В съвременното общество социалното партньорство придобива нови измерения и в сферата на образованието. Целта му е ориентирана към подпомагане на процеса на модернизация на образованието и синхронизация с европейските и световните стандарти. Целите и приоритетите на образователната система изискват социални партньори, отворени към проблемите на образователните институции. Децентрализацията на българското образование и стремежът към повишаване на автономността извеждат на преден план възможността на педагогическите екипи да взаимодействат успешно със социокултурната среда.В съвременното общество конструктивното социално партньорство придобива първостепенна важност за резултатността от процеса на модернизация на образованието и синхронизация с европейските и световните стандарти. Това налага необходимостта от разработване, въвеждане и апробиране в практиката на работещи политики за информираност в общността и привличане на социалните страни като партньори за обществена подкрепа на образователните институции. В статията е представен проведен в ОДЗ № 2 в Мездра педагогически експеримент за реализиране на политиката за обществена подкрепа на детската градина – описани са целите, задачите, очакваните резултати, подходите, методите и организационните модели. В Приложение са дадени хронологично осъществените дейности.
Успешно ли е наистина това взаимодействие? В какво се изразява? Гарантирано и приложимо ли е?
Практиката показва, че социалното партньорство не изпълнява обществените си функции. Семейството и другите социални страни не са част от образователната политика на институциите. Липсва информираност за приоритетите на организацията в общественото пространство и социалните партньори са изолирани от възможността да участват в реализиране на целите на образованието, което рефлектира върху качеството.
Необходимо е предефиниране на работещите политики в посока информираност за приоритетите на организацията и привличане на социалните партньори за споделена отговорност към детето и неговото развитие.
Цели и задачи
Констатациите от теоретичното проучване за съвременно управление на образователната система показват, че може да се използват ефективни стратегии и подходи в управлението за преразглеждане на политиката на детската градина за резултатно реално партньорство със социокултурната среда.
Получените данни от емпиричното изследване са доказателство, че в организацията липсват достатъчно умения за партньорство, не се познават приоритетите на институцията по посока целите на образованието, комуникацията в голямата си част е насочена само към това, което интересува специалистите, професионалните умения на учителите се нуждаят от подобряване. Това са и причините за нежеланието на партньорите да участват в политиката на детската градина.
Необходимо е да се изработи нова политика с други действащи измерения.
Целта, която си поставяме, е формулирана в контекста на съвместната ни дейност и произтича от самите участници. Нейното реализиране е предопределено от влиянието на външните и вътрешните фактори на средата.
Целта на експеримента е да се апробират в практиката работещи политики за информираност в общността и привличане на социалните страни като партньори за обществена подкрепа на детската градина.
Изпълнението на целта трябва да се насочи към конкретни задачи.
Задачи
- Да се установи степента на участие на семейството и другите социални партньори в живота на детската градина.
- Да се повиши информираността на социалните страни за провежданата политика на институцията чрез участието им в организираните дейности.
- Да се приложат работещи подходи в управлението за привличане на социалните страни като партньори.
- Да се анализират резултатите от експерименталната програма за иновационните политики, като се направят обобщения и изводи с насоки за използване в практиката.
Очаквани резултати
- Широко и демократично участие на семейството и другите социални страни в живота на детската градина.
1.1. Повишена информираност за провежданата политика на институцията – познаване на Програмата за работа с децата, Правилника за дейността, учебните помагала, индивидуалните програми за работа с деца с обучителни трудности.
1.2. Познаване на материалната среда и рационални предложения за преобразуването й.
1.3. Партньорско участие в организираното педагогическо взаимодействие на възрастовата група.
1.4. Ефективна и полезна комуникация с ангажираност към проблемите и споделяне на отговорности при решаването им.
- Активно участие на семейството и другите социални страни в новосформираните обществени съвети.
2.1. Участие при одобряването на Стратегията за развитие на детската градина.
2.2. Участие при одобряването на програмната система, учебните помагала и познавателните книжки.
2.3. Участие в изпълнението на дейности по оперативни и национални програми.
2.4. Участие при разпределението на бюджета по дейности и предложения за допълнително финансиране на институцията.