, биха допринесли за благоприятното развитие на обучението на деца със специални образователни потребности. Менюто на дъската позволява да се организира така наречената „среща”, ученикът със специални образователни потребности или ученик в норма, който се е разболял, може да се допусне да наблюдава урока в реално време, да се включва при решаването на проблеми, да представя презентация, изработена от самия него по преценка на учителя. По този начин възпрепятстваните ученици и учениците с увреждания няма да бъдат лишени от възможността да учат, да общуват пълноценно със съучениците, да развиват социалните си умения.
Целенасоченото използване на новите медии в образованието, в епохата на изобилието на неизчерпаема информация, се превръща в основна компетентност на учителите новатори.
Използвана литература:
- Ангелов, А., Г. Гърдева, Т. Сребрева. (2013). Успешна работа с интерактивна дъска, София: РААБЕ България ЕООД.
- Георгиев, И., Т. Захов. (2008). Използване на интерактивна мултимедийна дъска в обучението, www.teacher.bg (08. 10. 2008).
- Просвета – София. (2011). Интерактивна бяла дъска в класната стая. Информация и възможности за приложение.
- Чурукова, Л., Н. Цанков. (2007). Интегриране на мултимедиите в системата на началното обучение, Благоевград, Университетско издателство „ Н. Рилски”.