Познанията по предмета „Физика и астрономия“ отговарят на очакванията на обществото за осъществяването на реформи в образователната практика. Опознаването на света води до разширяване на самосъзнанието, до важни правила в общуването: откритост, самоконтрол и дисциплина, уважение на чуждата позиция, прямота и искреност, умения за активно слушане, партньорство, но и индивидуална свобода. Положителните взаимоотношения учител – ученик, както и между самите ученици са необходимо условие за оптимизиране на образователните резултати. Преодоляването на информационния подход в обучението и осъществяването на интерактивен процесСтатията разглежда накратко научно-теоретичните основи, проучването и анализа на понятията, свързани с работата на учениците в група, създаването на групите, оценяването на дейността им по осъществяването и реализирането на краен продукт. Осъзнаването на връзката между групова работа и интерактивни методи, съчетанието и обединяването на двете категории се подчиняват на целта на личностното развитие на учениците в условията на качествен учебно-възпитателен процес. Предлага се програма за осъществяване на групова работа с диференцирано използване на различни интерактивни методи и средства.
на преподаване и учене трябва да бъдат основани на дидактическа технология, която да осигурява висока мотивация, добра ориентация в учебното съдържание и ефективно трениране на уменията на гимназистите.
Съдържанието на предмета може да бъде редуцирано така, че да осигури възможност за диалог, обсъждане, дискусия, споделяне на опит, работа по проект, работа по групи, игри и други дейности. В условията на сътрудничество ученето в група е голямо постижение.
Теоретични основания при изграждането на модела на педагогическа технология на групова работа с използване на интерактивни методи
Технология и интерактивност
Технология се разработва за конкретна педагогическа дейност и се основава на определена методология, за да се изгради система от действия на учителя и ученика за повишаване на ефективността и интерактивността. Технологията на интерактивното обучение се основава на явлението интеракция (от англ. interaction – взаимодействие, въздействие един на друг). В процеса на обучение настъпва междуличностно познавателно общуване и взаимодействие между всички субекти. Развитието на индивидуалността на всеки ученик и възпитанието на личността му са в ситуация на игра. Използването на интерактивните методи на обучение позволява създаване на житейски ситуации, съвместно разрешаване на проблеми. Съществува равнопоставена комуникация между учащ и обучаващ, почиваща върху диалога и договарянето. По тази причина интерактивността най-често в рамките на един учебен час се постига чрез групова работа.
При създаването на технологията се използва следната класификация на интерактивни методи (Димитрова, 2013):
А. Методи и техники за събиране на информация: светкавица, светофар, лавина (снежна топка), SWOT анализ, ролеви игри, метод на Елиът Арънсън (Jigsaw);
Б. Методи и техники за генериране на творческо обобщаване на идеи: мозъчни (интелектуални) карти, мозъчна атака (Brainstorming);
В. Дискусионни методи: панелна дискусия, решаване на казуси, провеждане на дебат, аквариум;
Г. Методи и техники за обобщаване на информацията: техника „Трите (четирите…) важни неща“, работа по проект.
Интерактивното обучение е преди всичко специална форма за организация на познавателната дейност в училище. Всички ученици са въвлечени в процеса на познанието и разбират какво знаят и мислят.