Създаването на траен интерес към обучението по физика и астрономия, преодоляването на инертността на учениците и убеждаването им, че получаваните от тях знания са с практическа стойност, стават достижими, ако дидактическият процес се активизира и в него се внесе разнообразие. Учениците трябва да бъдат мотивирани да изучават, описват, разграничават, илюстрират и анализират физичните явления. Във връзка с експоненциалното нарастване на обема на информация се появява и проблемът за овладяване от учащите се на рационални техники на учене, на умения и стратегии за самостоятелно придобиване на знания и опит. Как да повишим мотивацията на учениците и да им помогнем да получат емоционална удовлетвореност от работата си? В търсене на отговор как традиционните класически методи на обучение може да се комбинират със съвременните интерактивни методи, как груповата работа може да внесе съществена корекция в конструкцията на класно-урочната система след проучване на теоретичните постановки се оформи идеята за разработване на модел на обучение по физика и астрономия чрез интелектуални карти. Моделът на обучение чрез интелектуални карти е изпробван в часовете по физика и астрономия в 8. клас през учебната 2015/2016 година при подраздели „Прости механизми“ и „Изопроцеси“. В началото на следващата, 2016/2017 учебна година при изучаване на дял „Електростатика“ – доста абстрактен материал за учениците – те срещнаха затруднение при усвояването на същността на величините, описващи полето, и връзките между тях. Учениците предложиха да обобщим знанията за електрично поле не чрез използване на таблица, а на мисловна карта. Така се породи идеята да приложим този метод и при изучаването на магнитното поле. Технологичният модел е апробиран в експериментално обучение с ученици от 9. клас на ФСПГ „Васил Левски“ – Монтана, по темите „Магнитно взаимодействие“ и „Електромагнитна индукция и променлив ток“. Моделът включва:Повишаването на интереса и мотивацията на учениците са постоянно във фокуса на внимание и търсене на педагогическите специалисти и в основата на резултатността и качеството на образователния процес. Как да мотивираме учениците и да им помогнем да получат емоционална удовлетвореност от учебната си дейност? В статията е представен един ефективен и ефикасен отговор на тези въпроси – разработеният и апробиран в педагогическата практика на автора модел на обучение по физика и астрономия чрез интелектуални карти. Описани са същността и целите, съдържателната, процесуалната и контролно-оценъчната част на модела.
- Анализ на учебното съдържание и определяне на основни знания и умения, които предстои да бъдат усвоени.
- Припомняне на учениците от експерименталната група на метода на интелектуалните карти.
- Разработване на интелектуални карти съвместно от ученици и учител.
- Определяне на групи според предпочитанията на учениците, но така че да бъдат сравнително равностойни.
- Избиране на лидер в групите (може да се работи и без лидер, съобразно с предпочитанията на членовете), разпределяне на „ролите“.
- Разработване на инструкции за създаване на интелектуална карта.
- Разработване на критерии за оценка на интелектуалните карти.
- Самостоятелно изработване на интелектуални карти по темите „Магнитно взаимодействие“ и „Електромагнитна индукция и променлив ток“ от формираните групи ученици, участващи в педагогическото изследване.
- Разработване на инструментариум за установяване на ефективността от приложения модел на обучение: дидактически тестове – за проверка на знанията и уменията; анкета – за обратна връзка, която показва отношението на учениците към използването на интелектуалните карти в обучението по физика и астрономия.
1 2