Да се подготвим за Национално външно оценяване в 4 клас по Български език и литература
Мария Атанасова Желязкова-Димова
старши учител начален етап
Основно училище „Христо Ботев“, с. Ботево, обл. Ямбол
Резюме:
Анализ на предварителната подготовка за Национално външно оценяване по предмета Български език и литература в 4 клас. Като за целта за упражнение използвам стандартизиран тест на МОН, даден на изпит по Български език през 2007 г. Тестът съдържа диктовка и езикови задачи. В този материал разглеждам задълбочено и подробно резултатите, които показват учениците на този тест: усвоения учебен материал и езиковите задачи и понятия, при които са допуснали грешки и ниски резултати. Усвоените знания дават увереност на четвъртокласниците за добро представяне на националния тест. На получените грешките на децата се набляга в следващите часове за упражнение и подготовка. Това ще допринесе да попълним пропуските на отделния ученик и на класа като цяло, да продължим с обобщения и обяснения за коригиране на дадения проблем по предмета.
Ключови думи:
- Национално външно оценяване
- Тест по Български език и литература
- ІV клас
- Подготовка
***
Педагогическата практика се провежда с 10 ученици от ІV клас от Основно училище „Христо Ботев”, с. Ботево, обл. Ямбол. Използвам час за упражнение –
в час по български език – Теста на МОН за НВО по Български език и литература на МОН за ІV клас от 2007 г.
Целта ми е да подобрим работата в ІV клас на учене и на проверка на получените резултати от тестове и диктовки.
Изследването включва решен тест по български език и литература за ІV клас /езикови задачи и диктовка/ и неговото анализиране.
Критерии за оценяване верните отговори /на езиковите задачи/:
Ученикът умее да:
* Определя подходящо заглавие към текста от диктовката;
* Определя правилно вида на текста;
* Използва уместни изрази в разговор;
* Определя правилно синоними;
* Определя правилно антоним на посочена дума;
* Определя правилно многозначна дума;
* Определя правилно дума, употребена в преносно значение;
* Определя правилно съобщително изречение;
* Определя правилно просто изречение;
* Определя правилно значението на думата;
* Определя правилно рода на съществителните имена;
* Определя правилно прилагателните имена;
* Определя време на глагола;
* Определя вярно правописа на думите;
* Определя подлог в изречението.
Отговори на езиковите задачи на теста:
№ / въпрос | Езикова задача/ Ученикът определя правилно: | Брой точки |
1 | Подходящо заглавие към текста от диктовката | 4 |
2 | Вид на текста | 4 |
3 | Използва уместни изрази в разговор | 4 |
4 | Синоними | 4 |
5 | Антоним на посочена дума | 4 |
6 | Многозначна дума | 4 |
7 | Преносно значение на думата | 4 |
8 | Съобщително изречение | 4 |
9 | Просто изречение | 4 |
10 | Значение на думата | 4 |
11 | Род на съществителните имена | 4 |
12 | Прилагателни имена | 4 |
13 | Време на глагола | 4 |
14 | Правопис на думите | 4 |
15 | Подлог в изречението | 4 |
Таблица № 1, Верни отговори от теста по български език и литература
Критерии за оценяване на диктовката:
- Четливо писане;
- Не допуска грешка при правопис на съществителните собствени имена (Пипи, Томи, Аника);
- Не допуска грешка при правопис на неударени гласни (например: кутия, правопис, подарък, благодари, нетърпеливо, пакета, кутийка, пощуря);
- Не допуска грешка при думи, съдържащи щ (пощенската, пощуря);
- Не допуска грешка при думи, съдържащи я (например: кутия, рождения, видя, пощуря);
- Пише разделно думи без собствено ударение (например: в, го, за, на, се, от);
- Не допуска грешки при правопис на степенувани прилагателни имена (по-особен);
- Не изпуска крайни съгласни, неозвучени при непълно произнасяне (радост);
- Не допуска пунктуационни грешки (например: начало и край на изречение, отделяне на нов абзац на текста, запетая);
- Не допуска замяна и вмъкване на букви;
- Не допуска грешки при правопис на глаголи с представки (например: отвориха, заподскачаха, разтанцуваха, развърза).
