Характеристики на ефективното писане на английски език
Автор: Мариета Панайотова Симеонова – Бежанска
главен учител по английски език
Средно училище „Любен Каравелов“ – град Несебър
e-mail: etka84@yahoo.com
Резюме:
През 21ви век ние, хората, общуваме с тези, които живеят в различни континенти, държави, щати и региони. За да комуникираме ефективно, е нужен език, който да играе ролята на връзка и да бъде разбран от всички. Това е причината да се стремим към усвояване на английския език и езиковите умения, свързани с него, за постигане на целите си.
Всеизвестен факт е, че учениците се сблъскват с много проблеми в началото на изучаването на чужд език, защото всичко изглежда ново – нова лексика, граматическа структура, произношение и употреба. Да учиш нов език, е смесено преживяване за различните хора, затова изисква много усърдна работа и практика, за да се усвои напълно. Във връзка с това изучаващите един език трябва да добият езиковите компетентности, които се изискват, за да общуват добре с други хора в цял свят, защото ефективната комуникация в модерния свят е възможна само след усвояването им. От тези умения, уменията за писане са доказано най-важни и най-трудно усвоими от учащите се за осъществяването на тази комуникация в модерното общество.
Когато създават писмен текст, на първо място учениците трябва да се концентрират главно върху лексиката и граматиката. След като са усвоили основните граматически структури и са натрупали достатъчен набор от лексика, е нужно те да бъдат окуражавани от своите преподаватели да започнат да пишат на целевия език. Във връзка с това е препоръчително учителят да предостави на учениците си примерни писмени текстове и да ги обучи как да пишат правилни изречения и как да организират тези изречения в абзаци. След това е от съществена важност те да бъдат допълнително мотивирани, за да започнат да създават цялостен писмен текст – в началото по кратки и несложни теми, които да са свързани с интересите им. По време на този процес, в който се развиват уменията за писане, преподавателят трябва първо да покаже нагледно характеристиките на ефективното писане: интересни и актуални теми; богат и подходящ подбор на лексиката; разнообразие от граматически структури; правилна употреба на пунктуацията; постоянен поток на мисълта; ясна и последователна връзка на мислите; използване на прост и лесен език в първоначалните етапи; усвояване на стил на писане, който е подходящ за по-широка читателска аудитория и създаване на завладяващ за читателя текст. Ако това не се случи в първоначалните етапи на обучение, на по-късен етап ще е невъзможно за учащите се да включат тези характеристики в писмените си задания и затова едно от задълженията на преподавателя е да ги внедри в съзнанието им още при първите им опити за създаване на писмени работи.
Ключови думи: езикови умения, умения за писане, ефективно писане, тема, лексика, граматика, пунктуация, мисъл, стил на писане, читатели
Основен текст:
Езиковите умения се делят на пасивни (рецептивни) и активни (продуктивни). В първата категория влизат четенето и слушането, а във втората – писането и говоренето. Свързваме пасивните езикови умения с получаването и разбирането на информация, а активните – с умението да възпроизвеждаме даден език. Активните езикови умения могат да бъдат контролирани, те са видими за останалите и основният им фокус е върху точността.
На писането, като продуктивно умение, се гледа като най-трудното от останалите три езикови умения, защото се изисква както владеене едновременно nа граматиката, лексиката и структурата на изреченията в даден чужд език, така и умение за свързване на отделните изречения в смислен текст. Създаването на писмен текст е изключително сложна познавателна дейност, в която авторът трябва да демонстрира контрол над променливите едновременно и изисква много практика заради сложността на фонологичните, морфологичните, семантичните и синтактичните структури. Целта на създаването на една творба е да се изразят мисли, идеи и факти на лесно разбираем език. Усвояването на изкуството да пишат добре е изключително важно за учениците, защото им дава възможност да изпъкнат както на академично, така и на професионално ниво. Въпреки че усъвършенстването на тези умения изискват време и практика, те отварят безброй възможности. Писането изисква много практика и търпение и е от изключителна важност учениците да бъдат непрестанно мотивирани да усъвършенстват уменията си за писане.
