Мястото на пословицата и поговорката в извънкласната и извънурочната дейност в начален етап
Мария Илиева, ОУ ,,Св. св. Кирил и Методий“, Силистра
Като част от фолклорното ни наследство пословиците и поговорките обогатяват читателската култура на учениците. Същевременно формират у тях пиетет към изразителната и изобразителната магия на речта, към, мъдростта, съхранена за поколенията в кратките фолклорни и литературни жанрове. Те много често служат като средство за активизиране и развитие на въображението, мисленето и речта на учениците при изпълнението на творчески задачи, в основата на които стоят пословиците и поговорките.
Освен в уроците по литература пословиците и поговорките като фолклорни жанрове намират място и в извънкласната и извънурочната дейност, с което се цели обогатяване на читателката култура на малките ученици и формиране на умение за самостоятелно четене, за извършване на събирателска дейност и прочие.
В беседите по извънкласно четене, както е известно, се обсъждат самостоятелно прочетени литературни или фолклорни творби. Ако учителят е съумял да създаде чрез уроците по литература интерес кум кратките фолклорни жанрове – пословица и поговорка, чрез умелото им използване при изучаването на творби от други жанрове, би могло да се предвиди и провеждането на беседа по извънкласно четене, в която да се обсъдят самостоятелно прочетени пословици и поговорки. Те могат да бъдат обединени тематично например, като предварително учителят е поставил задача за самостоятелно четене на отделните групи ученици от класа по теми. И по време на беседата по извънкласно четене всяка група споделя впечатленията си от самостоятелно проучените пословици и поговорки по дадена тема. Естествено игровият елемент и тук може да намери място, тъй като потребността от игра в тази възраст е силно изразена. Конкурсното начало също би могло да се използва при организацията и провеждането на подобна беседа по извънкласно четене ( например за най-голям брой пословици и поговорки по дадена тема, проучени от дадена група от класа, и прочие), за да бъдат стимулирани по някакъв начин учениците от класа в самосточтелното си четене вкъщи и в библиотеката, за да се затвърди интересът към пословиците и поговорките като фолклорни жанрове, поместени в различми сборници.
Извънурочната дейност също допринася за формиране на читателската култура и уменията за самостоятелно четене. Например началните учители могат в практиката си да организират и провеждат вечери, посветени на народното творчество. Наред с приказките и народните песни пословиците и поговорките също намират своето място в тези своеобразни празници на българския фолклор. По този начин непринудено, естествено учениците се доближават до това неизчерпаемо фолклорно богатство, възприемат и осмислят народната мъдрост, съдържаща се в пословиците и поговорките, съпреживяват красотата на изящния, образно-емоционален обагрен език на тези кратки фолклорни жанрове.
Събирателната дейност, извършвана от учениците, би съдействала за обогатяване на представите им за тематичното многообразие, специфичния език и лексикалното своеобразие на пословиците и поговорките от даден регион.
Изготвянето на собственоръчно направени книжки със събрани и самостоятелно издирени пословици и поговорки от даден регион (с помощта на родители и близки) би съдействало за формиране на умения за извършване на събирателска дейност и за формиране на пиетет към красотата и богатството на фолклорното ни наследство. Тези книжки могат да бъдат и богато илюстрирани (с илюстрации към отделните пословици и поговорки). В беседите по извънкласно четене тези самостоятелно изготвени книжки, отразяващи събирателската дейност на децата, могат да бъдат обсъдени, с което всъщност ще се стимулират интересите на децата към тези кратки фолклорни жанрове и същевременно ще бъдат насърчени в събирателската и проучвателската си дейност, доколкото това е възможно и достъпно за малките ученици, и разбира се, ако представлява интерес за тях.
Независимо от това, че учебната програма не предвижда провеждането на самостоятелни уроци за изучаване на кратките фолклорни жанрове – пословица и поговорка, те намират своето място и в урочното, и в извънкласното четене, и в извънурочната дейност в началните класове. В различните учебни ситуации в урока по четене във връзка с изучаваното литературно произведение от друг жанр пословиците и поговорките намират своето място като средство за улесняване на процеса на възприемане и осмисляне на идейно-емоционалното съдържание на изучаваното произведение, на неговия подтекст. А в извънкласното четене и в извънурочната дейност пословиците и поговорките са обект на самостоятелното им възприемане и осмисляне от малките читатели, които по-късно споделят впечатленията си от прочетеното, от самостоятелно преживяната красота и богатство, съдържащи се в пословиците и поговорките. Целият този процес – урочното четене, извънкласно четене и извънурочната дейност, е насочен към разширяване и обогатяване на читателските представи на учениците за пословиците и поговорките като фолклорни жанрове.
Използвана литература:
1.Балабанова М.,,Кратките фолклорни форми в обучението по роден език в детската градина”.
2.Василева,Е.,Детето в началното училище, София, 2002г., изд.”Просвета”.
3.Василева,Е., Съвременното начално училище- реалност и предизвикателства, София, 2004г.,УИ “Св.Климент Охридски”.