УЧИТЕЛЯТ ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ ПРЕЗ XXI ВЕК
Марияна Димитрова Димова
учител в СУ „Любен Каравелов“
гр. Несебър
В настоящето светът претърпява значителни промени спрямо предишните десетилетия и е сигурно, че ще продължи да се променя. Всички учители, които живеем в съвремието, трябва да сме способни лесно да се адаптираме към тези предизвикателства. Преподаването през XXI век изисква иновативност, използване на съвременни инструменти и технологии, както и готовност за постоянно самообразование. Освен да обучаваш децата, трябва да им помагаш да се подготвят за бъдещето. Не по-малко значение има да запазиш своята любознателност към света и да останеш професионално активен дълги години. Силна воля се изисква и да успееш да избягваш застоя и да запазиш любовта си към децата и учебния процес, да оставиш трайна следа в умовете на твоите ученици заради креативността, чувството за хумор и разбирането, които проявяваш.
Ключови думи:учител, съвремие, век, история и цивилизации
Несъмнено през последното десетилетие обучението по История и цивилизации претърпя своите промени, а заедно с това и пред учителя на XXI век се породиха изисквания от редица качества, които трябва да притежава, за да може да предизвиква любознателността и ученолюбието на подрастващите. На първо място учителят по История и цивилизации в XXI век е важно да бъде адаптивен.
Самата история представлява променяща се наука. Поради това от преподавателя се изисква винаги да бъде в крак с новостите и предимно да е подготвен отлично, както и да владее дигиталните компетенции. Необходимо е знанията и уменията в областта на информационните технологии да са на изключително високо ниво, за да може да изготви сам интерактивен урок. Усвояването на това е важно да се осъществи още в университета, а усъвършенстването да е чрез ежегодни квалификационни курсове. Това е нужно, защото историята се учи най-добре с нагледния метод. Колкото повече снимков материал се представи на учениците, толкова повече се увеличава процентът на разбиране. Когато се описва едно историческо събитие под формата на кратък филм в рамките на 25 минути, това дава възможност на учащите да добият най-добра представя за събитията и в края на часа да могат да оформят позиция по проблемни теми, както и да изкажат собствено мнение. Най-успешно интерактивните методи развиват абстрактното мислене (Гюрова, 2006).
Много е трудно да се преподава историята на Древен Египет в рамките на няколко учебни часа в 5. клас. За това време е важно да се провокира интересът на подрастващите към събитието, да се изложат основните исторически факти, както и да се премине през последиците от случилото се и да се затвърдят знанията накрая. Самата аудитория е родена през XXI век и е променен начинът ѝ на възприятие. Постоянни спътници в ежедневието на съвременните ученици са компютрите, мобилните устройства и интернетът и поради този факт те запомнят най-бързо, когато е информацията им се представя визуално. Не трябва да ги плаши науката история. Чрез прилагането на интерактивните методи в часовете се повишава интересът към нея (Кръстева, 2004).
Важно условие за учителя на XXI век е да може да се приспособи към всяка промяна. Преподавателят в днешния свят трябва да може да усвоява непрекъснато променящи се програми, инструменти, планове. Таблетите заместват учебниците, умните дъски – черните, а новият учител има за задача да се справя с това (Стоимиров).
За успешната работа на учителя е важно той да е наясно с технологиите, тъй като се развиват с бързи темпове и от него се очаква да е в крак с тях (Тодорина, 2010). Без съмнение най-новите технически постижения, без значение дали са за оценяване, или преподаване, помагат на преподавателя и обучаваните да учат по-добре и по-бързо. Ефективният учител е наясно как могат да променят учебния процес за учениците най-новите устройства и поради това се старае да ги познава.
Друго важно условие за съвременния учител е да е в ролята на учащ през целия си живот. Освен че изисква от своите ученици да учат, но си поставя за цел да учи и той. Също така е наясно с новите тенденции в образованието и технологиите и знае как да актуализира своите уроци, за да имат съвременен вид. За целта използва електронните учебници, които съдържат 3D възстановки и интерактивни упражнения и задачи. Триизмерните анимации към всяка тема превръщат изучаването на история във вълнуващо пътешествие. Това дава възможност на учащите да надникнат в жилищата на древните египтяни, елини и римляни, както и да се разходят виртуално из Вавилон, Акропола, Колизея и други паметници на древните цивилизации, да участват в строежа им, заедно с великите архитекти на древността, да бъдат част от поход с македонските фаланги на Александър Велики. Дори имат възможност да участват в състезания с колесници в Циркус Максимус, а също и да са сред зрителите на гладиаторските битки в Древен Рим. Съвременният учител е необходимо да има умения да управлява учебния процес с тези технологии, както и да разучава нови, за да не губи детския интерес.
Ефективният учител на XXI век трябва да може да работи в екип и да си сътрудничи с други хора (Вълчев, 2006). Важността на това умение нараства през последното десетилетие. По-успешно е ученето, когато идеите и знанието се споделят с останалите. Основна част от процеса на преподаване и развитие е да се споделя опитът и експертизата, да се комуникира и да се учи от останалите. Необходим е добър опит, който да бъде за пример пред учениците, когато се изпълняват проекти, извънкласни дейности, както и отбелязването на исторически и национални празници.
Не по-малко значение има успешният учител да може да мисли за бъдещето на своите ученици и да е наясно с техните кариерни възможности, които могат да бъдат приложими за тях. На него му се налага винаги да планира уроците си по начин, по който да няма дете, което значително да изостава от останалите. Неговият фокус е в подготовката на децата за бъдещето. Много често учениците задават въпроса защо им е необходимо да учат това. Съвременният учител трябва да може след всяка урочна тема да формулира извода така, че учениците му да открият поуката от миналото, защото бъдещето се гради по-сигурно, ако не се повтарят грешките от миналото.
