ОБРАЗОВАТЕЛНА ТЕХНОЛОГИЯ ЗА УСВОЯВАНЕ НА ЗНАНИЯ И УМЕНИЯ ЧРЕЗ ИЗПОЛЗВАНЕ НА МУЛТИМЕДИЯ В ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ В 5. КЛАС (РАЗДЕЛ „ДРЕВЕН ЕГИПЕТ”)
Марияна Димитрова Димова
учител в СУ ,,Любен Каравелов ”
гр. Несебър
Винаги съм приемала учителството като призвание, а не като професия. За да се ангажираш с тази работа, трябва да притежаваш определени „качества” – да обучаваш, да разкриваш нови светове пред младите личности и да ги вълнуваш, като всичко това го правиш с любов, търпение и разбирателство. Въпреки че всичко това може да звучи трудно и недостижимо, то не е невъзможно.
Преподаването на История и цивилизации в прогимназиален етап създава предизвикателства, с които се сблъсква съвременният учител. Най-важното е, че децата са различни – те са пораснали с технологии като телефони, таблети, компютри и различни смарт устройства. За тях историческите разкази изглеждат далечни и отдалечени, особено ако урокът се свежда само до изпълнение на задължения.
Затова при изучаването на раздела „Древен Египет” реших да създам и да апробирам образователна технология за усвояване на знания и умения чрез използване на мултимедия в обучението по История и цивилизации в 5. клас.
Ключови думи: технология, образователна, усвояване, мултимедия, обучение, история, цивилизации
Мултимедията представлява динамичен интерактивен продукт, който има комбинирано действие на анимации, онлайн задачи и тестове, линкове към ресурси в мрежата, видео материали, звук (Герджиков, 2019).
От съществено значение е съвременният учител да може да включва в обучителния процес различна мултимедия, с която да обогатява изучавания материал и да провокира интереса на учениците. В часовете по История и цивилизации при изучаването на раздела „Древен Египет” в 5. клас може да се използва разнообразна мултимедия, която да обогати обучението и усвояването на знанията по интересен и ефективен начин. Примери за такава мултимедия са:
- Мултимедийни презентации: преподавателят може да създаде мултимедийни презентации, които да представят важните факти, събития, персонажи и културни аспекти от историята на Древен Египет. Презентациите могат да включват текст, изображения, аудио и видео материали, които да подкрепят обучението и засилят интереса на учениците;
- Видео материали: историята на Древен Египет е богата на архитектурни чудеса, религиозни ритуали и културни изрази. Видео материалите могат да представят виртуални обиколки на пирамиди, храмове и музеи, които да въведат учениците в древния свят и да им дадат по-реален опит за разбиране на историческите събития.
- Аудио материали: учениците могат да слушат аудио разкази или музика, свързана с Древен Египет, които да ги забавляват и да ги провокират в процеса на учене. Например, аудио разкази за живота на фараоните или гласове на древни инструменти и песни могат да допълнят уроците.
- Включването на MozaWeb в часовете: това е интерактивен образователен ресурс, който предоставя образователни анимации, 3D модели, карти, видео материали и много други интересни съдържания, свързани с историята и културата на различни цивилизации. С него могат да се прави визуализация на исторически събития, да се осъществяват виртуални обиколки, да се разглеждат интерактивни карти и 3Dмодели, да се решават тестове и въпроси и да се упражняват знанията чрез интерактивни учебни игри.
Мултимедията предоставя новаторски и забавен начин за усвояване на знанията за Древен Египет, като в същото време подпомага развиването на интереса и мотивацията на учениците за изучаване на предмета История и цивилизации.
Винаги в работата ми е било приоритет да провокирам интереса и мотивацията на работа у учениците. Поради това реших да създам и да апробирам образователна технология за усвояване на знания и умения чрез използване на мултимедия в обучението по История и цивилизации в 5. клас при изучаването на раздела „Древен Египет”.
През учебната 2022 – 2023 г. разработих и апробирах образователна технология за усвояване на знания и умения чрез използване на мултимедия в обучението по История и цивилизации в 5. клас при изучаването на раздела „Древен Египет”.
Обхват на изследване са Обхват са два пети класа– 5„А”, който се състои от 26 ученици и 5„Б” клас, който също се състои от 26 ученици. И двата класа са от СУ „Любен Каравелов” – гр. Несебър . Експерименталният клас е 5„Б” клас, а контролният клас е 5„А” клас.
