Ефективността на иновативни методи за мотивация на децата в предучилищна възраст
Радка Георгиева – учител , ДГ „Свобода“, Ямбол
Резюме. Предучилищният период е важен етап от изграждането на детската личност. Тогава децата са много любопитни да изследват, проучват, експериментират и претворяват, като по този начин учат. Иновативните методи разкриват богати възможности за развитието им чрез интегриране на знания и умения.
Цел на тази публикация е да се обоснове ефективността от прилагането на иновации в обучението на децата е за повишаване на тяхната мотивация за учене.
В педагогическата наука иновативните методи се разбират като целенасочена педагогическа дейност, основана на разбирането на собствения педагогически опит чрез сравняване и изучаване, промяна и развитие на образователния процес с цел постигане на по-добри резултати, получаване на нови знания и въвеждане на друга педагогическа практика. Иновативната дейност на учителя зависи от неговото разбиране за смисъла на използването на определени иновации, способността да ги търси, избира и прилага.
Децата се научават да виждат взаимовръзката на протичащите събития, започват да разбират по-добре принципите на логиката и в процеса на създаване на собствени модели откриват нещо ново и оригинално за себе си.
В последните години особено много се говори за иновативни методи за обучение. Те са известни отдавна в образованието, но сега се рекламират като съвременен модел да изграждане на образователния диалог. Редица техни особености се дължат на постановките, които определят същността им.
Учителите следва да преодолеят традиционни практики и да се приучат да включват в образователния процес и дигитални средства за обучение. В този план педагозите би трябвало да се насочат към широкото използване на електронни образователни игри, мултимедийни презентации, електронни тестове и да ги превръщат в ефективни инструменти за овладяване на знания и умения. Новото поколение деца, които постъпват в подготвителна група и в училище, носят отпечатъка на своето време.
Развитието на информационно-комуникационните технологии разкрива много нови възможности по отношение на методите на обучение, като предоставя много нови технически и технологични средства, в това число и програмни продукти, чрез които може да се подрежда и предоставя информация. ИКТ дават много възможности самите деца да извършват всичко това. Така се създава и един безусловно нов вид мотивация, свързана с по- висока атрактивност и привлекателност на работата.
Интегрирането на информационните технологии в детската градина се осъществява чрез използване на софтуерен пакет от мултимедийни ситуации; работа с програма PowerPoint и с интерактивна дъска.
Презентациите позволяват представянето на учебния материал като система от ярки образи, изпълнени с изчерпателна структурирана информация, подавана в точно определен ред. Това от своя страна способства за развитие на логическото мислене на детето.
Най-важните моменти в иновационния модел се изразяват в следното:
- разчупване на традиционния стил на преподаване;
- мотивиране за усвояване на знания;
- развиване на умения за самостоятелна работа с учебния материал;
- подобряване на условията за работа с изявените деца;
- въздействие върху по-голям брой сетива;
- формиране на качества като самосъзнание, самоконтрол, сътрудничество, последователност;
- възможност за онагледяване на учебния материал.
Изводът, който може да бъде направен тук е, че по един или друг начин всеки учител се опитва да разнообразява ситуациите си и да събужда интереса на децата. Какъв метод е избрал да използва в конкретната ситуация, зависи от фактори като: какво е нивото на групата, бързо ли изпълняват поставените задачи, до каква степен са мотивирани.
По отношение на иновативните методи, обаче, учителите изразяват различно мнение и отношение. На базата на дадените отговори, може да се направи изводът, че иновативността не е водеща в процеса на обучение. Според учителите този вид на преподаване единствено може да създаде интерес у децата, но не и мотивация за учене.
Всеки учител като професионалист в работата си трябва да може бързо да се адаптира към конкретната група и да намира правилния начин за работа с нея. Както споменахме вече всички групи в детската градина са различни, затова трябва към всеки да се подхожда по различен начин.
Децата са обект на грижа, както за техните родители, така и за учителите. Родителите са хората, които трябва да бъдат до своите деца, да ги насърчават, да им помагат и да ги учат да бъдат добри и възпитани. Учителите са тези, които ги учат да мислят, да знаят и могат, да се борят да постигат добри резултати, което е предпоставка за тяхното успешно реализиране в бъдеще. Децата са в непрестанна връзка и с учителите, и с родителите. За да бъде успешен целият този процес, обаче, родители и учители също трябва да поддържат отношения. Учителите трябва да информират родителите за случващото се с децата, а те от своя страна трябва да се интересуват и да искат информация от учителите как се държат децата и какъв е успехът им.
Всички тези фактори са мотивиращи, за да можем ние учителите да се стремим непрекъснато към самоусъвършенстване, да даваме най-доброто от себе си и да обучаваме по най-мотивиращия начин, умни и достойни за уважение хора.
Целта, поставена в основата на дипломното изследване беше успешно постигната. Изследваните методи дадоха резултат и показаха своята ефективност. Разбира се, възникнаха и неудобства, които уточнихме. Не всички ситуции трябва да бъдат провеждани с използването на подобни технологии. При някои, обаче, те са необходимост.
Изследването и анализираните резултати ни дават предпоставка да твърдим, че за да бъде обучението успешно, работата в групата трябва да бъде интересна, мотивираща и децата сами да откриват силните си страни.
Изводи: Ние като учители имаме за цел да възпитаме знаещи и можещи личности, които имат естествен интерес към науката и търсят нестандартни и иновативни решения.
В тази връзка иновативните методи са особено подходящи за мотивацията на децата, защото дават възможност да се развият компетентностите на децата в различни области. Педагогическият екип на ДГ “Свобода“ ще продължава да работи с тези методи като целенасочено го прилага в различни допълнителни дейности и участие по проекти.
Литература:
- Колишев Н. (2004). Модел за развитие на педагогическото умение за мотивиране на учениците: резултати от експерименталното обучение, В: Педагогика
- Факирска, Й. (2009). Педагогически технологии за стимулиране на познавателната дейност на 5-7-годишните.
- Тополска , Е. (2005).Интерактивно обучение по български език в детската градина. – Предучилищно възпитание
Радка Георгиева
E-mail: radka76_1976@abv.bg