Представяне на педагогически опит: Подготовка за НВО по Български език и литература
Мария Атанасова Желязкова-Димова
старши учител начален етап
Основно училище „Христо Ботев“, с. Ботево, обл. Ямбол
Резюме:
Обследвам подготовката на учениците от ІV клас за провеждане на Национално външно оценяване по Български език и литература. Анализирам силните и слабите страни в показаните знания на децата; грешките които допускат; понятията, които не са усвоили на необходимото ниво, на които трябва да обърнем повече внимание; да преговорим; да обобщим.
Разглеждам решаването на стандартизирани тестове от МОН, използвани за НВО през 2014 г. и 2015 г. по НВО – Български език и литература. Отбелязвам успешно овладените понятия и допуснатите грешки при упражняването на учениците по тези тестове. Грешките на учениците ще използвам за да преговорим и обясним пак понятия, примери, учебен материал – за да подобрим нашите постижения по предмета български език и литература и да постигнем добри резултати от изпита по Национално външно оценяване.
Ключови думи:
- Национално външно оценяване
- Тест
- Български език и литература
- ІV клас
- Подготовка
***
Педагогическата практика е проведeна в Основно училище „Христо Ботев”, село Ботево, община „Тунджа”, област Ямбол. Училището е едно в населеното място, а децата са само местни и няма пътуващи. Учениците са от ІV клас, който включва 4 момчета и 1 момиче. Децата общуват в семействата си на майчин език, който е различен от официалния. Обучението e извършено в слята паралелка ІІ-ІV клас.
Представяне на уроците: Целта е подготовка на четвъртокласниците за Национално външно оценяване – Български език и литература.
Времетраенето е 1 учебен час. Организация – класно-урочна форма на работа.
Необходими материали – тест за подготовка на учениците за НВО по Български език и литература.
Обща характеристика на уроците /Урок 1 и Урок 2/
Разглежданите уроци в настоящата статия са работа с тестове по български език и литература за подготовката на Национално външно оценяване в ІV клас.
Тестовете от НВО включват езикови задачи от отворен и затворен тип – информация, която обобщава изучения материал – текстове с интересно съдържание за четене и анализиране – отговори; диктовка; четене с разбиране.
Урок 1. Тест № 1 за подготовка на НВО по Български език и литература
- – Тест от 2014 г. – НВО по БЕЛ за 4 клас
Тестът включва диктовка на част от приказка; четене на текст с разбиране и 11 въпроса към текста, като 4 от въпросите са от затворен тип.
Въпросите от теста са структурирани върху следния обем знания на учениците: Значение на думата – антоними, синоними, сродни думи; Видове изречения по цел на изказване – въпросително изречение; Части на речта – прилагателно име, степенуване на прилагателното име; Сложно изречение.
- Диктовка
Критерии на диктовката в Урок 1:
- Четливо писане
- Правопис на съществителни собствени имена
- Правопис на думи с неударени гласни
- Правопис на думи със струпани съгласни
- Правопис на представки
- Правопис на наречия
- Правопис на думи без самостойно ударение
- Изпускане, вмъкване на звукове, думи в диктовката
- Начало на изречение с главна буква и начало на абзац с отстъп навътре на реда
- Пунктуация в края на изречението
- Запетаи в средата на изречението, според изучените правила /при обръщение и при предлози и съюзи/.
Анализ на Диктовка в Урок 1
Тестът е решен от 5 ученици от ІV клас /4 момчета и 1 момиче/.
Четливо пишат диктовката 3 ученика.
Правилно са написали съществителните собствени имена 2 от децата.
4 ученици са овладели правописа на думи с неударени гласни.
Правописът на думи със струпани съгласни не са затруднили само 2 от четвъртокласниците.
Повечето деца са се справили с правописа на представките.
Правописът на наречията е затруднил само 1 дете.
Критерият – п равопис на думи без самостойно ударение е затруднил само 1 ученик.
2 ученици са се справили с диктовката без изпускане, вмъкване на звукове или думи.
