Българското средно образование е необходимо да се развива в посока, свързана с развитието на европейските и световните иновационни образователни тенденции. Демократичните процеси и социално-икономическите изменения на нашата съвременност насочват усилията ни към преосмисляне на образованието.Алгоритмизацията на учебния процес способства за развитие на желаните компетенции и дава възможност за изработване на подходящи критерии и показатели за отчитане на тези компетенции. В статията е разгледан алгоритмично-евристичният подход в неговите два аспекта – обучение в алгоритми и алгоритъм на обучението, и тяхното използване в обучението по математика.
В Меморандума на Европейския съвет глобализацията и развитието на познанието изправят човeчеството пред нов начин на мислене. Образованието е един от основните фактори за подготовка на обществото за познанието, а усвояването на знания през целия живот – за усъвършенстване на уменията с цел изграждане на устойчив европейски потенциал.
Образование в информационно общество означава образование за всички, непрекъснато образование, максимално доближено до учещия се, до неговите потребности, свобода на избор, възможности за творчески изяви. Хората се учат през целия живот. Обучението представлява широк кръг от умения и компетенции.
Ученето през целия живот може да се дефинира като „всяка целенасочена учебна дейност, която служи за непрекъснато подобряване на знанията, способностите и компетентността“ (Меморандум за непрекъснато образование, 2000). В редица европейски програми за обучение и квалификация са посочени широк кръг нови умения, необходими на учителите в обществото на знанието и ученето през целия живот. Важно място се отрежда на методите на обучение и формирането у подрастващите на умения за самообучение.
Ръководно начало при изучаване на математиката е да се набляга на дидактическите принципи и идеи, да се прави връзка със знанията, които трябва да се поднесат на учениците в училище. Използването на пълен спектър от методи на познание (наблюдение, експеримент, пълна и непълна индукция, умозаключения по аналогия, обобщение и конкретизация, дедуктивно умозаключение, пълен и непълен анализ и синтез) в моята преподавателска дейност ми е помогнало да провокирам и съдействам за развитие на логическото мислене на учениците, да формирам система от трайни знания, умения и компетенции; да стимулирам стремеж у тях за самостоятелното им придобиване. Учениците се учат да работят в екип, но когато им давам творчески задачи, подхождам внимателно, съобразно с интересите и възможностите им. По този начин диференцирам задачите им, поощрявам всеки опит (дори да е допусната грешка), за да се чувстват учениците оценени и значими.
Основното правило, направляващо дейностите ми при провеждане на урок за нови знания, е от пасивни слушатели учениците да се превърнат в активни участници в учебния процес. Този подход им помага както да усвоят новите математически знания, така и да се научат да мислят абстрактно.
Под интерактивност в часа по математика разбирам полезната активност на учениците при усвояване на знания, умения и компетенции, изразяваща се в участието в часа. Чрез прилагането на съвременни иновационни методи (работа в дискусионни групи, мозъчна атака, самостоятелна работа и др.) и на познавателни методи (анализ, синтез, аналогия, индукция, дедукция) целя да се провокират учениците да мислят и да анализират, както и да развиват вербалните си умения за формиране на математически твърдения. Пътят, извървян за придобиване на трайни, аргументирани и осмислени нови знания, поражда положителни емоции у тях. Те лесно могат да ги пренасят в нови ситуации (Ганчев и др., 1996).
Съгласно ДОИ за учебно съдържание „математическата наука предоставя адекватни математически модели за решаване на задачите, свързани с количествени характеристики, посредством добре специфицирани процедури (алгоритми). Изучаването на основните области на математиката позволява на учениците да развият умения да мислят и подреждат правилно мислите си, да излагат логически аргумeнти и правят верни изводи“ (ДОИ за учебно съдържание по математика).