Лиляна Минкова, вх. № в ДИУУ – 46317 за разработка за 1 ПКС Статия № 1
Резюме на тема:
Професионалните учебни общности, като модел за цялостна училищна трансформация
Темата за професионалните учебни общности, като модел за цялостна училищна трансформация поставя във фокуса на вътреучилищния организационен мениджмънт учителят и неговата работата в сътрудничество. Всяка ПУО е малка група (5 до 10) учители, с обща визия и цели. Учителят споделя професионален опит с негови колеги от същото училище или с учители от различни училища, обединени от обща фокусна област. Ежедневно учителите преоткриват ползи от сътрудничеството за своето личностно развитие и дидактически дилеми, а преподаването е ориентирано към резултатите на учениците. Учителите се равиват професионално, чрез вътрешноучилищна квалификация. Създават се сплотените училищни екипи, които с и национална политика и приоритет, и се разглеждат, като предпоставка за качествено образование.
Лиляна Минкова, вх. № в ДИУУ – 46317 за разработка за 1 ПКС Статия № 1
Професионалните учебни общности, като модел за цялостна училищна трансформация
Сред най – трудните за решаване проблеми на образователните институции са повишаване на мотивацията на учениците за учене, неразривно свързано с умението за учене и повишаване на функционална грамотност на учениците. Ето защо всички в СПУО сме съгласни – нещо трябва да се направи? Как да върнем смисъла в училище? Как да мотивираме учениците да си поставят все по – високи цели, познавателни, развиващи и емоционално преживелищни. Именно, за да откликнем на тези нужди на училищното образование голяма част от училищния екип на СУ „Отец Паисий“ гр. Самоков се впусна в предизвикателството наречено професионални учебни общности или за краткост ПУО.
Във фокуса на този организационен модел е учителят и неговата работата в сътрудничество в малки групи с обща визия и цели с негови колеги от същото училище или с учители от различни училища, обединени от обща фокусна област. Така учителят развива умения и компетентности да бъде лидер, да преподава, като прилага съвременни методи и педагогически подходи, да планира стратегически образователния процес и да създава активно включваща и позитивна училищна култура. Продължителното прилагане на този многофункционален модел цели именно чрез силен професионален екип от лидери и учители, да превърне училището в учеща организация, гъвкава, адаптивна, със споделени ценности и екипна визия.
Когато се реализира модела на ПУО в едно училище има смисъл първо да се създаде една ПУО на т. нар. лидерски екип и постепенно около него да се разрасне цяла ситема от професионални учебни общности, които заедно да разработват стратегии за подобряване на ученето и преподаването, за подобряване на благосъстоянието и развитието на всички в училището. Тогава в училището и в класните стаи ще започнем да виждаме, независимо дали са физическите или виртуалните стаи, смисъла и радостта от ученето. Това става чрез учителя. Учителят е ежедневният ролеви модел за своите ученици. Учениците откриват в учителите си хора с разнообразни умения и интереси, готови да говорят с тях и да ги чуят, не само да преподават и да ги оценяват, а да развиват у тях ключовите компетентности, и паралено с тях уменията на 21 век и общочовешките добродетели. Една или още по – добре цяла система от ПУО, може да даде силен тласък в сътрудничеството между нейните членове да преподават меки умения, които както знаем са ключ към така желаната функционална грамотност.
