Ролята на екипната работа в обучението по български език при изучаване на числително име
Ивелина Пламенова Трифонова – старши начален учител ЦОУД, СУ „Максим Райкович“, гр. Дряново, обл Габрово
В статията се обръща внимание върху нуждата от използване на иновации в обучението по български език и литература и по-специално усвояване на знания, умения, навици и начини на познание при изучаване на числителното име на учениците от четвърти клас чрез прилагане на Работа в екип. Описана е целта на екипната работа и задачите, чрез които се постига. Направени са изводи и обобщения.
Ключови думи: български език, числително име, екипна работа, иновации
Пред езиковото обучение по български език в начален етап стои задачата да се овладеят умения за оптимално практикуване на българския език в съответствие с книжовните норми, съобразени с възрастовите особености на учениците и с комуникативните им потребности.
Процесът на усвояване на числително име в четвърти клас и правописните и правоговорните норми е сложен и труден. Често пъти учениците срещат трудности да осъзнаят твърде абстрактните понятия при изучаването на частите на речта, поради недостатъчно развитото си абстрактно мислене. Важно е учениците да се запознаят и осмислят колко е важно за тях да овладеят умения и навици, които ще им помогнат в общуването и комуникацията, ще обогатят и усъвършенстват общата им култура и култура на общуване със света около тях.
Екипната работа е един от начините за промяна на традиционното поднасяне на учебния материал, повишаване нивото на знанията, уменията и начините на познание у подрастващите. Екипната работа е предизвикателство и за учителя, и за учениците. Изисква повече подготовка от страна на учителя, планиране на дейностите, създаване на задачи, събиране на материали. Учениците са запознати с тази дейност и работят с интерес, забавляват се, развиват мисленето си и творческо си въображение. Желаят да бъдат активни участници в обучението, а не пасивни наблюдатели. За по-голяма ефективност на метода в класната стая трябва да са осигурени места за почивка и работа. По този начин у децата се възпитава толерантност и уважение един към друг.
Работата в екип е съвместна дейност за постигане на обща цел. Всеки екип се състои от хора, които работят заедно за постигане на обща цел, като всеки член трябва да бъде достатъчно мотивиран да даде най – доброто от себе си за постигането й. За да се изгради един успешно работещ екип, е необходимо повече време и търпение от страна на учителя. За да се предотврати обратен ефект от работата в екип, дейността на учителя трябва да бъде целенасочена, изисква се търпимост, а не принудителност. В класната стая трябва да има изготвени правила за поведение, основавайки се на принципите за толерантност и взаимопомощ, които учениците трябва да бъдат приучавани да спазват. Чрез тях се улеснява екипната работа. Умението за работа в екип води до житейски и кариерни успехи. Ролята на тази дейност значително нараства поради две причини: промяна в структурата на икономиката, базирана върху новите технологии и промяна в образователния процес. Чрез екипната работа учениците развиват толерантност, търпение, уважение един към друг и взаимопомощ. По този начин те не само се учат от учителя, а и един от друг, като обменят идеи помежду си. Традиционната класна стая променя облика си, като се превръща в място, където учителят значително променя ролята си и не е единствен източник на информация. Атмосферата в класа става по-различна. Чрез сътрудничеството и обмяната на опит между учениците се постига надграждане на техните знания, умения, навици и начини на познание. Повишава се качеството и ефективността на преподаването. Изгражда се система за усвояване на учебното съдържание, което води до трайност на знанията.
Когато една група хора споделя общи идеи в името на общия интерес, можем да говорим за работа в екип. В училище задачите трябва да бъдат разпределени според силните страни на всеки ученик. Екипната работа не означава всеки да върши една и съща дейност или всеки да върши работата на другия. Целта на екипната работа е чрез индивидуалните усилия на участващите да се постигне по-добър резултат, отколкото поотделно. Успехът на един екип зависи от участието и мотивацията на всеки един участник. Тайната на успешната работа в екип зависи от няколко неща:
- отговорност от всички участници;
- взаимно доверие между участниците;
- правилно разпределение на ролите и задачите в екипа.
Всеки член на екип има роля в изпълнението на груповата задача. Ролите могат да са различни в зависимост от задачата. Те не са строго определени, но почти винаги има два типа хора: мислещи и правещи. Мислещите хора са тези, които дават идеите как да станат нещата, търсят информация, анализират. Правещите хора вършат практичната и механична работа. Това не означава, че едните единствено мислят, а другите само работят. Някои са по-силни в едното, а други-в другото. Не може всички да заемат една позиция, но всеки трябва да помага на другия. Разпределянето на ролите в екипа може да се осъществи по два начина:
- от учителя – определя ролята на всеки и дава инструкции;
- самостоятелно в екипа – според желанията, интересите, по полови различия.
За постигане целите на уроците (за нови знания, упражнение и обобщителен) за изучаване на числителното име като част на речта за по-вълнуващо и ефективно обучение съм използвала метода Работа в екип.
