В държавните образователни стандарти и учебни програми липсва съдържание за третия допълнителен и задължителен час (модул) по физическо възпитание и спорт. Това от своя страна води до по-трудно планиране на урочната програма и качествено разпределение на часовете в него.В държавните образователни стандарти и учебни програми липсва съдържание за третия допълнителен час (модул) по физическо възпитание и спорт (ФВС). Необходимостта от учебно съдържание, както и от методика за работа на два класа в един час, e в основата на мотивацията на автора да създаде и апробира в педагогическата си практика подвижни игри с основно правило за превенция на агресивно поведение. Обучението с подвижни игри изисква непрекъснат творчески процес на планиране, експериментиране и анализиране. Изследователският етап от експерименталното въвеждане на игрите показа, че усвояването на нови умения и характеристики може да бъде дори забавно. Едни от значимите фактори за ефективно реализиране на образователната дейност в урока с подвижни игри са развитието на самоконтрол на поведението и самокритичност, установяването на правила за участие без агресивно поведение и със съхранение на противниковия играч, което да изгради траен навик, пренесен впоследствие от спортната площадка и в училищната среда.
Въвеждането и утвърждаването на третия допълнителен час наложи разработване на концепция за развитие на физическата дееспособност, двигателната активност и спортната дейност на учещите се и формиране на умения за здравословен начин на живот чрез провеждане на редовни учебно-тренировъчни занятия по планираните модули. Учениците след 4. клас в 96 СОУ „Лев Н. Толстой“ – София, встъпват в прогимназиален етап с много добра физическа дееспособност за възрастта, изградени двигателни умения, хигиенни навици за часа и необходимата теоретична готовност, което е важно условие при завършването на начален етап.
Учебните часове по ФВС в голяма част от училищата се провеждат едновременно с по два класа в салон, нерядко с различни методични единици. Това също налага създаването на подвижни игри за модулния час, които да се провеждат на по-малко пространство и същевременно да удовлетворяват изискването за плътност на урока. Отговорна, професионално издържана, с траен възпитателен и социален ефект задача, базирана на специализирана методика и средства на ФВС.
В началото на прогимназиалния етап чрез подвижните игри модулният час се доближава до спортната тренировка по обща и моторна плътност и интензивна двигателна активност. Физическа дейност, която се използва при работа с повече от един клас в час. Едно правило, което експериментирахме в създадените подвижни игри, цели превенция на агресивно поведение сред учениците. Правилото поставя условие за участие без агресивно поведение и със съхранение на противниковия играч. Съблюдаването му изисква самооценка, самокритичност, самоотстраняване и поемане на отговорност при нарушаване на правилата и проява на агресивност. Всичко това спомага за установяване на принцип за игра без грубо вмешателство – стил на взаимодействие, трансформиращ се в навик, който впоследствие да бъде пренесен от спортната площадка и приложен и в училищната среда.
Един от факторите за ефективно реализиране на образователната дейност в урока с експерименталните подвижни игри е осъществяването на самоконтрол на поведението и лична преценка на всеки ученик за напускане на играта и поемане на отговорност за негативните ситуации.
Методически структурирани и правилно дозирани, игрите в модулния час предизвикват не само емоционално удовлетворение, активно участие и интерес, но и здравословен начин на живот и добра физическа дееспособност, така необходима при днешния „модерен“ откъм технологии свят за децата ни.