С термина „мотивиращ мениджмънт“ се запознах в хода на обучителните дейности, проведени през учебната 2013–2014 година с Департамента за информация и усъвършенстване на учители на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Те бяха обвързани с реализирането на проект за подкрепа на иновативното развитие на ръководената от мен детска градина – ЦДГ „Мирослава“ в Пловдив, като учеща организация. Тогава осъществих и литературни проучвания по проблематиката на насочения към мотивацията мениджмънт, които повлияха на собственото ми разбиране за начина, по който следва да ръководя детската градина. Този въпрос беше свързан с необходимостта мениджмънтът да дава личен пример за това, че учейки се, ще можем да достигнем по-високо ниво на компетентност, да развиваме креативност (творчество) в работата и детската градина да постига ефективност и качество, съответстващи на динамично променящите се условия, изисквания и потребности на живота.Мениджмънтът играе важна роля в иновативното развитие на детската градина като учеща организация. В статията е представена цялостната визия за проведено изследване на адаптиран модел на мотивиращ мениджмънт на иновативното развитие на детската градина като учеща организация.
Моето собствено квалификационно развитие в областта на образователния и училищен мениджмънт беше достигнало до етап, в който следваше да постигна най-високата професионалноквалификационна степен. За целта беше нужно да проведа изследване върху въвеждане на иновация в областта на управлението. Осъществяването на проекта „Да оставим следи на доброто“ от детската градина беше подходяща възможност за такова изследване, от която реших да се възползвам. Така постепенно достигнах до идеята за изследване, в което да апробирам мотивиращ мениджмънт – т.е. адаптиран към условията на детската градина управленски стил и модел, който съответства и на основните принципи и изисквания на мотивиращия мениджмънт. До този момент в ЦДГ „Мирослава“ не беше използван точно такъв стил и подход, така че това наистина беше новост. Нужно беше да се обоснове и втората по-съществена характеристика на иновативността – че се реализира по-ефективно (ефикасно) управление на процеса на иновативното развитие на детската градина и тя повишава качеството на своята дейност и на постигнатите резултати (вж. подр. Катански, 2014) чрез използването на този адаптиран модел.
В настоящия материал се представя цялостната визия за провеждане на изследването, което вече е в ход. След неговото приключване ще анализирам резултатите, със съответните обобщени изводи и предложения.
Цел и задачи на изследването
Целта на изследването е разработване и апробиране на адаптиран към условията на детската градина модел на стил и подход на мотивиращ мениджмънт, предназначен за осигуряване на нужното ниво на мотивация на участващите в процеса на нейното иновативно развитие като учеща организация. Логично в целта се обхваща и обосноваването на иновативния характер на модела, както и на необходимостта от неговото използване в мениджърската практика на предучилищното образование в България.
Задачите на изследването са следните:
- Да се проучи в наличната литература по управление на образованието нивото на разработеност на проблема за подхода на мениджмънт, насочен по-специално към мотивацията, която е необходима за участниците в иновативното развитие на детската градина като учеща организация, като се изведат принципните положения и изисквания на мотивиращия мениджмънт.
- На основа резултатите от теоретичното проучване по темата да се доизгради концептуалната визия, като се разработи дескриптивно-графичен модел на адаптиран към детската градина мотивиращ мениджмънт с хипотеза за емпирично изследване на апробирането му в процеса на нейното иновативно развитие като учеща организация.
- Да се организира и проведе по план-график емпиричното изследване на апробирането, като се провери работната хипотеза и се обоснове иновативността на разработения адаптиран към условията на ръководената от мен детска градина управленски стил и подход на мотивиращ мениджмънт.
- Да се анализират резултатите от изследването, като се направят обобщения и изводи с насоки за използване и последващо развитие.