БАСКЕТБОЛЪТ – КОМПЛЕКСНО УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ НА ФИЗИЧЕСКАТА ДЕЕСПОСОБНОСТ В ЧАСОВЕТЕ ПО ФИЗИЧЕСКА КУЛТУРА И СПОРТ
Разработил Иван Стефанов Станев – старши учител в начален етап ; курс N 8297
В тази статия се разглежда баскетбола като атлетична спортна игра, развиваща в учениците качества като бързина, точност, издръжливост, ловкост, умения да се ориентира в сложна обстановка.
Една от основните задачи на обучението по баскетбол в 4 клас на начален етап е учениците да овладеят сравнително добре важните елементи, като: стоеж, подаване и ловене, дрибъл, стрелба в кош, действия в нападение и защита на баскетболната игра. В програмата за 4 клас са предвидени усвояването на тези елементи.
Мнозина наричат баскетбола игра на гиганти. В известна степен е така, но съвсем не значи, че ниските трябва да се отстранят от нея. Пропуск за баскетболното игрище получават не високите хора, а подвижните, силните, атлетични и волеви. Твърдият и упорит характер помага за достигане на върхове в спорта.
Баскетболната игра е създадена през 1891 година от д-р Джеймс Нейсмит – преподавател по физическо възпитание в Спрингфийлдския колеж на Североамериканския щат Масачузет, САЩ.
Групата ,с която са провеждани занимания е била от 18 души и затова ,в началото ги е разделял на два отбора от по 9 души. После са намалели на седем и най-накрая по пет души. След няколко проведени занимания новата игра получава названието „ баскетбол“( баскет- кош; бол- топка).
През 1882 година Нейсмит е разработил първите 13 правила на играта ;някои от които важат и до днес. Тези правила претърпяват промяна в своето развитие.
Баскетболната игра в България възниква през 19-те години на 20.век.По данни на Л.Катерински (1962 г.) първото организирано първенство у нас е проведено в София през 1925 година, а през 1928 година е проведена първата междуградска среща между отборите н Американското училище от Самоков и Славия- София.
По данни на Н.Петкова (1983г.) едва през 1935 година програмата на прогимназиалния курс на обучение 1-3 клас е включена баскетболната игра.
Първото държавно първенство у нас се провежда през 1942 г.в София. В него участват само софийски отбори.
Град Видин е един от градовете в нашата страна ,където баскетбола има вече 80-годишна история.
Играта баскетбол възниква в град Видин в края на 40-те години на 20.век. По това време преподавател по физическо възпитание във Видинската мъжка гимназия е Кирил Тодоров Лазаров (1915-1978 год.), роден в град Видин.
Баскетболът е важно средство за физическо възпитание и повишаване здравето на занимаващите се в масов спорт.
Единната програма за обучение и тренировки има за цел да внесе единство в учебно-тренировъчната ,възпитателната и спортно-състезателната дейност. По своята същност програмата е изготвена за две категории баскетболисти – тези, които за пръв път започват изучаването на играта, независимо от възрастта и пола и такива, които са преминали първоначалния етап на подготовка(етап на усъвършенстване). Етапът на обучение е базов, тъй като в него се поставят основите при формирането на спортиста.
През етапа на спортното усъвършенстване се използват средства за разучаване и овладяване На някои нови разновидности от основните технически сръчности от индивидуалните и колективните тактически действия в нападение и в защита.
Единната програма е основен програмен документ. Тя съдейства за прилагане на единна методическа последователност при изучаването на техническите похвати , тактическите действия и развитието на физическите качества.
Обучението и усъвършенстването са две страни на единния педагогически процес.
Игровата подготовка е един непрекъснат и сложен процес , който се извършва успоредно с процеса на обучение и усъвършенстване.
Най –елементарното средство са щафетните игри, които създават усет за игра, за надпревара.
Подвижните игри са по-сложна форма и формират игрови навици. Имат известно разделение във функциите на играчите.
Подготвителните игри са още по-сложна форма в процеса на формиране н навици за игра. Има разделение на функциите на играчите ,в зависимост от характера на играта.
