Играта в игровия модел „Геометрични приключения”
Лора Димитрова Данкова
145 ОУ „Симеон Радев” София
Тази статия представя изследване, което се фокусира върху използването на игровия модел „Геометрични приключения“ в обучението по геометрия. Игровият модел е разработен с цел да подобри мотивацията и ангажираността на учениците по време на учебния процес, както и да развие техните геометрични и когнитивни умения. Статията представя опис на игровия модел „Геометрични приключения“ и неговите основни компоненти, включително игровата структура, правилата и целите на играта. Статията разглежда и предимствата от използването на този модел, като акцентира върху развиването на пространствени умения, абстрактно мислене и социални умения.
Как се организира експериментът?
При подготовката и планирането на педагогическия експеримент за игрови модел, се следват определени ключови стъпки.
- Избор на цел и задачи: трябва да се определят целите и задачите, които се искат да се постигнат чрез използването на игровия модел. Това може да включва развиване на конкретни умения, подобряване на мотивацията на учениците или подпомагане на техното творческо и критично мислене.
- Определяне на игрови компоненти: идентифицират се подходящи игрови компоненти, които ще бъдат включени в игровия модел. Това включва избор на игрови задачи, игрови материали, правила и правила за игра, точки и награди и други елементи, които ще се използват по време на играта.
- Дизайн на игровата среда: разработва се подходяща игрова среда, която ще създаде подходяща обстановка за играта. Това може да включва организацията на игровото пространство, използването на специални игрови материали и технологии и създаването на подходяща атмосфера и емоционално-мотивационен контекст.
- Планиране на урока или учебната дейност: планира се конкретната учебна дейност или урок, който ще включва игровия модел. Това включва определяне на целите на урока, стъпките и последователността на игровите задачи, избор на подходящи методи и стратегии за участие на учениците и оценяване на постигнатите резултати.
- Изпълнение и оценка: изпълнява се планирания урок или учебна дейност, като внимателно се следи участниците и усвояването им на знанията и уменията. След изпълнението се извършва оценка на постигнатите резултати.
Важно е да се има предвид, че при проектирането на математически игри трябва да се обърне внимание на това да се осигури, че те са подходящи за възрастта и уменията на учениците и да се гарантира, че са забавни и мотивиращи за игра. Така, учениците ще имат по-голямо желание да учат математика чрез игра и ще постигнат по-добри резултати в ученето си.
- Игра „Геометрични пъзели и предизвикателства“ Това е игра, в която учениците трябва да сглобят пъзела, като внимават да подредят елементите правилно. Играта „пъзел“ представлява забавна и предизвикателна дейност, при която играчите трябва да съединят фигурата или тялото с подходящото понятието, елементи, развивка (ако е тяло) и име, като съчетават правилно разделени на части елементи. Тя се играе самостоятелно или в група, като събира учениците около себе си и предизвиква сътрудничество и комуникация. Учениците трябва да използват своето логическо мислене, зрително възприятие и умения за съобразяване, за да открият точното съчетаване на частите на пъзела и да го сглобят. Играта предлага забавление, удовлетворение и предизвикателство, като помага и за развитието на някои важни умения като концентрация, търпение, пространствена ориентация и проблемно решаване. Победител е играчът (отборът), който първи успее да създаде правилната комбинация или който постигне най-висок резултат според предварително зададените правила.
- Игра „Геометрични забавления с карти“. Това е математическа игра, която използва карти с геометрични фигури и елементи. Предназначението на играта е да се изградят различни геометрични образи и структури, като се използват карти със съответните фигури и правила за поставянето им. Играта може да включва различни предизвикателства и задачи, които изискват логическо мислене, съобразителност и представа за геометрични принципи. Играта „Геометрични забавления с карти“ има за цел да предостави забавен и интерактивен начин за учене и усвояване на геометрични понятия и взаимодействие с геометрични фигури. Играта се играе в група и целта е да се открият двойките карти, които са свързани, като учениците правят последователни ходове, за да намерят всички съвпадения. В началото на играта картите се подреждат на масата, изображението им е обратно и не се вижда. Играчите избират по две карти на всеки свой ход и ги обръщат. Ако картите образуват двойка, те се задържат от играча и той продължава със следващия си ход. Ако картите не образуват двойка, те се завръщат обратно на масата, като изображението им се скрива. Играта продължава, докато всички двойки карти бъдат намерени. Победител е играчът, който събере най-много двойки. Тази игра развива паметта, концентрацията и способността за наблюдение и визуално разпознаване.