За да успеем да развием писмените умения на своите ученици, преподавателите трябва да обърнем внимание на характеристиките на ефективното писане, които могат да бъдат класифицирани като:
- Интересни и актуални теми – Когато преподаваме умения за писане, трябва да обърнем внимание на темите, които възлагаме на своите ученици. Нуждите и интересните на подрастващите са основни насоки за избор на тема, която да възложим за писмена задача. Освен това, е важно темите, които избираме, да бъдат актуални и учениците да бъдат добре запознати с тях. Преподавателите трябва непрестанно да се информират за новите тенденции в развитието на съвременното общество, да запознават своите възпитаници с тях и да пробуждат интереса и към разнообразие от теми. Живеем в общество, което е до голяма степен зависимо от новите технологии и интернет, където можем да намерим информацията, от която имаме нужда. Изключително важно е често да водим непринудени разговори с нашите ученици и да дискутираме това, което интересува всеки един от тях.
- Богат и подходящ подбор на лексиката – Учениците трябва да умеят да пишат на чуждия език, като използват разнообразен набор от лексика и да могат да подбират подходящите думи и фрази, които са в съответствие с типа творба, която композират. Важно е учащите се да са наясно, че за различни цели се използват различни термини и е полезно преподавателите постоянно да ги напътстват и показват нагледно какъв тип лексика да изберат, когато създават своя писмен текст. Също така, е препоръчително използваната лексика да не бъде прекалено сложна, за да може по-лесно да привлече вниманието на читателя. Когато създават писмен текст, учениците трябва да се фокусират върху употребата на уместни синоними, за да се избегне многократната употреба на едни същи думи и фрази. Използваната лексика освен подходяща за контекста, трябва да бъде и богата.
- Разнообразие от граматически структури – Изборът на граматически структури е съществен етап от ефективното усвояване на уменията за писане. Препоръчително е една творба да съдържа разнообразие от граматически структури, за да се избегне монотонния тон на писмения текст. Нужно е учениците да владеят добре граматиката на езика, за да съумеят са създадат добре конструирана, задълбочена и интересна творба. Преди да бъдат използвани в даден контекст, учениците трябва да са много добре запознати с тези конструкции и да ги усвоят както упражнявайки ги самостоятелно, така и във връзка с други граматически структури. По време на процеса на усвояване на граматиката, необходимо е преподаватели да подбират подходящи задачи, да дават насоки, да следят прогреса на своите ученици и да отстраняват пропуските им.
- Правилна употреба на пунктуацията – Правилната употреба на пунктуационните знаци е важен фактор, който влияе върху уменията за писане. Неправилната употреба на пунктуацията води до погрешно разбиране от страна на читателя на смисъла на изреченията и до объркване кое е точното значение от гледната точка на писателя. Значението и смисълът, на това, което искаме да предадем, се променя, когато сменяме местата на пунктуационните знаци в един писмен текст. Преди да започнат да пишат, учениците трябва да са запознати с правилната употреба на пунктуационните знаци, а преподавателите трябва да им показват как се променя значението, когато тези знаци не са на точните си места.
- Постоянен поток на мисълта – Когато се създава писмен текст, идеите на учениците трябва да бъдат в непрекъснат поток и да не съществува каквото и да е отклонение от темата. В текста абзаците трябва да бъдат ясно разграничени и мислите да текат плавно, за да може концепцията на текста да бъде добре разбрана от читателите.
- Ясна и последователна връзка на мислите – Ясната и последователна свързаност на идеите в един текст е важен фактор, който превръща учениците в добри писатели. Важно е подрастващите да придобият навици за четене, защото когато четем рядко и недостатъчно, ние срещаме затруднения в разбирането на основите идеи в един писмен текст, което, от своя страна, води до неспособност да изразим своите собствени мисли по ефективен начин, когато създаваме текст. Освен четенето, е от изключителна важност учениците да отделят повече време за писане, защото само чрез практика и постоянство, могат да усъвършенстват своите знания и умения. За създаване на писмен текст е нужно преподавателите да съумеят да научат своите ученици как да организират идеите си логично и по подходящ начин и как да използват свързващи думи и фрази, за да свързват изреченията и параграфите в текста по систематичен начин.
- Използване на прост и лесен език в първоначалните етапи – В началните етапи, когато учениците развиват своите умения за писане, е добре да използват прост и лесноразбираем език. По време на първоначалните етапи преподавателите трябва да се постараят да заинтригуват своите възпитаници и да ги мотивират постепенно да разширяват своите изречения, абзаци и текст, за да привикнат към създаването на писмен текст и овладеят употребата на езика. Развивайки уменията си за писане по този начин, учениците постепенно започват да използват и по-богата и сложна лексика. Този вид постоянство и практика, насърчавано от преподавателите, определено помага на учениците да усъвършенстват своите умения за създаване на текстове по разнообразни теми и свързани както с техните интереси, така и с тези на техните читатели.