Учебните игри са последната фаза в процеса на формиране на игрови навици.
Професионалната компетентност на учителя по физическо възпитание и спорт се определя от два основни фактора – фундаментална и специализирана подготовка. Ю
Баскетболната подготовка е съществен фактор на компетентността на учителя по физическо възпитание и спорт.
При посоченият примерен урок има следните характеристики .Има три вида водене на топка : ниско водене, средно водене , високо(атакуващо) водене.
В четвърти клас се усвоява основно воденето на топка с удобна ръка , но учениците правят опити за дрибъл и с неудобна ръка, без това да бъде задължително изискване като елемент от учебното съдържание.
По време на играта воденето на топка винаги е свързано с използването на други технически похвати – спиране , обръщане, ловене и подаване , стрелба в коша.
План по ФВС
За четвърти клас
Тема:Водене на топка (дрибъл)
Образователни задачи:
- Овладяване на елемента водене на баскетболна топка на място и в движение
- Запознаване с основните правила на баскетболната игра, свързани с воденето на топката.
Възпитателни задачи: възпитаване на дисциплина, организираност, съсредоточено внимание,
Необходими уреди и пособия: баскетболни топки, конуси
Място на провеждане: спортен салон
Ι. Тема : Баскетбол
ΙΙ. Задачи :
- Образователни задачи :
- Запознаване с правилата на играта баскетбол.
- Изграждане на умение за подаване в баскетбола.
- Изграждане на умение за дриблиране.
- Възпитателни задачи :
- Създаване на интерес към играта баскетбол.
- Възпитаване на любов към спорта
- Възпитаване на увереност в собствените сили и умения
3.Оздравителна задача :
- Закаляване на организма.
ΙΙΙ. Уреди и пособия :
- Стойки
- Баскетболни топки.
ΙV. Вид на урока : За разширяване на знанията.
- Място на провеждане : Физкултурен салон.
- Клас IV а
VII. Продължителност на урока : 40 минути.
Ход на урока :
№№ | Учебно съдържание
|
Брой
пъти |
Дозировкака
Време |
Организация на методическите указания | Забе-
лежка |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Ι. | Подготвителна част | 10 min |
|
||
1. | Строяване на класа. Поздрав към учениците . Представяне. Задаване на темата и задачите. | Клас , строй се! Равнис! Мирно! ( класът е строен в 2 редици).Всички ли са в униформи? Изпълняват ли се правилно командите. Метод на отганизация – фронтален.Командите се е подават последователно – високо и ясно с повишен тон. | |||
2. | Игри за внимание и раздвижване :
· „ Саймън каза” – играта се използва за привличане на вниманието. · „Аз гоня” – използва се вместо ходови и бегови упражнения. |
3-4
3-4 |
3-4 min |
При играта „ Аз гоня” , освен да бягат в различни посоки и да следят кой от тях гони , учениците трябва да гледат и сигнала на учителя ( при вдигане на червена лента във въздуха учениците трябва да се строят пред учителя в 3 редици ). | |
3. | Комплекс ОРУ | ||||
А. | ИП – стоеж.Ръцете роде. 1-Сваляне на ръцете през страни додолу, кръстосани пред тялото и издишане; 2 – заемане на ИП и вдишване |
6-8 |
1 min |
Погледът следи ръцете. | |
Б. | ИП разкрачен стоеж , ръцете зад тила. 1-2 извивки вляво, 2-4противоравно , | 6-8 | 130 sec | Напомням, че осукването се извършва от кръста | |
В. | ИП –стоеж 1-повдигане на ляв крак и пляскане с двете ръце под него. 2-заемане на ИП, 3-4 противоравно на 1-2 |
4-6 |
1 min |
Да се повдига крака, за да има добър добър допир с ръце. |
|
Г. | ИП- стоеж, ръце горе, 1 –клек със снемане на ръцете додолу, 2-заемане на ИП |
6-8 |
1 min | Краката изпънати в коленете. | |
Д. | ИП разкрачен стоеж,ръце встрани горе. 1 –наклон и докосване на двете ръце стъпалото на левия крак. 2- след пружиниране докосване стъпалото на десния крак. 3-4 изправяне до ИП и друкратен наклон назад. |
