В отменената Наредба № 4/18.09.2000 г. бяха предвидени 9 образователни направления.В Концепцията за основните принципи и иновативните моменти в новия Закон за предучилищното и училищното образование в частта за държавните образователни стандарти (ДОС) е новата Наредба № 5 от 03.06.2016 г., която отменя Наредба № 4 от 18.09.2000 г. и влиза в сила от 01.08.2016 г. В новата наредба са заложени промени, свързани с обединяването на две образователни направления – „Природен свят“ и „Социален свят“, в едно – „Околен свят“. В статията е представен сравнителен анализ на заложеното в ДОИ и в ДОС, придружен с коментар на автора, в частност по отношение на изискванията за работа по БДП.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″] Чл. 4. Учебното съдържание по образователните направления се разпределя, както следва:
- (доп. – ДВ, бр. 70 от 2005 г.) български език и литература (приложение № 1);
- математика (приложение № 2);
- ориентиране в социалния свят (приложение № 3);
- ориентиране в природата (приложение № 4);
- (изм. – ДВ, бр. 70 от 2005 г.) изобразително изкуство (приложение № 5);
- физическа култура (приложение № 6);
- (нова – ДВ, бр. 70 от 2005 г.) музика (приложение № 7);
- (нова – ДВ, бр. 70 от 2005 г.) конструктивно-технически и битови дейности
(приложение № 8); - (нова – ДВ, бр. 70 от 2005 г.) игрова култура (приложение № 9).
- Ядро „Общуване с околните и самоутвърждаване“;
- Ядро „Предметна среда“;
- Ядро „Здравословна и социална среда“;
- Ядро „Културни и национални ценности“.
Образователно направление „Природен свят“ съдържа 3 ядра:
- Ядро „Животински свят“;
- Ядро „Растителен свят“;
- Ядро „Естествена физическа среда и природни явления“.
Общо по двете направления се работеше по усвояване на учебно съдържание по 7 ядра.
В новата Наредба № 5 от 03.06.2016 г. за предучилищното образование учебното съдържание е предвидено да се разпредели не в 9, а в 7 образователни направления и 4 ядра.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]
Чл. 28.
(1) Предучилищното образование създава условия за:
- цялостно развитие на детската личност;
- придобиване на съвкупност от компетентности – знания, умения и отношения, необходими за успешното преминаване на детето към училищното образование.
(2) Компетентностите по ал. 1, т. 2 са дефинирани като очаквани резултати от възпитанието, обучението и социализацията на децата за всяка възрастова група по образователни направления:
- Български език и литература (Приложение № 1)
- Математика (Приложение № 2)
- Околен свят (Приложение № 3) /обединява природен свят и социален свят/
- Изобразително изкуство (Приложение № 4)
- Музика (Приложение № 5)
- Конструиране и технологии (Приложение № 6)
- Физическа култура (Приложение № 7)
- Самоутвърждаване и общуване с околните;
- Социална и здравословна среда;
- Светът на природата и неговото опазване;
- Културни и национални ценности.
„Околен свят“ обединява образователните направления „Природен свят“ и „Социален свят“. От социалния свят отпада ядро „Предметна среда“. От ОН „Природен свят“ отпадат трите ядра, които се обединяват в ядро „Светът на природата и неговото опазване“. Така от общо 7 ядра по двете образователни направления остават 4 ядра, което намалява темите в учебното съдържание. Игрова култура като самостоятелно образователно направление няма!
По ДОС постигането на очакваните резултати ще се реализира в минимум една педагогическа ситуация седмично – за първа възрастова група, и в минимум две педагогически ситуации седмично – за втора възрастова група и за подготвителните групи. Това означава, че броят на темите ще намалее.
Учителите ще насочват своите усилия към организиране на игрова дейност, която да стимулира детската любознателност, емоционалност, инициативност и творчество.
Учителят ще осигурява в ситуацията връзка между образователни ядра, което ще съответства на систематизирането на детския опит при ориентирането в околния свят. Формулировката на теми трябва да е обща и условна, да произтича от нагласата и светоусещането на детето като субект и център във взаимодействието, да провокира отношение в съответствие с очакваните резултати в направлението. Това ще постави направлението в основата на интегрирането с другите направления, не като интегративни връзки, а като познавателна основа за „картината на света“.
Постиженията на децата по ДОС ще се осъществяват при непринудено възприемане на инструкцията под форма на позната за детето игрова дейност.