Началото на изречение с главна буква е затруднила 2 от децата.
Пунктуацията в края на изречението е затруднила само 1 дете. Отбелязването на запетаи в средата на изречението, според изучените правила са поставени от 3 ученици.
* Анализ на теста от Урок 1
/Използван Тест по БЕЛ, НВО 2014 г./
Тестът е решен от 5 деца.
№ | Верни отговори в % | Въпрос № |
1 | 100 % | 9 |
2 | 80 % | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 |
3 | 40 % | 7 |
4 | 20 % | 10, 11 |
Таблица № 1
100 % правилни отговори има на въпрос № 9 – определяне на изречение по целта на изказване.
80 % верни отговори на :
1 въпрос – да посочат постъпки на героите, които показват тяхното приятелство.
2 въпрос – да дадат конкретен отговор от текста за четене с разбиране.
3 въпрос – да дадат конкретен отговор от текста за четене с разбиране.
4 въпрос – от дадени вариативни отговори да посочат учениците и да приведат 2 доказателства за това.
5 въпрос – да посочат 2 доказателства към зададен въпрос към текста.
6 въпрос – да определят какъв е герой от текста.
8 въпрос – да определят сродни думи
40 % верни отговори на:
7 въпрос – учениците да напишат извод за тримата герои от текста.
20 % верни отговори на:
10 въпрос – да открият прилагателно име в посочено изречение от текста за четене с разбиране и да го степенуват.
Отговорът на 11 въпрос не е изчерпателен.
* Анализ на Урок 1
Тестът е решен от 5 деца.
Тест по български език и литература |
||
Въпрос № | Верни отговори | % на верни отговори |
1 | 4 | 80 % |
2 | 4 | 80 % |
3 | 4 | 80 % |
4 | 4 | 80 % |
5 | 4 | 80 % |
6 | 4 | 80 % |
7 | 2 | 40 % |
8 | 4 | 80 % |
9 | 5 | 100 % |
10 | 1 | 20 % |
11 | 1 | 20 % |
Таблица № 2
Количествен анализ на диктовката от теста:
№ |
Критерии на диктовката |
Брой верни отговори | Верни отговори в % |
1 | Четливо писане | 3 | 60 % |
2 | Правопис на съществителни собствени имена | 2 | 40 % |
3 | Правопис на думи с неударени гласни | 4 | 80 % |
4 | Правопис на думи със струпани съгласни | 2 | 40 % |
5 | Правопис на представки | 4 | 80 % |
6 | Правопис на наречия | 4 | 80 % |
7 | Правопис на думи без самостойно ударение | 4 | 80 % |
8 | Изпускане, вмъкване на звукове, думи в диктовката | 2 | 40 % |
9 | Начало на изречение с главна буква и начало на абзац с отстъп навътре на реда | 3 | 60 % |
10 | Пунктуация в края на изречението | 4 | 80 % |
11 | Запетаи в средата на изречението, според изучените правила /обръщение; предлози и съюзи/ | 3 | 60 % |
Таблица № 3
Урок 2. Тест № 2 за подготовка на НВО по Български език и литература
- Тест от 2015 г. от НВО по БЕ за 4 клас
Тестът включва диктовка на част от приказка; четене на текст с разбиране и 11 въпроса към текста, като 5 от въпросите са от затворен тип.
Въпросите от теста са структурирани върху следния обем знания: Значение на думата – синоними, многозначни думи, сродни думи; Видове изречения по цел на изказване – възклицателно изречение; Части на речта – числително име; Сложно изречение.
- Диктовка. Критерии на диктовката в Урок 2:
- Четливо писане;
- Правопис на думи с щ;
- Правопис на съществителни собствени имена;
- Правопис на представки;
- Съществителни имена от м. р., ед. ч, членуване (-а/-ът; -я/ят);
- Правопис на думи без самостойно ударение;
- Изпускане, вмъкване на звукове, думи в диктовката;
- Отбелязване начало на изречението с главна буква и началото на абзац с отстъп навътре на реда;
- Пунктуация в края на изречението;
- Запетаи в средата на изречението, според изучените правила /обръщение, предлози, съюзи/.
