СЪЗДАВАНЕ НА СТИХОВЕ В КЛУБ „МЛАД PR, ЖУРНАЛИСТ И ФОТОГРАФ“
Мария Димитрова – учител по български език и литература,
СУ „Н. Й. Вапцаров“ – град Царево
meryto@abv.bg
Клубовете в занимания по интереси предлагат избор на възможности за учениците, които имат различни интереси и мотивация. В създадения от мен Клуб „Млад PR, журналист и фотограф“ участват мотивирани ученици, които печелят със своите стихове и фотографии призови места в национални конкурси.
Корни Чуковски е казал: „В началото на живота ние всички сме поети и едва след това постепенно започваме да говорим в проза.“
През учебната 2022-2023 год. учениците от Клуб „Млад PR, журналист и фотограф“ (Занимания по интереси) бяха запознати с техниката за създаване на стих по зададена тема. Написаните стихове в създадения от тях вестник „Време“ отразиха продължителната творческа дейност на учениците от петите и шестите класове, включени в Клуба. Специално внимание се обърна на структурата на строфите, като се предпочетоха строфи, състоящи се от четири линии. Най-често срещаните бяха паралелните и кръстосаните рими, които изразиха емоции, пресъздадени чрез думи.
Творческата работа включваше определяне на темата и основната идея, която ще отразят в работата си. Много важно е наличието на въображение, чрез което малките поети се отделиха от заобикалящата действителност, защото историческите текстове го изискват, и мислено се пренесоха назад във времето.
Учениците се научиха как да пишат поезия, като избираха най-изразителните думи. След създаването на стиха заедно разглеждахме написаното, за да го оценим и редактираме. Съставените стихове се превърнаха в емоционален продукт на ученическото творчество, което създадоха всички участници в Клуба.
Повечето изследователи са категорични, че поетите се раждат и че писането не може да ги превърне в поети. Споделям мнението, че всеки може да сътворява поезия – голяма част от учениците успяха да напишат стихове. Именно учениците възприемат много ярко всяка една поетична дума. Това качество се дължи на тяхната непринуденост и спонтанност, на способността да виждат света около нас в най-различни цветове и да забележат детайл, на който възрастните не обръщаме внимание. Когато сами пишат стихове, учениците обогатяват вътрешния си свят, своето светоусещане и световъзприятие. Тяхната ценностна система се развива и езиковият им изказ се усъвършенства.
Всички участници в Клуба успешно комбинираха думите, за да им се получат неочаквани и оригинални комбинации чрез разместване. Задачата им се усложни от свързването към определени исторически теми.
Моите ученици бяха горди от собственото си римуване, от удовлетворението от създаването на творчески вестник. Стихове, написани от един ученик, се различават по своето изказване. Преди да бъдат изпратени за конкурс, нанесох корекции относно правописните и пунктуационните грешки.
С участниците в Клуба практикувахме поетична игра на рими и по този начин учениците започнаха да мислят в рими. Писането на поезия осъществявахме чрез литературната игра Burime. Много по-лесно се оказа да работят с готови рими и тема. Интересно предизвикателство стана композирането на стихове чрез зададените рими. Учениците установиха, че много думи на историческа тематика се римуват помежду си. И по този начин научиха наизуст рими, които след това използват за написване на други свои творби.
Родината
…………………………………………..……… любима,
……………………………………….…….. незаменима.
………………………………………………… щастлива,
………………………………………………….. красива.
……………………………………………… прегръщам,
……………………………………………………. връщам.
…………………………………………..….……… лице,
…………………………………………………….. сърце.
……………………………………….…….…… обичаш,
…………………………………………….…… наричаш.
…………………………………………….………… ден,
……………………………………………………….. мен.
……………………………………………………..… глас,
………………………………………………………….. аз.
………………………………………..………… чудесно,
…………………………………………………….. лесно.
…………………………………………….……… скрих,
……………………………………………….…….. стих.
……………………………………………………… така,
…………………………………………….……….. ръка.
…………………………………………….…… доброта,
…………………………………………………… красота.
Предизвикателство за учениците беше съставянето на стихове за историческите личности, извоювали българската свобода. В написаните стихове вложиха оригиналност на дизайна и много креативност. Със снимков материал във вестника подкрепиха стиховете и по този начин акцентираха върху въздействието на творбата.
Основно правило при писането на стихотворения е съчетаването на оригинална рима. Ако срещнат трудности да се намерят сходни думи, учениците преформулират своето изречение. Научих учениците да римуват думи, които се вписват в историческите стихове, които придават акцент на написаното. Думи, които са ключови за темата на стиха, или думи, които са синонимни на ключовите.
Създаването на стихове се превърна в предпочитано упражнение за концентрация, докато открият правилните рими.
В Клуба имах участници, които не знаеха как да съставят стихотворение, но проявиха желание да се научат. На тях отделих специално време и внимание. Насочвах ги към използването на ресурси, програми и сайтове помощници – римен речник. Съветвах ги да си вземат химикал, лист хартия и сами да опитай да създадат първата си поетична творба, като разкажат история в стихотворението си. Доказах им, че поезията е много забавна и интересна, защото ритъмът непрекъснато се променя. Създадохме списък с думи, които се римуваха помежду си. След това малките поети повярваха в творческите си възможности и образуваха изречения с думите, които вече са написани. Постепенно учениците откриха забавните моменти при създаването на стихове, като включиха нови римувани думи. В края на учебната година по-голямата част от участниците в Клуба вече знаеха да римуват.
В работата си понякога използвах и схемата за написване на хайку поезията
Създаването на стихове се оказа предпочитано занимание в Клуб „Млад PR, журналист и фотограф“. Със своите творби учениците спечелиха призови места в редица национални конкурси, от които получиха грамоти и предметни награди.
И през следващата учебна година работата в Клуба бъде насочена към създаване на поезия за поредния училищен вестник.
Използвана литература:
- Димчев, К. (1990). Основи на методиката на обучението по български език. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски
- „500 Хайку“, (2016). 2016 г., Издателство „Изток-Запад“, Колективно издание
- Маяковски, В. (1945), „Как се пишат стихове“, Издателство „Т. Ф. Чипев“,
- Минков, Ц., Николов, Е. (1935), Теория и история на поезията, Издателство „Факел“
- Мочуров, А. – Сломер, (2002), „А ето как се пишат стихове“, Издателство „Колор Принт“
- https://kerchtt.ru/bg/burime–chto-eto-opisanie-i-osobennosti-zhanra-burime-burime-kak/
- https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D1%83%D1%80%D0%B8%D0%BC%D0%B5
- https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D0%B0%D0%B9%D0%BA%D1%83