постановка и организация на експерименталното изследване ЗА ДОКАЗВАНЕ ЕФЕКТИВНОСТТА ОТ ИЗПОЛЗВАНЕ НА МИСЛОВНИ КАРТИ В ЧАСОВЕТЕ ПО УЧЕБНА ПРАКТИКА
инж. Николина Николова Маркова
Професионална техническа гимназия «Иван Райнов»
РЕЗЮМЕ:
В съвременните условия на дигитализация и изключително бързо развитие на техниката и технологиите учителите по професионална подготовка в техническите гимназии са изправени пред необходимостта непрекъснато да обогатяват и актуализират своите знания, както и да усъвършенстват методите си на работа. Целта на този процес е от една страна да подобряват начина на поднасяне на сложното учебно съдържание, за да го направят достатъчно понятно, интригуващо и мотивиращо за младите хора. От друга страна липсата на учебници и помагала по предметите ни кара да търсим начини да предоставяме на учениците учебното съдържание във вид, който те да могат да използват в часовете за самоподготовка. Наличието на много алтернативни източници на информация, каквото е интернет пространството, понякога е подвеждащо за учениците и не може да компенсира систематизираното, съобразено с възрастовите особености съдържание на учебника по съответния предмет.
- ЦЕЛ, ЗАДАЧИ, ХИПОТЕЗА
Изследването е проведено върху раздел от учебното съдържание на предмета учебна практика по електротехника и градивни елементи с учениците от 9 клас, специалност Компютърна техника и технологии.
Цел: Да се изследва ефективността на прилагане на мисловните карти в обучението на учениците, по раздел „Полупроводникови диоди“ по предмета УП по Електротехника и градивни елементи.
Задачи за реализиране на целта:
- Теоретично проучване на проблема, свързан с мисловните карти и тяхното приложение.
- Избор на подходящи изследователски методи и СЪОТВЕТЕН инструментариум.
- Разработване на изследователски инструментариум (ТЕСТ, ПРИЛОЖЕН ПРОГРАМЕН ПРОДУКТ, ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА, ОЦЕНЪЧНА КАРТА, АНКЕТНА КАРТА и неговото прилагане.
- Избор на подходящи статически методи за обработка на резултатите от изследването.
- Разработване на мисловната карта по раздел „Полупроводникови диоди“ и нейното прилагане.
- Представяне на резултатите от изследователския инструментариум, тяхната обработка и анализ.
- Доказване на хипотезата.
Обект: Мисловните карти по раздел Полупроводникови диоди от учебното съдържание по предмета УП Електротехника и градивни елементи за 9 клас.
Предмет: Ефективността от прилагане на мисловните карти в часовете по раздел Полупроводникови диоди по Учебна практика ЕГЕ за 9 клас.
Хипотеза: Прилагането на мисловни карти по учебното съдържание от раздел Полупроводникови диоди по Учебна практика ЕГЕ за 9 клас ще доведе до по-високи резултати на учениците, относно техните знания и умения.
- МЕТОДИ ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ИЗСЛЕДВАНЕТО.
Ще разгледам тези педагогически методи, които съм използвала в своето педагогическо изследване и ще ги представя според приблизителния хронологичен ред, в който съм ги прилагала.
2.1. Проучване на документи
В своята работа всички учители работим с огромен обем от нормативни документи. Освен това в процеса на личностното си и професионално израстване ние непрекъснато използваме различни източници на информация. Когато използваме този метод трябва да се съобразяваме с това добитата информация да е достатъчна по обем ( за да е в пълнота учебното съдържание, което поднасяме и да позволява анализи и заключения), да е достоверна ( за да е вярно това, което пишем и преподаваме) и съществена (да отразява съществени, а не епизодични явления). Освен това трябва да имаме предвид и хронологията на издаване на източника на информация с оглед нейната актуалност и приложимост. Учителите по професионална подготовка в средното образование в този аспект са изправени пред множество трудности – липса на учебници и помагала, бързо развитие на техниката и технологиите и инертност на учебните планове и програми, море от информация по специалността, която те трябва да „филтрират“.
