В съвременните условия на глобализация и стремеж към устойчиво развитие на обществото образованието придобива особена значимост, което е неразривно свързано със съпътстващите промени в образователната парадигма. В нова роля влиза учителят в класната стая – от ръководител на познавателната дейност на учениците той се превръща в консултант и организатор на тяхната работа. Все по-голямо значение се придава на развиването у учещите на самостоятелност и творческа активност по време на учебния процес. Това налага в хода на урока да се търсят възможности за повишаване на относителния дял на самостоятелната работа на учениците. Един от вариантите е работата по зададен алгоритъм, или чрез използване на инструкционно-технологична документация. Този вариант намира особено добро и резултатно приложение в обучението по учебна практика в професионалните гимназии.В статията е представен разработен от автора и апробиран в педагогическата му практика модел за изработване на поясни изделия чрез използване на инструкционно-технологична документация. Приложението на инструкционно-технологичната документация в обучението по учебна практика по предмета „Технология на облекло от текстил“ се обуславя от две тенденции – засилване на степента на управление на познавателния процес и увеличаване на самостоятелната работа на учениците. Технологичната документация задава необходимите ориентири в трудовата дейност на учениците, помага за създаване на зрително-нагледни похвати на работа, стимулира самоконтрола.
Приблизително еднаквият алгоритъм при изучаването на малки детайли по дисциплината „Технология на облекло от текстил“ дават възможност за системно прилагане на инструкционно-технологична документация в часовете по учебна практика по предмета. Това от своя страна води до изграждане на навици за учебен труд, развиване на самостоятелност и най-важното – усвояване на умения за следване на инструкции, без което качество не може да се формират необходимите на бъдещите професионални специалисти компетенции.
В процеса на обучение се отчитат реалните възможности на учениците и се търсят различни пътища за постигане на поставените цели. Работейки самостоятелно с инструкционно-технологичната документация, учениците разкриват своите знания, възможности, пропуски и затруднения при усвояване на учебното съдържание. В случай на затруднения при работата с инструкционно-технологична документация на всеки ученик се дава възможност за алтернативни решения, дори за корекция на образователните цели. За формирането на професионални умения по учебна практика, за неговото осмисляне и приложение е необходимо да се използват карти задания и алгоритмични предписания.
Педагогическото изследване, описано по-долу, е проведено с 25 ученици от 10. клас на Неврокопската професионална гимназия „Димитър Талев“ в гр. Гоце Делчев през учебната 2015/2016 година. В експерименталното обучение са включени ученици от специалност „Моделиране, конструиране и технология на облекло от текстил“. Разгледани са две методически единици, „Детайли от облеклото“ и „Изработване на пола“.
Обект на изследване са знанията и професионалните умения и компетенции на учениците за работа с тест и карти задания в обучението по учебна практика.
Предмет на изследване са обемът и качеството на формираните знания и умения чрез използване на инструкционни карти.
1 2