Езиковото обучение притежава специфика, отличаваща го от обучението по други учебни предмети. Цел на обучението е да се овладеят средства за ефективно придобиване на знания и умения за използване на езиците за задоволяване на комуникативни нужди. Съвременните изследвания на дидактиката на многоезичието доказват наличието на възможности за постигане на тази цел. Тези възможности трябва да се предоставят на гражданите на Европа чрез системите за образование и обучение. Очакваната многоезикова компетентност не може да бъде постигната само от учителя по отделния чужд език. Следователно задача на съвременното чуждоезиково обучение е да осигури възможност за хармонично развитие на многоезичната компетентност на всички, като това се прави с оглед на физическите, когнитивните и творческите способности. Нова задача на преподаващия чужд език, а и за училищното обучение е да научим обучавания как да учи, в случая чужд език. Тази задача е следствие на тенденцията към изместване на фазите на учене от училището и следването до дълбока възраст. От тази тенденция произтича и новата задача за училищното обучение по чужд език – да подготвим ученика за продължително и в много случаи самостоятелно изучаване на чужди езици. Изборът на темата на проведеното от автора педагогическо изследване, представено в настоящата публикация, е провокиран от негативния факт, че в практиката на учителите по чужди езици много иновации не могат да намерят приложение, тъй като ние сме съхранили това, което сме учили, и начина, по който сме го учили, и несъзнателно го използваме, когато преподаваме. Българската традиция на преподаване и представите на българските обучавани за ученето изобщо и конкретно за ученето на чужд език се оказват решаващи за процеса на обучение. Преподаването и ученето на чужди езици у нас невинаги е ефективно. Резултатите от дългогодишното чуждоезиково обучение в българското училище са доста слаби спрямо полаганите усилия. Въпреки изискванията за промяна на учебните цели все още няма забележими промени в областта на комуникативните компетентности на учениците. Забелязва се и тенденция все повече ученици да предпочитат да се обучават в частни училища и школи, тъй като там се използват нетрадиционни методи на обучение и се постигат високи резултати в усвояването на чуждия език. Проведеното изследване е важно и актуално с това, че поставянето на учениците на задача за проектна работа може да допринесе за възпитаването на толерантност и уважение спрямо другите, отношения, които са в основата на демократичния живот и трябва да бъдат цел на образованието. Толерантността трябва да бъде допълнена и разгърната чрез плурализма, който се базира на уважението към другите и оценяването на ценностите на другите култури. Изследването се основава на следната хипотеза: Ако бъде приложен модел за разработване на проект в 7. клас по английски език, би могло да се преодолеят типични грешки при употребата на минало просто и сегашно перфектно време. Обект на изследването е процесът на обучението на учениците от 7. клас по английски език, свързано с правилното граматическо определяне на минало просто и сегашно перфектно време и тяхната употреба. Предмет на изследването е приложението на проектната работа за провокиране на мисленето, като чрез връзката по роден език, свързана с граматическите особености, да се способства за правилното структуриране на изреченията в съответните граматически времена на английски език. Чрез проектната работа се цели да се развият езиковите компетентности на учениците по изучавания език. Основните задачи на изследването са следните: 1. Да се мотивират учениците за разработване на проект.В новите обществени реалности първостепенна задача на съвременното чуждоезиково обучение е да осигури възможност за хармонично развитие на многоезичната компетентност на подрастващите от най-ранна възраст, да подготви ученика за продължително и в много случаи самостоятелно изучаване на чужди езици. Формулира се нова цел на езиковото обучение – формиране на плуралингвистична компетентност. Това разбиране е в основата на представената в статията иновативна педагогическа технология, разработена от автора и приложена в обучението на учениците от 7. клас по английски език.
2. Да се конструират интересни задачи, изискващи търсене на информация и индивидуално изпълнение.
3. Да се определят критерии и показатели, по които ще се извърши експериментът.
4. Да се изготви изследователски инструментариум.
5. Да се създаде нова технология за обучение.
6. Да се проведе педагогически експеримент с констатиращо и формиращо изследване на проблема в следните етапи:
6.1. Да се провери нивото на владеене и използване на минало просто и сегашно перфектно време чрез стандартизиран тест.
6.2. Да се провери умението на учениците за търсене и справяне с информация по зададени въпроси.
6.3. Да се проведе обучаващ педагогически експеримент за развиване на уменията на учениците от 7. клас за определяне и използване на минало просто и сегашно перфектно време чрез поставена задача по проект.
6.4. Да се проверят уменията на учениците при работа по проект по зададени параметри.
6.5. Да се провери нивото на владеене на минало просто и сегашно перфектно време чрез стандартизиран тест.
7. Да се съберат емпирични данни, които с помощта на статистически методи да се представят графично.
8. Да се анализират и обобщят получените от изследването резултати.
1 2