В началото се осъществи проверка на знанията и уменията на учениците от 5. клас по История и цивилизации за раздела „Древен Египет”. След това се продължи работа само с експерименталния клас, като в учебния процес с него приложих разработената нова образователна технология за усвояване на знания и умения чрез използване на мултимедия в обучението по История и цивилизации в 5. клас при изучаването на раздел „Древен Египет”. Работата ми започна от месец декември 2022 година и продължи до края на месец март 2023 година. В новата образователна технология включих различна мултимедия, с която да се предостави учебният материал по новаторски и забавен начин и да се спомогне усвояването на знанията и уменията за Древен Египет, като в същото време се подпомогнат интересът и мотивацията на учениците за изучаване на предмета.
През месец декември 2022 година взехме урока на тема „Древен Египет”. В него включих мултимедийна презентация, с която предоставих структурирана информация за древната цивилизация. Презентацията съдържа интерактивни елементи, като въпроси и задачи, които да провокират интереса на учениците и да ги стимулират за активно участие в урока. Използването на PowerPoint позволява взаимодействие с учениците чрез игри и други интерактивни средства. В часа пуснах видео материал от електронния учебник на издателство „Просвета”. Видеото, което представих на учениците, е филм с името „Дейр ел Бахари”. Впечатляващата визуализация на материала във видеото стимулира учениците да са активни в процеса на обучение и ги провокира за ученето на историята на Древния Египет. Всичко това допринася за по-добро разбиране на темата и повишаване на образователния опит на учениците.
Въпреки интереса и ангажираността на учениците, се сблъсквах с предизвикателства, свързани със запазването на вниманието на всички ученици през целия урок. Времето за провеждане на урока е ограничено, което доведе до необходимостта от бързо и ефективно предаване на информацията.
Използването на MozaWeb и интерактивните уроци с графика, анимации и аудио е сред най-впечатляващите елементи за обучаваните. Виртуалният тур из долината на река Нил предостави реалистично изживяване на Древния Египет, а гледането на анимацията за разливите и отливите на река Нил спомогна за по-доброто разбиране за значението и важността на тази река за древната цивилизация.
Използваната мултимедия спомогна за по-доброто усвояване на материала и запазването на интереса към темата.
Във втория урок „Владетел и държава. Първите империи”, също използвах мултимедийна презентация с интерактивни елементи, отново включих и MozaWeb с интерактивни уроци с графика, анимации и аудио. Впечатляващото за учениците беше предоставянето на 3D модел на императора и неговата съпруга.
Следващият урок с тема „Как да четем писмени извори?” беше основно с фокус върху MozaWeb и представяне на виртуален тур из Вавилон. Това позволи на петокласниците да се потопят в древната култура на Месопотамия и да разберат как се четат писмени извори. Тук се изправих пред предизвикателството да осигуря достатъчно време за учениците да изследват виртуалния тур и да отговарят на въпросите.
Урокът „Обществата на Древен Египет и Месопотамия” го обогатих с видео материали, представящи възстановка и филми за различни древни места и храмове. Това спомогна за визуалното обогатяване на подрастващите и по-реалистичната представа за живота и обичаите на древните цивилизации. Използването на разнообразни източници на информация, включително и от електронния учебник на издателство „Просвета”, допринесоха за по-широк и интересен учебен опит.
Темите, свързани със света на древните египтяни, всекидневния им живот, религиозните вярвания и културата, също ги представих чрез мултимедийни презентации, видеофилми и интерактивни уроци. Този разнообразен подход стимулира учениците да се ангажират с темите и да развият по-добро разбиране и интерес към историята и културата на древните цивилизации.
Използването на MozaWeb и интерактивните уроци с графика, анимации и аудио беше ефективно за създаване на забавна и интересна образователна среда. Обучаваните имаха възможност да изследват темите самостоятелно и да отговарят на въпроси, което улесни процеса на усвояване на знанията.
Трудностите, които срещнах бяха свързани с подбора на подходящи и разнообразни материали и източници, както и с поддръжката на активно внимание на учениците в продължение на дълъг период. Но благодарение на разнообразните методи и инструменти, предоставени от MozaWeb, PowerPoint презентации и видео материали, съумях да провокирам интереса на учениците и да ги включа активно в обучението по История и цивилизация при изучаването на раздела „Древен Египет”.
Когато се приключи с обучителния етап, последва провеждането на контролния, в който участие взимат и двата класа – 5„А”, и 5„Б” клас.Когато приключих с констатиращия, обучаващия и контролния етап, започнах работа със статистически изчисления, с които успях да докажа, че разработената и апробирана от мен образователна технология за усвояване на знания и умения чрез използване на мултимедия в обучението по История и цивилизации в 5. клас при изучаване на раздела „Древен Египет” спомогна за постигане на високи резултати и това ми позволява да я прилагам успешно в своята работа и занапред. Планирам да продължа да включвам в учебния процес различни методи и техники, с които да спомогна учениците да са мотивирани, защото желанието им за работа зависи от нас, учителите.
Литература:
- Герджиков, С. (2019). Методика на философията в училище. Лекции, София.