2.2. Тестиране
Буквалният превод на думата от английски е изпитание, проверка, задача. Тестовото изпитване е метод на емпирично изследване, в което се прилага система от специално подбрани знания, с цел получаване на надеждна, обективна, валидна информация за интересуващите изследователя характеристики. Според Бижков тестът е най-подходящата процедура за измерване на знанията на учениците в дадена област. За учителите по професионална подготовка в гимназиален етап съставянето на тестове е предизвикателство, защото изработването им не е лесно и трудно се прави пробация, защото специалностите са различни, учебните програми по предметите също са различни и не на последно място устойчивостта на приема за различните учебни години (тази година в 9 клас има ученици от специалността Компютърна техника и технологии, но през следващата може да няма). Разчитайки на личния опит и помощта на колеги до голяма степен разработените от нас тестове са ВАЛИДНИ, НАДЕЖДНИ И ОБЕКТИВНИ. Този метод съм използвала в моята работа на етап разделяне на групата ученици (12 на брой) на две подгрупи – контролна и експериментална.
2.3. Експеримент
Етимологията на думата експеримент описва неговата същност – изпробвам (при определени условия). Този метод позволява проверка на предположение (хипотеза) и обобщава информацията за този, който се интересува от изследвания предмет или процес. Самият експеримент е дълъг процес, който се разделя на подготвителен, съществен, аналитичен и заключителен етап. В настоящата работа ще проведем експеримент, с който ще докажем положителното влияние на мисловната карта върху знанията и уменията на учениците.
2.4. Беседа
Беседата е един от най-често използваните методи както в училище, така и в процесите на изследване. Тя се реализира (най-често) в условията на класната стая(реална или виртуална), което осигурява непосредствена връзка с учителя. Това осигурява възможност и на двете страни да се наблюдават, да реагират взаимно, учителя да „води“ учениците в желаната посока на своето изложение. При този метод в средните училища се явява проблемът на инертното и апатично отношение, което имат подрастващите. Известно предизвикателство е да ги провокираш и да ги накараш да бъдат активни. Винаги в работата на съвременния учител на помощ се явяват приложните компютърни програми. Точно този подход ми помогна, за да успея да проведа своя експеримент успешно. С помощта на програмата MindMaple Lite, неусетно за моите ученици аз ги увлякох и направихме актуализацията на техните знания за полупроводниковите диоди.
2.5. Наблюдение
В смисъла на педагогическите изследвания, наблюдението е процес на изучаване на определено педагогическо явление или процес, чрез пряко възприемане на проявленията и промените му. Като всички останали методи и този има положителни и отрицателни страни. В случая данните се събират в естествени условия, което гарантира достоверност и „улавянето“ и на различни аспекти на наблюдаваните обекти и процеси. Проблем в известен смисъл може да се окаже обхватът, броя обекти, които наблюдаваме. Има известна роля и субективният фактор на наблюдаващия, ако му липсват опит. Възможно е събраната информация да е недостатъчна, несъществена и недостоверна. Този субективизъм може съществено да се намали като се изготвят предварително карти за наблюдение, които се попълват по време на процеса. Този метод в моето изследване съм използвала по време на изпълнението на поставената на учениците практическа задача.
- ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ИНСТРУМЕНТАРИУМ.
3.1. ТЕСТ
В настоящото изследване съм използвала дидактическия тест, както вече споменах, за да разделя групата от 12 ученици на две подгрупи – контролна и експериментална.
ТЕСТ за полупроводникови диоди – УП ЕГЕ 9 клас
на …………………………………….………………………., ученик от 9а клас, № ……
- Посочете верният отговор.
Полупроводниковият диод има:
- Един извод
- Два извода
- Три извода
- Посочете верните отговори.
Как назоваваме изводите на полупроводниковите диоди:
- Емитер
- Анод
- База
- Сорс
- Катод
- Посочете верният отговор.
Попълнете пропуснатите думи.
Когато диодът е свързан в ……………………………… посока на неговия ………………………… е подадено положително напрежение, а на неговия …………………….. – отрицателно.
- Посочете верният отговор
Вътрешното съпротивление на изправителен диод, свързан в обратна посока е:
- Малко
- Голямо
- Със стрелка свържете типа диод с неговото предназначение:
- Попълнете пропуснатите думи.
Ценеровият диод работи в режим на ………………………….. и за това трябва да е свързан в …………………………. посока.
