Качеството на обучението е ключов компонент и в динамично променящото се обучение по математика. За постигане на Държавните образователни изисквания по този предмет също както и за предметите от останалите културно-образователни области е необходимо учебният процес да се модернизира, да се използват нови технологии и съвременни, надеждни с оглед на поставените задачи методи за измерване и оценяване на постиженията на учениците.Статията разглежда възможностите за прилагане на тестовото изпитване в обучението по математика. Чрез привеждане на аргументи против тестовото изпитване и предложени решения за тяхното преодоляване се доказва тезата, че тестовото изпитване намира добро приложение в обучението по математика за всички класове. Акцент е поставен върху необходимостта педагогическите специалисти (учителите) да преминат обучение върху технологията на съставяне на дидактически тестове, с оглед на качественото им прилагане в образователния процес.
„Изграждането на модерна, ефективна и обективна система за контрол и оценка на качеството е едно от най-важните условия за развитието на системата на училищното образование. Не може да бъде осигурено качество на образованието, без да съществуват надеждни механизми за измерване на постигнатите в образователния процес резултати… Това предполага широко застъпване на тестовете както в процеса на оценка на знанията и уменията на учениците през учебната година, така и като форма за оценяване на входящото и изходящото ниво – измерване на знанията и уменията в началото и в края на учебната година“ (Национална програма за развитие на училищното образование и предучилищното възпитание и подготовка 2006–2015 г.).
В учебните програми по математика за всички класове (5.–12.) е записано: „Постиженията на учениците, които в програмата са посочени като знания и умения, реализирани чрез осъществяване на образователните цели, могат да бъдат проверявани с устно изпитване, с писмени работи или тестове. Последните два начина на проверка гарантират оценяването на всички ученици по единни критерии и дават възможност за точно диагностициране и обективен анализ на допуснатите грешки и на пропуските в знанията им“. По този начин ще се предостави възможност на учениците да свикнат с тестовата форма на изпитване при НВО и ДЗИ.
Програмата за международно оценяване на учениците PISA използва тестове като инструментариум за своето изследване.
Държавните образователни изисквания за средното училище освен съдържанието на учебната програма включват и идеи за проверка и оценка на знанията и уменията на учениците чрез тестове. За да се реализират тези идеи в пряката всекидневна работа на учителя по математика, се популяризират така наречените в литературата учителски тестове, защото няма разработени стандартизирани.
Основен проблем при тестовото изпитване и оценяване е, че учителите не са обучени за тази нова за тях дейност.
„В нито един български университет все още няма специалност (или дори специализация) като тестология и психометрия. Следователно няма как да очакваме, че у нас има достатъчно голяма маса от специалисти в областта. От друга страна, дейността на учителите предполага оценяване на учениците. Съвременните средства за оценяване включват използване на тестове. Следователно учителят трябва:
- или да използва готови тестове, като има възможност да прецени кои са подходящи и кои не са;
- или да създаде собствени тестове, като има знанията и опита да направи качествени такива.