Днешните ученици израстват в ситуация на технологиична революция и комуникация на различни устройства, решени на базата на изкуствения интелект, на бързи промени в общестото и ценностите му, на бърза динамика относно търсещите се на пазара на труда професии. Учениците на 21-ви век ще успеят, ако имат възможност да придобият умения, които да ги направят активни, креативни и адаптивни личности. В отговор на тези съвременните потребности образователния процес би трябвало да поставя във фокуса на всяка своя дейност формирането на уменията на 21-ви век. Професионалните учебни общности са общности от няколко, пет до десет учители, и стимулира учителите и целия училищния екип да заработят в още по – голямо единство и сътрудничество и да се обединят да подобрявата образователните им рзултатис. Освен четивна, математическа и дигитална грамотност, да се подобрят практиките за развиване на уменито за учене и саморегулирано учене, на критическото мислене, емоционалната компетентност, СЕУ, умението за личностно развитие, научната грамотност и други. Повечето училища в СПУО отлично реализират училищните учебни планове. Онова, което обаче може да идентифицира едно училище като иновативно и съвременно, в контекста на съвременните образователни политики е съчетаването в своите дейности на систематичното, универсално и ефективно преповане по предварително зададени и установени знания, умения и компетентности, заложени в съответните учебни програми и новаторските интерактивни методи за преподаване, развивани целенасочено и споделяни в ПУО. Всичко това става в възможно чрез фунционирането в училището на различни комуникационни канали в хоризонтален и вертикален план, чрез активни методичеки обединения, чрез делегиране на правомощия и задължения чрез различни форми на лидерство и особено на разпределено лидерство и най – вече чрез функционирането на професионални учебни общности. Работата в ПУО намира отражение и в начина, по който самите учители започват да представят учебния материал и да организират часовете си и най – вече да отварят класните си стаи и да споделят опит, продукти, инструментариум и конструвистки да подхождат към решаване на проблемите на учебето и преподаването. Подкрепата на учителите, участници в ПУО е в три основни направления: едното е вътрешната квалификация в хода на съвместното и индивидуално учене, другото е споделяне и предоставяне на ресурси (видеа, статии, адаптирани за целите на обученията, протоколи и алгоритми за действие), а третото е следствието – подобряване на ученето на учениците с фокус върху техния резултат.
ПУО е практика, известна на педагогическата гилдия от повече от 20 г., но всяко училище може да я доразвие и преоткрие през своя поглед, като мощен организационен инструмент за ефективно решаване на проблеми. Силата на ПУО е в целеполагането и в целенасоченото търсене на решение на обсъжданите казуси. Често се налага дори прилагане на елементи на мозъчна атака в ПУО докато се стигне до генериране на продуктивни конкретни идеи за решаване на даден проблем. И ако обединенията на учители по предметни области – т. нар. методични динения (МО), познати в практиката, функционират чисто на дидактическа основа и преследват строго образователни цели, то професионалните учебни общности, си поставят и други цели. Цели, които въздействат на процеса на приобщаване на учениците, на тяхното личностно развитие, гражданска активност и активно участие в живота на училищната общност. Нивото на въздействие на ПУО е на ниво група, клас, няколко класове или училището като организация и то учеща се организация. Ефективността на ПУО, произтича от това, че функционирането на тези общностни групи се базира на прилагане на модела на разпределено лидерство. Учителите са в голяма степен овластени да взимат решения, да генерират идеи и иновации, да си споделят в общността, да си дообогатяват и апробират в класните си стаи. Всеки учител независимо в коя ПУО участва, споделя на заседания за своите трудности, предизвикателства и обменя методология и инструментариум с другите членове на общността.
Изключително развиващо за училищната организация е споделянето, дискусиите и обмяната на добри практики между ПУО на партньорски училища, участници в общи проекти или програми. Откритата и искрена комуникация междучилищни ПУО, споделените норми и ценностиот прави иновациите действащи, живи. Освен това се създават и вдъхновяващи приятелства.
Внедряванетото на модела на ПУО в едно училище може да се превърне в своеобразен мост, който да обедини най – успешните практики по проекти или друг предходен опит и да вдъхнови, участвайки и преминавайки през него да се прилагат и разширяват иновации. Това на практика означава, че участието в ПУО е отговорност и ангажимент. С необходимата супервизия от вънщен ментор или лидер и подкрепа за успех под формата на учебни ресурси, конструктивна взаимна обратна връзка и психологическа подкрепа учителите могат да заработят на нова скорост и да управляват по – ефективно колелото на образованието. От опит споделям, че този модел на ПУО прави очевидна промяната в мисленето и нагласите, в уменията и компетентностите на учителите. Моделът на ПУО освен върху ученика, поставя във фокуса на образователната ни система да стои и учителя, който неуморно и непрестанно продължава да се учи. В ПУО учителят се учи да учи как да преподава по – добре, учи се да се развива професионално и да помага на колегите си в воята ПУО също да се равиват. Ключът е в доверието, сътрудничеството, разпределеното лидерство и откритата комуникация в ПУО, а това са и факторите, които за българската образователна действителност са базисно необходимо за училищната трансформация.
