Библиотеките и образованието са взаимно свързани още от древността. Като хранител и разпространител на източниците на знание библиотеките винаги са подкрепяли образователните институции чрез предоставяне на материали за обучение, информация и справочни услуги. Днес те имат още по-активен подход, като предлагат и разнообразни програми за учители и ученици и участват активно в процеса на „учене през целия живот“. Обединяването на възможностите на училището и обществената библиотека придобива все по-голямо значение. Училището получава достъп до много повече ресурси за нуждите на образователния процес. От своя страна то осмисля съществуването на библиотеките и тяхната роля в обществото.В статията се описва опитът на Американския център при Столичната библиотека, насочен в подкрепа на училищното образование чрез предоставяне на учебни ресурси и разнообразни форми за извънкласни и извънучилищни дейности. Колекцията на Центъра включва образователни игри, 3D писалки, роботи, четци за е-книги, интерактивна дъска, мултимедия и достъп до голяма онлайн библиотека – LibraryUSA. Използването им в предлаганите образователни програми отговаря на новите потребности на ученето и преподаването.
В десетгодишната си практика Американският център на Столичната библиотека реализира редица иновативни образователни проекти, които доказват, че обществената библиотека е едно от най-подходящите места за провеждане на изнесени уроци, за промяна на учебната обстановка и разнообразяване на учебния процес, както и за извънкласни и извънучилищни дейности.
Целите, които си поставяме, са:
- насърчаване на четенето и формиране на умения за четене;
- формиране на информационна култура;
- развитие на творчески способности;
- придобиване на знания, умения и качества, необходими за живота в 21. век.
Основните принципи на нашите проекти са следните:
- да отговарят на потребностите и очакванията на целевата група;
- да са забавни и интересни;
- да използват новите технологии;
- да са интерактивни;
- да предлагат учене чрез опит;
- да дават възможност за изява на усвоени знания и умения и да ги надграждат.
Лятно четене е програма, заимствана от опита на американските библиотеки и адаптирана за българската среда. Тя се възприема с интерес от 8–12-годишни деца. Целта е да се стимулира свободното четене през ваканцията – четене за удоволствие, което не е обвързано със задължителната литература. Програмата продължава два-три месеца и се организира като игра, в която се участва с четене на книги по обявена тема и с включване в групови занимания в библиотеката. Предлаганите групови занимания са различни форми на колективно четене, творческо писане, рисуване, приложно творчество, филми, прости научни експерименти и други. Задължителни елементи от „Лятното четене” са тържественото откриване и тържественият финал. Всеки участник, изпълнил регламента на играта, получава награда. Проектът е подходящ за летни училища, но може да се реализира и като извънкласно четене през учебната година.
С героите на Марк Твен и Лиман Франк Баум е творческа среща на ученици от началния етап, които изучават тези автори. Подпомага часовете по извънкласно четене, СИП и БЕЛ. Участниците трябва да прочетат произведенията, да изберат откъси от тях и да ги представят със средствата на театъра и изобразителното изкуство. Организира се изложба на илюстрации и плакати. Малките ученици сами изработват декори, реквизит и мултимедия за представлението. След драматизациите в срещата се включва активно и публиката. Литературните герои се пренасят в български народни приказки или авторски произведения, които учениците добре познават. Пример – „Какво ще направи Том, ако трябва да пази златната ябълка?” или „Какво ще си кажат Вълшебникът от Оз и Хитър Петър, ако се срещнат?”. Във всички етапи на подготовката учениците получават квалифицирана помощ от учители, библиотекари и родители, което им помага да придобият ценни знания и умения, свързани с четенето и осмислянето на художествен текст, артистични, художествени, дизайнерски умения и качества и умения за работа в екип.
Христофор Колумб е състезателна игра, организирана като викторина. Темата носи приключенски дух и очарование и се изучава в 5. клас. Викторината като методически похват се използва често в педагогическата практика, но нашият проект е иновативен с това, че акцентира върху процеса на издирване на информация. От участниците не се изисква предварителна подготовка, както и заучаване на факти и готови текстове. Те трябва да откриват отговорите на въпросите, като провеждат търсене в библиотечната колекция или във виртуалното пространство. За целта получават и следват специални инструкции. При необходимост могат да поискат помощ, което отнема точки от оценката им, но в същото време им помага да овладяват тънкостите на информационното търсене. В резултат учениците придобиват не само знания по конкретна тема, но и информационна култура, умения да създават собствен научнопопулярен текст на базата на прочетеното, както и умения за екипна работа.