Скала за оценяване:
Точки | Оценки |
До 32 т. | Слаб 2 |
33–39 т. | Среден 3 |
40–46 т. | Добър 4 |
47–53 т. | Много добър 5 |
54–60 т. | Отличен 6 |
Таблица № 2, Отговорите от теста
Скала за оценяване:
Точки | Оценки |
До 36 т. | Слаб 2 |
37–43 т. | Среден 3 |
44–50 т. | Добър 4 |
51–57 т. | Много добър 5 |
58–64 т. | Отличен 6 |
Таблица № 3, Оценяване на диктовката
Качествен анализ на резултатите от тестовете
А/ Критерии за оценяване верните отговори на теста по НВО – български език и литература в 4. клас:
* Определя подходящо заглавие към текста от диктовката;
* Определя правилно вида на текста;
* Използва уместни изрази в разговор;
* Определя правилно синоними;
* Определя правилно антоним на посочена дума;
* Определя правилно многозначна дума;
* Определя правилно дума, употребена в преносно значение;
* Определя правилно съобщително изречение;
* Определя правилно просто изречение;
* Определя правилно значението на думата;
* Определя правилно рода на съществителните имена;
* Определя правилно прилагателните имена;
* Определя правилно време на глагол;
* Определя вярно правописа на думите;
* Определя подлог в изречението.
Б/ Резултати на учениците от решаване на езиковите задачи от теста по български език и литература в ІV клас:
100% верни отговори на 1/ въпрос: Подходящо заглавие на диктовката;
90% верни отговори на 8/ въпрос: Съобщително изречение;
90% верни отговори на 9/ въпрос: Просто изречение;
90% верни отговори на 11/ въпрос: Определяне род на съществителните имена;
90% верни отговори на 14/ въпрос: Правопис на думите;
80% верни отговори на 6/ въпрос: Многозначни думи;
80% верни отговори на 10/ въпрос: Определяне значението на думата;
80% верни отговори на 13/ въпрос: Определяне време на глагола;
80% верни отговори на 15/ въпрос: Определяне на подлога в изречението;
70% верни отговори на 5/ въпрос: Значение на думата – антоними;
60% верни отговори на 12/ въпрос: Определяне на прилагателни имена;
50% верни отговори на 2/ въпрос: Определяне на вида на текста;
50% верни отговори на 3/ въпрос: Умее да използва уместни изрази в разговор;
50% верни отговори на 4/ въпрос: Определя синонимите;
50% верни отговори на 7/ въпрос: Разпознава преносно значение на думата.
№ на въпрос от теста | Езикова задача/ Ученикът определя правилно: | Брой верни отговори на ученици | Верни отговори, /%/ |
1 | Подходящо заглавие към текста от диктовката | 10 | 100 % |
2 | Вид на текста | 5 | 50 % |
3 | Използва уместни изрази в разговор | 5 | 50 % |
4 | Синоними | 5 | 50 % |
5 | Антоним на посочена дума | 7 | 70 % |
6 | Многозначна дума | 8 | 80 % |
7 | Преносно значение на думата | 5 | 50 % |
8 | Съобщително изречение | 9 | 90 % |
9 | Просто изречение | 9 | 90 % |
10 | Значение на думата | 8 | 80 % |
11 | Род на съществителните имена | 9 | 90 % |
12 | Прилагателни имена | 6 | 60 % |
13 | Време на глагола | 8 | 80 % |
14 | Правопис на думите | 9 | 90 % |
15 | Подлог в изречението | 8 | 80 % |
Таблица № 4, Количествен анализ на резултатите от тестовете
Критерии за оценяване на диктовката от тест по НВО – български език и литература в 4. клас:
А/ За четливо писане;
Б/ Не допуска грешка при правопис на съществителните собствени имена (Пипи, Томи, Аника);
В/ Не допуска грешка при правопис на неударени гласни (например: кутия, правопис, подарък, благодари, нетърпеливо, пакета, кутийка, пощуря);
Г/ Не допуска грешка при думи, съдържащи щ (пощенската, пощуря);
Д/ Не допуска грешка при думи, съдържащи я (например: кутия, рождения, видя, пощуря);
Е/ Пише разделно думи без собствено ударение (например: в, го, за, на, се, от);
Ж/ Не допуска грешки при правопис на степенувани прилагателни имена (по-особен);
З/ Не изпуска крайни съгласни, неозвучени при непълно произнасяне (радост);
И/ Не допуска пунктуационни грешки (например: начало и край на изречение, отделяне на нов абзац на текста, запетая);
К/ Не допуска замяна и вмъкване на букви;
Л/ Не допуска грешки при правопис на глаголи с представки (например: отвориха, заподскачаха, разтанцуваха, развърза).