Идеята за огромната добавена стойност за училището на ПУО бе осъзната и възникна през 2018 г., когато СУ „Отец Паисий“ гр. Самоков реализира дейности, наред с още 8 училища в страната по проект FIERST – From Inclusive Education to Real Scale Transfer или в превод “От иновации в приобщаващото образование към реално приложение” В рамките на този проект през 2018/2019 г. и 2019/2020 г., първоначално в изпълнение на проектните задължения бе изградена пъвата професионалан учебна общност за развитие на уменията на 21 век в час. Ръководството на училището споделя и подкрепя мнението на Ивелина Пашова – ръководител на проекта, че ПУО дават на директорите и учителите „инструменти за това как да работят по-добре заедно, да споделят радостите, тревогите, трудностите и добрите практики, до които достигат. Защото учителската работа не е “самотна работа”.“
Безспорно е, че училищата представляват организации със специфичен тип организационна структура и действията им се подчиняват на единна държавна стратегия и образователни политики, образователни изисквания и стандарти. От друга страна обаче всяко училище има своя идентификация, чрез съвкупността от материални и човешки ресурси, и чрез своя уникална компилация от училищна култура, педагогически практики, отношения и връзки. В СУ „Отец Паисий“ гр. Самоков това е мотото, което успешно реализираме и ни посреща през последните няколко години на входа на училището: „Формираме умения, практикуваме добродетели и създаваме приятелства“, Освен това училището оставя своя неповторим отпечатък чрез сплотен и успешен лидерски екип от учители и ученици, работещ в професионални учебни общности, прегърнали идята “Заедно за успеха на всеки ученик!“
Срешите на ПУО в нашето училище, обичайно се случват след приключване на учебният ден, защото е рядкост да ума удобен за всички преподаватели свободен час в рамките на седмичното разписание на учебните занятия. Няколко (5 до 10) от преподавателите се срещат в една от класните стаи или стаята за отдих на чаша кафе, сок или чай. Най – често по планиран график, ведднъж седмично или през седмица, а няко и веднъж месечно, за да обменят опит във връзка със случилото се в класните им стаи и извън тях през периода от предходната им среща. След като представят практиките или проблеми, свързани с тях, търсят успешни стратегиите как да разнообразят и най – вече да подобрят преподаването пречупено през развитие на разпределено лидерство, на уменията на 21 век и практкуването на добродетели. Всяка ПУО работи целенасочено към подобряване на фокусната област, която ги е обединила в съответния екип през текущата учебна година. Често след дискусии и рефлексии всеки един от преподавателите изготвя индивидуален личен план за професионално развитие, който да изпълни преди провеждането на следващата подобна среща.
Вместо да работят в култура на „изолация”, преподавателите имат възможност да се включат в професионални учебни общности – модел, който им позволява ежедневно да си сътрудничат и взаимно да се подкрепят в рамките на училището ни.
За да успее подобна общност, участниците в дадена професионална група първо трябва да споделят своите убеждения и нагласи, да открият пресечната точка между личните си търсения и после да се обединят върху обща фокусна област, която да операцинализират в конкретни цели. Това е постижимо в условия на доверие в рамките на открита комуникация. Всяка ПУО е добре още в самото начало да има общоприети норми на поведение в работната група, да проявяват взаимно уважение към хората и техните мнения, да сеизслужват, да приемат и да участват активно в целия процес. Успешността на ПУО се корени в увереността на на учителите, че те са овластени, че те имат доверието на лидерския екип на училището и, че от тях зависи взимането на продуктивни решения за ученето, за проблемите на учениците и на учителите в училищетп. Тези фактори за успех са обусловени от общите етапи на развитие на ПУО.
Развитието на всяка една професионална учеща общност е успешно, ако нейната работа е изградена върху солидни основи: общи правила на комуникация, съгласуван работен график, отделено време от страна на нейните членове, дефинирани роли и отговорности, както и оценяване и обсъждане на ефективността на работата на ПУО. Развитието на ПУО до голяма степен зависи от уменията на фасилитатора на общността, както и неговото разбиране на целите на работата, процеса на развитие на ПУО, и не на последно място, постоянството му в постигане на набелязаните цели.
