Камелия Конева от Американския център на Столичната библиотека няма амбиции да развива специални „компетенции“, а да покани две групи второкласници в света на Рамона, Хенри, Бийзъс и техните приятели от улица „Кликитат“ в Портланд. Учениците от 2А клас на 33 ОУ с класен ръководител Миряна Михайлова и от 2Б клас на 48 ОУ с класен ръководител Анета Минева ще четат и ще се забавляват с веселите им приключения, които може да се случат на всеки техен връстник. В класните стаи пристига Пътуващото сандъче, пълно с книги на Бевърли Клиъри.
Целта е прочит на книгата „Рамона на осем години“ и запознаване с героите. Създаване на емоционална среда за развитие на уменията за самостоятелно четене, упражняване на устната и писмената реч и обогатяване на лексикалния запас на второкласниците.
Творческите задачи се определят от развитието на интереса към книгата и самостоятелния прочит на други книги по избор от Пътуващото сандъче. В поредицата от занятия в часовете по извънкласно четене да се даде възможност за четене на текст и преразказ, за осмисляне на постъпките на героите. Индивидуалните задачи насочват към: преразказ на интересни епизоди; илюстрации на моменти от прочетените страници; представяне на любим герой по задание. Поощряването на публичната изява мотивира всеки ученик да работи над избраните теми, като коригира правописните и пунктуационните си грешки, да проявява въображение при създаването на илюстрации и подбора на подходяща изобразителна техника.
Приобщаването към художествения текст започва в часовете по извънкласно четене на „Рамона на осем години“, но всеки, който пожелае, може да вземе книгата, за да я чете самостоятелно. Може също да си избере за домашно четене друга книга от сандъчето.
Показатели за нарасналия интерес на второкласниците са четенето на книжки в междучасието, закупуването на някои от произведенията на Бевърли Клиъри за домашната библиотека.
Споделянето на прочетеното, което е развълнувало децата, е съществен елемент на оценката за степента на възприемане на текста, а от друга страна – индикатор за осмислянето му, за въздействието на книгата върху читателя. Когато това става в училище, учителят организира процеса така, че повече деца да прочетат или да преразкажат забавен епизод. По-труден, но и по-важен е моментът, когато споделянето става в домашна обстановка. Оптималният вариант е, когато родителите изслушват разказа на детето или прочита на откъс от книгата. Поощряват го, като посочват какво им е харесало или просто задават насочващи въпроси. На другия полюс е вариантът, когато никой у дома не се откъсва от заниманията си, не проявява интерес към стремежа на малкия читател да споделя. Той има беден речник, ограничена комуникативна практика. Липсва му търпение да обмисля своя изказ. Прави дълги паузи, разказът му е тромав, с много повторения, неясен вършител на действието. Четенето в повечето случаи е затруднено и лишено от художествено пресъздаване. Детето често се отказва да продължи споделянето, усетило, че никой не го слуша. Прекъсването на процеса на общуване е повече от погрешно. То не само затормозява малките ученици в усилията им да усвояват практически умения за четене и преразказ, но и ги отчуждава от родителите.
Разговорите за забавните приключения дават и теми за малки казуси, които всеки може да решава, но и да обосновава, без да се страхува, че няма да се хареса.
От света на улица „Кликитат“ може да се заемат всякакви случки:
- Как би постъпил ти, ако беше на мястото на Рамона или някой от нейните приятели?
- Би ли събирал пари за свое колело, като помагаш някъде?
- Как би се чувствал в старата вана, която пътува към сметището, ако заемеш мястото на Хенри?
- Можеш ли да намериш рецепта за вкусна супа със зелен фасул, която да се хареса на Рамона?
- Какво би направил ти със съкровището на Хенри?
- Какво ще направиш, ако си на сватба в прекрасен шаферски тоалет, а обувките те стягат?
Заключителният етап има два варианта според заданието на К. Конева. В първия вариант учениците рисуват илюстрации на забавните моменти и се учат да ги представят. Правят преразкази на малки фрагменти. Подготвят изложба. Вторият вариант включва презентация на герой по избор с негов портрет, преразказ по желание, прочит на откъс.
Подготовката на заключителния етап започва с подредба на всички книжки на видно място и припомняне кои от тях са прочетени. На дъската се записват качества на героите, които са впечатлили малките читатели. Всички знаят, че Рамона обича да фантазира и не обича зелен фасул. Тя е весела и изобретателна. Нейният най-любим час е О. В. Д. Ч. Хенри е работлив и сам печели пари за ново колело, но обича и приключения. Рибси е пъргав, обича своя стопанин и ловко краде пържоли от съседа. Представянето на избрания герой включва и негов портрет. Всеки трябва добре да обмисли кой откъс ще избере да представи в илюстрация. Рисунката се прави на отделен лист, а после се прехвърля на листа за презентация. На второкласниците им допадат въпросите какво харесва или не харесва даден герой. Търсейки отговори, те обмислят постъпки, конфликти и с удоволствие съпоставят своите предпочитания и нехаресвания с героите, които са обикнали. По време на заниманията продължава споделянето на забавни моменти от художествените произведения. Понякога се налага текстът да се препише отново, поради нечетливост или правописни и пунктуационни пропуски.
Празникът включва богата презентация за живота на Бевърли Клиъри, представяне на изпълнените от учениците задачи, викторина и награждаване.
Заключителното тържество за учениците от 2А клас на 33 ОУ е в Люлинския клон на Столичната библиотека. Камелия Конева показва презентациите на всички илюстрации, а авторите разказват за своите рисунки. Отличените се представят отделно. Следва забавна викторина и много награди. В Американския център на СБ гостуват учениците от 2Б клас на 48 ОУ. Всяка презентация съдържа името на автора, прочетените книжки, портрет на представения от него герой. По желание няколко деца четат занимателни откъси от книгите на Бевърли Клиъри. Някои ученици са прочели вече цели три книжки. В много домашни библиотеки са се появили произведения на Клиъри. Събралите най-много точки при изпълнението на всички задачи получават награди.
А какво означава О. В. Д. Ч.? „Остави всичко друго и чети!“ Това е любимата фраза на Бевърли Клиъри и под този наслов преминава 12 април – нейният рожден ден.