- Усвояване на стил на писане, който е подходящ за по-широка читателска аудитория и създаване на завладяващ за читателя текст – Създадения от учениците текст трябва да е подходящ за читателите и да провокира техния интерес, страст и ентусиазъм. По този начин, текстовете, които пишем , ще бъдат четени с повече внимание и ще привлекат повече интерес и внимание от страна на читателската аудитория. Нужно е учителите да се концентрират върху преподаване на всички възможни техники, с които може да се привлече вниманието на един читател.
Когато преподавам умения за писане, се старая непрекъснато да мотивирам своите ученици и да ги насърчавам да усъвършенстват своите компетенции, давайки им следните съвети:
- Да гледат на грешките си като възможност да се научат от тях;
- Да се стараят да пишат на английски език, докато пишат;
- Да се превърнат в запалени читатели;
- Да обръщат по-голямо внимание на граматиката на езика;
- Да се научат как да разширяват основните си изречения в по-сложни;
- Да се научат да пишат „със стил“;
- Да използват речник за непознати думи и синоними, докато пишат текст;
- Да проверяват правописа си преди и след писане;
- По-напредналите и мотивирани ученици да си водят дневник на английски език;
- Да нахвърлят в общи линии идеите си преди да започнат да ги развиват;
- Винаги да са сигурни, че ще има някой, който ще прочете, това, което са написали;
- Да се вслушват в обратната връзка.
Без съмнение усвояването на уменията за писане на чужд език не е лесна задача. Необходимо е много търпение и отделено време, както и редовна практика. По време на обучението е от изключителна важност да се откроят знания, умения и ценностни нагласи и отношения, които са значими от практическа гледна точка. Ученикът трябва да постигне необходима и достатъчна степен на комуникативна компетентност по английски език, за да може да използва езика пълноценно в различни житейски, учебни и професионални ситуации. Езиковата грамотност и компетентност на човека се определя не само от количеството натрупани и механично запаметени знания по лексика и граматика, а и от умението му да конструира смисъл и да изразява успешно в писмена форма чувствата и мислите си съобразно комуникативните си намерения.
Важно е преподавателите да се концентрират върху разнообразни стратегии, които да са полезни и да мотивират учениците си да развият уменията си за писане. Нещо повече, те трябва да успеят да разберат нивото и интересите на всеки един ученик поотделно, за да подбират подходящите теми на писмените задачи. Важен е и разнообразният подбор на техники и методи на писане, за да може всички да участват активно и да се представят по-добре при изпълнение на задачите.
Литература:
- Brink S. (2020, October 10). The Importance of Writing Skills. Извлечено на 10 май 2023, от https://epale.ec.europa.eu/en/blog/importance-writing-skills
- Dragomir I., & Niculesco B. (2020). Land Forces Academy Review XXV, No 3(99). DIFFERENT APPROACHES TO DEVELOPING WRITING SKILLS (pp 201-206). Извлечено на 5 юни 2023, от 002f25002farticle-p201.xml“>https://content.sciendo.com/configurable/contentpage/journals002f25002farticle-p201.xml
- Rao P. (2019, May). ELT Vibes: International E-Journal for Research in ELT. Volume 5, Number 2. TEACHING OF WRITING SKILLS TO FOREIGN OR SECOND LANGUAGE LEARNERS OF ENGLISH (pp 136-152). Извлечено на 3 юни 2023, от https://www.researchgate.net/publication/334283035_TEACHING_OF_WRITING_SKILLS_TO_FOREIGN_OR_SECOND_LANGUAGE_LEARNERS_OF_ENGLISH
- Rhalmi M. (2018, February 2, updated 2020, November 26). How to teach writing skills to ESL and EFL students. Извлечено на 22 април 2023, от https://www.myenglishpages.com/blog/how-to-teach-writing
- Shewan D. (2020, March 5). 16 Easy Ways to Improve Your Writing Skills. Извлечено на 15 май 2023, от https://www.wordstream.com/blog/ws/2014/08/07/improve-writing-skills