ОБЩ БРОЙ ТОЧКИ: ………………………
3.2. МОЗЪЧНА КАРТА
С учениците от сформираната на база резултатите от теста експерименталната група, чрез беседа и с помощта на програмата MindMaple Lite разработихме следната мисловна карта.
3.3. ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА
За доказване на формулираната хипотеза съставих следната практическа задача.
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА върху полупроводникови диоди
на …………………………………………………………….., ученик от 9а клас, № ………
Задача 1.
Проверете с мултицет годността на предоставените ви диоди.
Задача 2.
Реализирайте дадената принципна схема върху универсална платка
Задача 3:
Включете схемата, измерете двете напрежения и ги запишете върху схемата.
Задача 4:
От справочник или от интернет намерете и запишете върху листа параметрите на ценеровия диод, включен в схемата.
Задача 5:
Направете мотивирано заключение за работата на реализирания стабилизиран токоизправител и ги запишете върху листа.
КАРТА ЗА ОЦЕНЯВАНЕ
ПОКАЗАТЕЛИ | Максимален брой точки | Присъдени точки |
|
10 | |
|
2 | |
|
10 | |
|
7 | |
|
6 | |
|
8 | |
|
17 | |
Всичко | 60 |
*Оценката се формира като присъдения брой точки се умножи по 0,1 и се закръгли с точност до единица.
3.4. ПРОТОКОЛИ ЗА НАБЛЮДЕНИЕ НА РАБОТАТА НА УЧЕНИЦИТЕ
Докато учениците от двете групи работят едновременно, но в две съседни преходни стаи аз имам възможност да ги наблюдавам и да попълвам Протокола за изпълнение, който е индивидуален за всеки ученик.
КОНТРОЛНА ГРУПА | № | Критерии и показатели | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||||||
Изправителни диоди |
Ценеров диод | Светодиод | Резистор | Схема Гретц | Ценеров диод | Светодиод | Прегледност | Спойки | Uin | Uout | Тип на диода | Uz | Izmin | Izmax | Формулирано заключение |
Обосновка | |||
Максимален бр. точки | 6 | 2 | 2 | 2 | 6 | 2 | 2 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 5 | 12 | ||
2 | Антонио А | ||||||||||||||||||
5 | Георги Г | ||||||||||||||||||
1 | Алекс Ал | ||||||||||||||||||
10 | Стелиян Р | ||||||||||||||||||
4 | Веселин Н | ||||||||||||||||||
9 | Пламена Ст | ||||||||||||||||||
ЕКСПЕРИМЕНТАЛНА ГРУПА | № | Критерии и показатели | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||||||
Изправителни диоди |
Ценеров диод | Светодиод | Резистор | Схема Гретц | Ценеров диод | Светодиод | Прегледност | Спойки | Uin | Uout | Тип на диода | Uz | Izmin | Izmax | Формулирано заключение |
Обосновка | |||
Максимален бр. точки | 6 | 2 | 2 | 2 | 6 | 2 | 2 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 5 | 12 | ||
3 | Велин Д | ||||||||||||||||||
12 | Стоян Ст | ||||||||||||||||||
6 | Димитър А | ||||||||||||||||||
7 | Ивайло Г | ||||||||||||||||||
8 | Мартин М | ||||||||||||||||||
11 | Стоян А |
Използвана литература:
Андреев, М.(1981). Дидактика, изд. „Народна просвета“, София
Андрейчин, Л. и кол. (1963). Български тълковен речник, Държавно изд. „Наука и изкуство“, София.
Бояджиева, Е., Кирова, М. (2013). Помагало за педагогическите специалисти. София: НИОКСО.
Бижков, Г. (1996). Теория и методика на дидактическите тестове, изд. „Просвета“, София
Бюзан, Т., (2013). Силата на творческата интелигентност, изд. „Изток-Запад“, София
Гадавелов, А., (2005). Градивни елементи, изд. „Нови знания“, София
Георгиева, С., (2014). Методи за изследване на педагогическата наука, Лекции
Чолакова, Р., (2022). Възможностите на мисловните карти и тяхното приложение в училищното образование, Е-списание, брой 9, 12.2022
Шишков, Ат., (1981). Транзистори и диоди, кратък справочник, „Техника“, София