Цел на екипната работа:
- Запознаване на учениците с понятието „числителни имена“;
- Изграждане на умения за разграничаване на видовете числителни имена – числителни бройни от числителни редни имена;
- Изграждане на умения за правилно определяне рода и числото на числителните редни имена;
- Изграждане на умения за членуване на числителните бройни имена;
- Овладяване на умения за членуване на числителните редни имена;
- Изграждане на умения за използване на пълен и кратък определителен член при числителните редни имена от мъжки род единствено число;
- Изграждане на умения за правилно писане на пълната и съкратената форма на числителните имена;
- Овладяване на умения за употреба на бройната форма при числителните имена;
- Изграждане на умения за правилна употреба на числителните имена в съответния смислов контекст.
Целта на работата в екип постигнах със следните задачи:
„Творческо писане“
Учениците сами се разделят на екипи (според интересите си), като на всеки екип се пада определен училищен район. Под формата на игра те го почистват и след това съответният екип записва колко и какво са събрали (пр. шест празни бутилки от вода, четири опаковки от пуканки, дванадесет опаковки от шоколад), като съчиняват кратък текст. Получените знания се превръщат в умения за правилно писане на числителните имена и съвместната им употреба в речта.
„Бягаща диктовка“
Целите и задачите на бягащата диктовка са същите, както на обикновената. Чрез нея учениците работят в екип и същевременно се раздвижват. Залепям няколко копия от диктовката на дъската. Определям екипите като внимавам за правилното им разпределение (във всеки екип да има ученици с различни възможности). Във всеки екип има пишещи и бягащи. Един ученик отива до дъската, връща се обратно и диктува едно изречение. След това ролите се сменят.
„Разбъркани думи“
Задачата може да има състезателен характер. Изрязвам изречения на думи. Разделям класа на екипи, като на всеки екип давам поредица от думи. При команда от моя страна, давам начало на състезанието между екипите, които се стремят да поставят правилно думите в изречение.
„Правописна щафета“
Тази задача също може да се проведе като състезание. Разделям класа на екипи, като всеки екип се подрежда в колона. Казвам дума, първият ученик от всеки ред трябва да я напише правилно. Ако я напише правилно, сяда и следващият получава нова дума. Победител е този отбор, чиито членове първи са седнали.
„Творчески занимания“
За изпълнението на тази задача учениците сами се разпределят на екипи. Целта е да се изработи комикс по дадена история – приказка или разказ. Предоставям на всеки екип кратък текст, по който да създадат комикса. Отделните моменти трябва да представят на няколко страници.
„Разшифроване на думи и записване на изречения“
Разделям класа на екипи. На всеки екип давам определен брой думи, в които са „скрити“ други думи. Учениците трябва да открият „скритите“ думи и да съставят с тях изречения. Задачата може да бъде и със състезателен характер.
Изводи и обобщения
Екипната работа допринесе за:
- По-висока мотивираност и активност по време на час;
- Включване на всички ученици, дори и тези, които до момента са били неуверени и по-пасивни;
- Изграждане на позитивни взаимоотношения и намаляване на агресивните прояви;
- Засилване степента на самочувствие и самокритичност;
- Развиване на уменията за сътрудничество и вземане на решения;
- Развиване на ключовите компетентности на учениците, включени в творчески дейности.
Отговорността на началния учител за правилното организиране на учебния процес е огромна. За да бъде успешно обучението в начален етап, броят на учениците в клас трябва да е максимум 20. Много важно е да се създава интерес на учениците към това което се изучава. Задачите на педагога в начален етап са многокомпонентни. Колкото по разчупен, различен, изненадващ под формата на игри е учебният час, толкова по-голям е шанса ученикът да придобие повече знания, умения, компетентности. Успее ли учителят да грабне вниманието на учениците, да използва любопитството им, да овладее емоциите на децата, да спечели доверието им, то успехът му ще е голям.
Към обучението на учениците в начален етап трябва да се подхожда елегантно и с много търпение, защото това са основите на нашето съвремие.
Използвана литература:
- Бижков, Г., Педагого-психологическа диагностика, Университетско издание „Св. Климент Охридски“, София, 2003
- Чавдарова-Костова, С., Делибалтова В., Господинов, Б., Педагогика, Университетско издание „Св. Климент Охридски“, 2012
- Петров, П., Дидактика, Веда Словена-ЖГ, София, 1998
- Танкова, Р., Чернева, Е. Книга за учителя към учебен комплект по български език и литература за 4 клас, Просвета, София
- https://ucha.se/watch/12167/zashto-e-vazhna-rabotata-v-ekip?gclid=EAIaIQobChMIktG14-nq_wIVzJTVCh2QGwEcEAAYAyAAEgJ5U_D_BwE
- https://prepodavame.bg/rabota-v-ekip/
- https://zaednovchas.bg/7-metoda-za-uchene-chrez-igra/
- https://ahaslides.com/bg/blog/17-fun-games-to-play-in-class-all-grades/