В основата на модела на ПУО са разпределено лидерство, доверие и сътрудничество и споделяне на професионален опит чрез рефлексия, чрез активни лични и общи преживелищни дейности. Когато опитът на всеки учител, след като е споделен се анализира, предложат се различни алтеранативи за действие, всеки член на ПУО моде да вземе онова от соите колеги, което най – добре импонира на неговите професионални потребности. На тази база се постига ефективно професионално развитие и подобряване на качеството на преподаване на уастникът в общността.
Моделът на професионални учебни общности може да се разглежда, като мощен механизъм за повишаване на качеството на преподавателската работа, така и на образователната институция, защото развива и опвишава професионалните компетентности на училищния екип. Като огранизационен модел в училище една от големите цели на лидерския екип на училището може да бъде да се разшири и да се създаде система от ПУО, която да се вплете в оперативния мениджмънт на организацията. Предизвикателство е в ПУО да се приобщят по – инертни учители, които не са били вдъхновени до този момнет да участват в мововъведения, както и новопостъпващи учители.
Ключово за процеса на изграждане и функционирането на ПУО, както на подържането на устойчивостта на тези процеси е съчетанието на теорията с практиката. Участниците в ПУО имат достъп и възможност за обмен на множество ресурси, представяне на международен опит, проучвания, теоретична рамка за създаване на професионални учебни общности.
Идеята за професонални учебни общности е развитеа в Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в република България (2021 – 2030), като Приоритетна област 4. Сплотени училищни общности и системна работа с родителите. Цел 4.1.: Създаване и развиване на ефективни училищни общности, където «Пътят към по-привлекателно и по-качествено образование минава през ефективните училищни общности, обединени от общо споделена система от образователни ценности. Ще се прилагат политики за създаване и задълбочаване на връзките и взаимодействието в училищната общност….». Също и в Приоритетна област 8 Учене през целия живот, Цел 8.1. Разширяване на възможностите за учене през целия живот „Актуализиране и ефективно прилагане на национална квалификационна рамка за учене през целия живот; Усъвършенстване на механизмите за валидиране на знания и умения в областта на професионалното образование и обучение, придобити чрез неформално обучение или информално учене, както и въз основа на придобит професионален опит;“.
В глава III. Предизикателства се визират уменията на 21 век. „Комплексът от умения, необходими за живот в XXI векнепрекъснато се разширява и динамично се променя. Все по-осезаема става нуждата от социална и емоционална интелигентност. През следващите десет години базовата и функционалната грамотност в областта на четенето, математиката, природните науки и технологии и дигиталните умения трябва да се доразвиват. Заедно с това ще се налага акцент върху свързващите умения като критично мислене, изказване на информирано мнение, инициативност, насоченост към решаване на проблеми и умения за работа в екип. Ще нараства търсенето на качества на личността като етично поведение, любознателност, адаптивност, лидерство, социална отговорност и приемане на различията.“.
От направения анлиз става ясно, че ПУО се разглеждат, в нормативната уредба, като платформа за повишаване на качеството работа на цялата оразователната институция и развитие на уменията и компетентностите на учасниците в образователния процес за живот в 21 век.
Пет години след въвеждането на модела на ПУО в СУ ‚Отец Паисий“ гр. Самоков, той продължава да се развива и да става все по – осъзнат и търсен от педагоическата колегия, защото ежедневно учителите преоткриват ползи от сътрудничеството за своето личностно развитие и дидактически дилеми.
Чрез активното ни участие в национални и меджународни програми, като и в обучителни програми, през които училищните ПУО работят в сътрудничество с ПУО от други училища в България и чужбина, ръководния екип на СУ „Отец Паисий“ гр. Самоков създава условия за мултиплициране на модела на ПУО. Още повече, че сплотените училищни екипи са национална политика и приоритет и се разглеждат, като предпоставка за качествено образование.
Използвана литература: Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в република България (2021 – 2030)