Анализ на резултатите от диктовките
№ | Диктовка
Критерии за оценяване на диктовката |
Верни отговори | Верни отговори, (%) |
1 | За четливо писане | 6 | 60 % |
2 | Не допуска грешка при правопис на съществителните собствени имена (Пипи, Томи, Аника) | 6 | 60 % |
3 | Не допуска грешка при правопис на неударени гласни (например: кутия, правопис, подарък, благодари, нетърпеливо, пакета, кутийка, пощуря) | 1 | 10 % |
4 | Не допуска грешка при думи, съдържащи щ (пощенската, пощуря) | 7 | 70 % |
5 | Не допуска грешка при думи, съдържащи я (например: кутия, рождения, видя, пощуря) | 10 | 100 % |
6 | Пише разделно думи без собствено ударение (например: в, го, за, на, се, от) | 8 | 80 % |
7 | Не допуска грешки при правопис на степенувани прилагателни имена (по-особен) | 9 | 90 % |
8 | Не изпуска крайни съгласни, неозвучени при непълно произнасяне (радост) | 10 | 100 % |
9 | Не допуска пунктуационни грешки (например: начало и край на изречение, отделяне на нов абзац на текста, запетая) | 1 | 10 % |
10 | Не допуска замяна и вмъкване на букви | 1 | 10 % |
11 | Не допуска грешки при правопис на глаголи с представки (например: отвориха, заподскачаха, разтанцуваха, развърза) | 5 | 50 % |
Таблица № 5, Количествен анализ на резултатите от диктовките
10 ученици пишат текст под диктовка в Теста по български език и литература:
- 100 % от учениците правилно по показател 5) – пишат думи, съдържащи я (кутия, рождения, видя, пощуря);
- 100 % от учениците покриват показател 8) – не изпускат крайни съгласни, неозвучени при непълно произнасяне (радост);
- 90 % от учениците решават показател 7) – не са се затруднили със задачата: допуска грешки при правопис на степенувани прилагателни имена (по-особен);
- 80 % от учениците изпълняват показател 6) – не се затрудняват да пишат разделно думи без собствено ударение (например: в, го, за, на, се, от);
- 70 % от учениците правилно работят по показател 4) – не са допускали грешка при думи, съдържащи щ (пощенската, пощуря);
- 60 % от учениците са изпълнили показател 1)– са писали четливо;
- 60 % от учениците са изпълнили показател 2) – не допускат грешки при правопис на съществителните собствени имена (Пипи, Томи, Аника);
- 50 % от учениците изпълват показател 11) – не допускат грешки при правопис на глаголи с представки (отвориха, заподскачаха, разтанцуваха, развърза);
- 10 % от учениците не допускат замяна и вмъкване на букви – показател 10);
- 10 % от учениците покриват показател 3) – не допускат грешка при правопис на неударени гласни (кутия, правопис, подарък, благодари, нетърпеливо, пакета, кутийка, пощуря);
- Най-много се затрудниха учениците по показател 9) – пунктуация (начало и край на изречение, отделяне на нов абзац на текста, запетая), като изпълниха частично задачата.
Трябва по-задълбочена работа върху задачите, при които се допускат ниски резултати: замяна и вмъкване на букви при писане под диктовка; правопис на неударените гласни в думата; засилена работа върху пунктуацията – начало и край на изречение, отделяне на нов абзац от текста при писане; поставяне на запетая.
Причините за по-ниските резултати на определени задачи от теста на децата от ромския етнос според мен са следните:
* Нехайно отношение на родителя към образованието като цяло;
* Липсват упражнения вкъщи съвместно с родителя;
* Почти не се чете допълнително художествена и научна литература (освен четенето в училище, което само по себе си е крайно недостатъчно за наваксването на дефицитите по отношение изграждането на обща култура и обогатяване на речниковия запас на ученика);
* Проблеми от логопедично естество при половината от учениците.
Какво да се поучим от извършената работа по Теста по български език и литература от НВО – 4 клас?
Както показват резултатите, които разгледах обстойно по-горе – има обем от знания с който учениците са се справили отлично; с други – много добре, а има и такъв обем – за усвояването на който трябва да се положат още много усилия.
От тези резултати си правим извода, че трябва да продължаваме да работим по отношение на материала, който се възприема и усвоява от учениците с лекота, за да бъде затвърден и да остане като трайни знания. Още по-сериозно обаче да работим по отношение на знанията, които затрудняват учениците.
Радващо е, че има задачи, които са изпълнени от всички ученици. Но нашия барометър за сверяване на часовника трябва да бъдат допуснатите грешки, слабите страни в показаните резултати, защото както твърдят в бизнеса, „резултатите на една фирма се мерят по нейното най-слабо звено“.
ЛИТЕРАТУРА:
- Танкова Р., Чернева К., Иванова В. – (2011). Български език за четвърти клас. София
- Тест по български език и литература за 4 клас, НВО ., – (2007 г.). https://zamatura.eu/4klas/wp-content/uploads/2020/09/nvo-bel-2007.pdf