Вече повече от сто години от възникването си баскетболът продължава да привлича интереса на големи групи млади хора по света. За тях заниманията с баскетболна топка са поле за изява на физически, технически и волеви качества, превърнали са се в своеобразна атракция, изпълнена с вълнение и емоция. Масовостта на този спорт се потвърждава и от данни на ЮНЕСКО, според които повече от 100 милиона активно спортуващи в света от различни възрасти се занимават с баскетбол.Мотивирането на учениците за спортуване е продължителен и сложен процес. Спортните педагози трябва да използват подходящи форми за повишаване на интереса и на мотивацията на младите хора за системни занимания със спорт. В статията разглеждаме някои от факторите, оказващи влияние върху мотивацията за занимания със спорт, в частност с баскетбол, принципи, методи и подходи за мотивация за учебно-тренировъчна дейност.
Високите изисквания, които предявява съвременният спорт, оказват влияние и върху развитието на баскетбола. Високоефективните съвременни методи, прилагани в процеса на тренировъчната дейност, допринасят в голяма степен за усъвършенстването на двигателните възможности на състезателите и за непрекъснатото обогатяване на баскетболната игра. Развитието на баскетбола изисква постоянно подобряване на двигателните способности на спортуващите. Наблюдава се тенденция за активизиране на действията на състезателите в нападение, за повишаване на качеството на играта в защита, за засилване на активността на индивидуалните изяви и на отборната игра. Това се осъществява на базата на солидна функционална подготовка и чрез повишаването на нивото на физическата мощ на играчите (силата, отскокливостта, ловкостта, скоростната издръжливост).
Съвременната интензификация на баскетболната игра е немислима без овладяването и прилагането на скоростната техника в сложната и неочаквано променяща се обстановка на баскетболното поле. Съвременният баскетбол изисква не просто техника, а скоростна, прецизна и виртуозна техника. Баскетболистите вече нямат възможността да съсредоточат вниманието си върху техническата страна на изпълнявания похват. Всички необходими похвати трябва да се владеят и изпълняват автоматично.Така усъвършенстването на индивидуалното техническо майсторство води до виртуозност в изпълнението на отделните елементи в баскетболната игра. Ловенето и подаването на топката се извършват на големи скорости и в сложни комбинации с други елементи на играта, в условията на плътно противодействие. Решаващо е топката да отиде най-бързо и най-точно до своевременно освободилия се партньор в най изгодна позиция, който трябва да завърши успешно атаката. Значението на воденето и изнасянето на топката в условията на активизацията в защита нараства много в съвременния баскетбол.
Мотивация на учениците за занимания с баскетбол
Стимулирането на желанието за занимания с баскетбол и превръщането му в пълноценен вътрешен мотиватор за участие в тренировъчната дейност е резултат от следните обективни фактори:
- спецификата на спорта баскетбол – отборният дух и колективизмът, предизвикателствата на състезателната дейност, възпитателното и емоционалното въздействие на играта за формирането на подрастващата личност;
- здравословният и укрепващ ефект на баскетбола – потребността от активизиране на двигателната дейност, проявяване на формираните качества, умения и възможности в учебно-тренировъчната и спортносъстезателната дейност;
- социалният статус, който дава спортът на активно спортуващия – потребността от себедоказване чрез състезателното начало, популярността, възможностите за личностна реализация, удовлетворението от постигнатата цел.
Когато говорим за мотивиране на учениците за участие в подготовката по баскетбол, трябва да се имат предвид специфичните условия, при които се реализира дейността на един училищен спортен клуб като особена организационна форма за развитие на спорта в българското училище (УСК развива не един, а няколко вида спорт). В настоящия случай мотивацията на учениците за занимания с баскетбол се осъществява в постоянна конкуренция с останалите пет вида спорт, които се практикуват в училището: волейбол, футбол, тенис на маса, бадминтон, лека атлетика. Предпоставки, които правят спортната диференциация възможна, са съществуващите спортни традиции, богатата и добре поддържана материално-техническа база, кадровата обезпеченост и големият брой ученици. Затова спортът баскетбол има своето място в учебно-тренировъчната и спортно-състезателната дейност на клуба и всяка година баскетболните отбори доказват своята висока подготовка.