- Игра. „Играта на формите и пространството”. Дидактична игра, която развива познавателните и пространствени умения на учениците, въображението, творческото мислене, и геометрични умения чрез разпознаване на различните геометрични тела. Тя предоставя възможност да се забавляват и експериментират с формите и пространството, като по този начин разширяват своите познания и разбиране за геометрията. В играта учениците трябва да разпознаят и идентифицират различни геометрични тела като куб, паралелепипед, пирамида, конус, цилиндър и сфера като задават въпроси на които може да се отговори само с „ДА” или „НЕ”. В тази играта прилагат знанията си за основните свойства, характеристики и форми на геометричните тела. Те трябва да различават телата според броя на техните страни, ъгли и други геометрични особености. Освен това, играта им предоставя възможността да използват своето пространствено мислене и способности за разпознаване на форми и фигури. Играта не само забавлява учениците, но и им помага да развият визуалното възприятие, познавателните умения и геометричното разбиране. Предоставя им възможност да изследват и сравняват различни геометрични тела и да оперират с основните понятия от областта на геометрията. „Играта на формите и пространството” е игра със стратегии. Това е игра, която изисква от учениците да използват математически размисъл и стратегия за да открият тялото като задават въпроси. В тази игра, учениците трябва да изберат правилния термин, който отговаря на представения на екрана обект.
- Игра. „Геометрични фигури и тела в приключението на числата”: Това е игра, която изисква от учениците да решават геометрични задачи. Предназначението на играта е да се намери пътят на тялото или фигурата, решавайки математически задачи по пътя. Всяко камъче има числова стойност, която трябва да се пресметне или реши, за да се продължи напред. Играчите трябва да използват своите математически умения и знания, за да решават задачите по пътя и да стигнат до края. Играта „Геометрични фигури и тела в приключението на числата“ е образователна игра, която съчетава математика и геометрия със забавление и приключение. В играта, ученика е поставен в лабиринт, който е изпълнен със задачи и предизвикателства. За да напреднете, трябва да решава уравнения, да извършва операции с числа и други математически действия. Всяко правилно решение дава право да се премине на следваща стъпка. Целта на играта е да развие математическите и геометрични умения на децата чрез интерактивни задачи, голове и предизвикателства. Играта „Геометрични фигури и тела в приключението на числата“ предоставя забавление, интерактивност и визуални стимули, които помагат на учениците да покажат знанията си за геометричните понятия и свойства. Тя подпомага развитието на техните математически умения, като им дава възможност да учат и се забавляват едновременно, помага да се закрепят и усвоят математическите понятия, да се тренират математическите умения и да се повиши интересът към математиката. „Геометрични фигури и тела в приключението на числата” предоставя визуални стимули и интерактивност, които правят ученето по-забавно и ангажиращо. Играта развива математическото мислене, проблемното решаване и логическото мислене на играчите. Играта „„Геометрични фигури и тела в приключението на числата”може да се използва както за индивидуална игра, така и за групова игра, където играчите могат да се състезават или да работят заедно за решаването на задачите. Тя предоставя забавление и мотивация, докато същевременно подпомага развитието на математическите умения и увереността в тях.
В различните игрови задачи и предизвикателства, учениците трябва да използват своите математически и геометрични умения, за да решат проблеми и да постигнат целите на играта. Те могат да използват логическото мислене, пространственото представяне и математическите концепции, за да отговарят на въпроси, да решават задачи, да правят съпоставки и да извършват различни операции с геометричните фигури и тела.
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА
- Модерни методи на обучение по математика
https://www.nscenter.eu/
2. ИГРОВИ ПОДХОД И ИГРОВИЗАЦИЯ
Prepodavame.bg
- Образователни игри
Neuro English (neuro-english.eu) - Geometry and Shapes for Kids: Activities that Captivate
com - Ивайло Иванов
Научни трудове ivanpivanov.com