В използваните тестовете се включват: Диктовка; Проверка на диктовката; Текст на четене с разбиране. Въпроси към текста и проверка на отговорите; Въпроси по учебния материал и проверка на отговорите на въпросите.
* Анализ на Урок 2
Тестът е решен от 5 деца.
Въпрос № | Верни отговори | % на верни отговори |
1 | 4 | 80 % |
2 | 5 | 100 % |
3 | 4 | 80 % |
4 | 4 | 80 % |
5 | 5 | 100 % |
6 | 4 | 80 % |
7 | 1 | 20 % |
8 | 3 | 60 % |
9 | 3 | 60 % |
10 | 1 | 20 % |
11 | 3 | 60 % |
Таблица № 4
* Анализ на Диктовка в Урок 2
Тестът са решавали 5 деца.
Овладяно е отбелязване началото на изречение с главна буква от учениците.
Трима от учениците имат четливо писане.
1 ученик е допуснал грешка при правопис на буква щ.
Правописът на съществителни собствени имена е сгрешен само от 1 ученик.
Правопис на представките е сгрешен от 2 ученици.
Членуването на съществителни имена от мъжки род са отбелязали правилно 4 деца. Правописът на думи без самостойно ударение е сгрешен от 2 деца.
Критерии: № 2, № 3, № 5, № 8, № 9, № 10 са решени с 1 допусната грешка.
Заучена е пунктуация в края на изречението. Учениците пишат правилно запетаи в средата на изречението, според изучените в начален етап правила.
Количествен анализ на диктовката от теста |
|||
№ |
Критерии на диктовката |
Брой верни отговори | Верни отговори в % |
1 | Четливо писане | 3 | 60 % |
2 | Правопис на думи с щ | 4 | 80 % |
3 | Правопис на съществителни собствени имена | 4 | 80 % |
4 | Правопис на представки | 3 | 60 % |
5 | Същ. имена от м. р. ед. ч, членуване -а/-ът; -я/ят | 4 | 80 % |
6 | Правопис на думи без самостойно ударение | 3 | 60 % |
7 | Изпускане, вмъкване на звукове, думи в диктовката | 1 | 20 % |
8 | Отбелязване начало на изречението с главна буква и началото на абзац с отстъп навътре на реда | 4 | 80 % |
9 | Пунктуация в края на изречението | 4 | 80 % |
10 | Запетаи в средата на изречението, според изучените правила /при обръщение и при предлози и съюзи/ | 4 | 80 % |
Таблица № 5
Успехите ни показват, че сме на прав път. Грешките ги има, за да се поучим от тях. Те са наш барометър за слабите звена и заострят вниманието къде да поставим акцент.
Практиката показва че ученик, който чете добре, също добре се справя с поставените задачи /не само по предмета български език. Уменията, които учениците развиват в ранните си години, ще се превърнат в умение за цял живот, независимо от естеството на бъдещите си заниманията.
А. Шнабел твърди: „Задача на учителя е да отваря вратите, а не да пробутва през тях учениците”. В този ред на мисли, цел на нас – учителите е да научим детето чрез родния българския език да общува самостоятелно, активно и отговорно, за да има възможност да решава житейските задачи.
ЛИТЕРАТУРА
- Танкова Р., Самуилов В. – (2011). Читанка за четвърти клас. София.
- Танкова Р., Чернева К., Иванова В. – (2011). Български език за четвърти клас. София.
- Тест по български език и литература, 4 клас – (2014 г.) – https://zamatura.eu/4klas/wp-content/uploads/2020/09/nvo-bel-07-05-2014.pdf
- Тест по български език и литература, 4 клас – (2015 г.) – https://zamatura.eu/4klas/predmeti/bel/testove/nvo-bel-07-05-2015/