6-8 |
1 min |
Изпънати крака. | |
Е. | ИП- разкрачен стоеж, с ръце на кръста. 1-4 наклон и водоравен кръг с трупа до заемане на ИП. 5-8 противоравно на 1-4 | 6-8 | 1 min | Хубави извивки в кръста | |
Ж. | ИП – разкрачен стоеж, с ръце на кръста.1-4 наклон и водоравен кръг с трупа до заемане на ИП. 5-8 проотиворавно на 1-4. |
6-8 |
1 min |
Максимално изпъване при напад. | |
З. | ИП – стоеж 3 подскока намясто , 4 – със свити крака. | 3-4 | 30 сек. | Максимален отскок. | |
ΙΙ. | Основна част | 25 min | |||
1. | Учебна игра с подаване по двоики – учениците са разпределени в три колони по четен брой ( ако е възможно), като във всяка колона се се оформят двойки. Учениците тръгват по двойки с баскетболна топка.Целта е да си подават топката без да я изпуснат. |
2-3 |
5 min |
По време на играта учениците трябва да са разположени един с/у друг , успоредно на стената на салона. Учебната играта се осъществява с леко притичкване.Когато стигнат до ИП , едно от децата подава топката на следващата двойка | Внима-
ва се 3 коло- ни да са на доста- тъчно разстояние една от друга ,за за не бе блъс- кат двой- ките. |
2. | Дриблиране с първо с лява а след това с дясна ръка. | 2-3 | 5 min | В едната посока дриблират с лява ръка, а на връщане с дясна. | |
3. | Щафетна игра с дриблиране | 3-4 | 5 min | Предварително се подреждат през 3-те колони по 3 стойки и по 1 1 баскетболна топка. Целта е да минат чрез дриблиране зиз-загообразно покрай стойките без да изпускат топката.На връщане бягат с топката до първата стойка и там подават топката на следващия участник. Победител е колоната , която първа изреди всичките си участници. | Сле-
ди се не са- мо за най-бър- зите, но и най-пре- цизни- те. |
4. | Играта „Клинбол” – В центъра на игрището застава по един играч от двата отбора (един срещу друг). Учителят подхвърля топката помежду им. Играчите се стремят да хванат топката и с подаване между съотборниците да я придвижат към секторите, за да стрелят по целта. Не се разрешава стъпването на линиите, очертаващи секторите, както и влизането в тях. Точка се зачита, когато бъде улучена топката. Когато топката напусне очертанията на игрището, се вкарва в игра от другия отбор от страничната линия, на мястото на излизането. След опит за стрелба (независимо успешен или не) топката се вкарва в игра от отбраняващия отбор от страничната линия. Играе се за време и отборът, който събере повече точки, печели играта.
|
1 |
10 min | Предварителна подготовка и организация: Осигурява се баскетболно игрище. По средата на крайните линии се начертава полукръг с диаметър 5 м. В средата на обособените сектори се поставя по един ориентир, служещ за цел (голяма плътна топка от 3 кг ). Класът се разделя на два отбора с отличителни знаци (екипи). Осигурява се топка. С жребий се определя кой отбор по коя цел ще хвърля | |
ΙΙΙ. | Заключителна част | 5 min | |||
1. | Успокоителна игра – „Джуджета и великани” | 1 | 2 min | ||
2. | Строяване на класа в две редици. | 30 sec. | |||
3. | Анализ на урока :
a) оценка на изпълнение на поставените задачи; б) поздрав и организирано напускане на салона . |
2 min
30 sec |
Литература :
- Единна програма по баскетбол , С. 1985 год. От Драгомир Кирков, Васил Пелтеков
- Възникване и развитие на баскетбола във Видин, 2007 год., Видин, от Иван Маринов
- Оценяване на техническите умения по баскетбол 2020 год.,С. Университетско издателство „Св. Климент Охридски“; от Ирен Пелтекова
- Баскетбол , С. 1986 год. Ръководител акад. Благовест Сендов , автори : Драгомир Кирков и Васил Пелтеков