Монографията „Начално ограмотяване в променящия се свят“ е значителен принос към концепцията за ограмотяването на българския ученик в съответствие с новите потребности на „говорещото дете“ в „цивилизацията на знанието“. В труда са разгледани актуални въпроси и образователни приоритети на различните нива на ограмотяване – „влизането“ в българския писмен код, началното четене и писане в обогатената културно-образователна среда, интерактивността и интегративните връзки в началното ограмотяване. Отделна глава от монографията е посветена на новите реалии на 21. век – мултикултурната класна стая и променящите се роли и взаимоотношения в нея, хуманизацията и технологизацията на училищната среда.
Теоретичните тези в монографията са подкрепени с апробирани от авторите съдържателни и технологични варианти, което прави изданието много полезно както за студентите педагози и учителите от начален етап на образование, така и за родителите и всички заинтересовани от повишаването на езиковата грамотност на подрастващите и успешното им адаптиране и реализиране в променящия се свят.