Според новите нормативни документи (Наредба № 5 от 30.11.2015 г.), общообразователната подготовка, която се придобива в процеса на цялото училищно обучение, е пряко свързана с формирането у подрастващите на ключови компетентности, които са необходими за личностното развитие на индивида през целия живот, а също и за изграждането на активна гражданска позиция, както и за участие в социалния живот и реализация на пазара на труда. Изключително голямо внимание е отделено не само на овладяването на основни знания, но и за развитието на социалните, интелектуалните и практическите умения, като се акцентира на уменията за учене, работа в екип и вземането на решения (Наредба № 5, Приложение № 8 към чл. 6, ал. 1, т. 8.).
Учителят в днешно време не е защитник само на учениците си, но и на своята професия. Напрежение поражда това, чее под непрекъснато наблюдение и критики. Не само че не трябва да отстъпва, но и учителят в наши дни трябва да защитава себе си и професията си. От съществено значение е внимателно да следи за нередности и да сигнализира за тях, а не да ги оставя или подминава. Същевременно има за задача да защитава и учениците си. Децата имат нужда някой да се грижи за тях, да им дава съвети, да ги окуражава и да ги изслушва, те са ,,жадни” за внимание. Ефективният учител споделя с тях знанията и опита си и служи за ролеви модел на своите ученици (Гюрова, Иванов, 2004).
Човешкият фактор е много важен. Преподавателят трябва винаги да има спокойствието да приложи мъдрост, както ида съумее да реагира адекватно и достойно във всяка една ситуация. Заедно с това е важно да прояви разбиране и да уважи личния живот на подрастващите, дори и с мълчание. От съществено значение е да дава личен пример в това, тъй като историята учи на толерантност. Уважението на всички етноси, малцинствени групи и религии е приоритет за всеки преподавател в наши дни.
Основните качества, които е важно да притежават успешните учители по История и цивилизации са:
- Да имат високи очаквания – това означава да изискват значителни постижения от учениците си и да не приемат посредствени резултати. Очакванията в процеса на образованието представляват предсказания, които се изпълняват сами. Например, когато преподавателите вярват, че всеки ученик може да надмине въображаемите си ограничения, децата усещат тази вяра и работят заедно с педагога, за да я реализират.
- Да мислят творчески – най-добрите учители дават възможност на въображението си да ги отведе не само извън обичайните модели, но и извън класната стая, като споделят тези пътешествия със своите ученици. Доколкото е възможно, тези преподаватели се опитват да направят ученето вълнуващо и запомнящо се за децата. Заедно с това търсят начини да им предадат практически опит, който е приложим за света около тях. Вече е в миналото моделът, при който учителят стои пред дъската на подиума и води дълга и отегчителна лекция, а учениците са подредени в редици по чиновете и слушат, без да пречат на дисциплината. Най-успешният модел е урок в музея или на мястото на самото историческо събитие. Добрите учители се отличават с чувствителност и гъвкавост в своето поведение. За тях е характерно, че не ограничават действията си спрямо своите нужди, а лесно усещат какво е необходимо на останалите около тях – колеги, родители, ученици, обществото. Това е голямо предизвикателство, тъй като от добрите учители се очаква да играят различни роли за различните хора, с които общуват, при това в рамките на един ден и заедно с това да останат верни на собствената си същност.
- Любопитни, уверени и развиващи се – учителите, които будят най-много възхищение са тези, които имат енергията да приемат и прилагат нови идеи от своите по-млади колеги и не се чувстват заплашени от това. Техните принципи са силни, но въпреки това непрекъснато успяват да търсят пътя към своето развитие. Успешните учители могат да научат подрастващите колко е важно да се забавляваш, докато учиш. Същевременно те успяват да направят забавни дори и най-сериозните уроци. Нямат притеснение от това, че могат да се пошегуват, защото са наясно, че могат да овладеят дисциплината в класа с лекота дори само с промяна на тона на гласа или поглед.
- По човешки са несъвършени – по време на работата си успешните преподаватели в наши дни са истински. Умеят да празнуват успехите с учениците си, показват съчувствие към родителите, увлекателно разказват истории от собствения си живот, смеят се на грешките си, не ги е страх да споделят внезапни идеи, както и да са несъвършени пред класа. Най-добрите сред тях са лидери, които показват на подрастващите какво трябва да е поведението им в различни ситуации от живота. Също така умеят да признават, когато нямат отговор и могат да се извиняват, когато това е необходимо, както и да демонстрират уважение към учениците си (Димитрова, 2016).
Литература:
- Вълчев, Р. (2006). Интерактивни методи и групова работа в съвременното образование, София.
- Гюрова, В. (2006). Интерактивността в учебния процес, София.
- Гюрова, В., И. Иванов. (2004). Учебно помагало по образователен мениджмънт, София.
- Димитрова, М. (2016). Учителят по история и цивилизация в XXI век // Историческото образование и предизвикателствата през XXI век, София.
- Кръстева, А. (2004). Иновации в училищното образование, Велико Търново.
- Наредба № 5 от 30.11.2015 г. за общообразователната подготовка. ДВ, бр. 95, 8 дек. 2015 г.
- Стоимиров, К. Използване потенциала на платформата майкрософт тиймс за обучението по история и цивилизации // Продължаващо образование:
- https://diuu.bg/emag/14914/ (последно посетен на 20.06.2023 г.)
- Тодорина, Д. (2010). Интерактивните методи в съвременното образование, Благоевград.