Компютърът и информационните технологии се явяват една добра алтернатива в съвременното образование, която ни поставя нови предизвикателства. С мащабното навлизане на компютъра в живота ни мнозина побързаха да прогнозират, че „умната машина” ще убие литературата, че престоят на малчуганите пред монитора ще ги отучи от четенето, че дори – според един остроумен израз от медиите – има опасност „мишката да изяде книгата”. Шегата не е без основание, тъй като компютърната експанзия към умовете и сърцата на човечеството продължава с пълна сила. Апокалиптичните прокоби за съдбата на писаното слово не се сбъднаха. Всъщност те бяха характерни за първия период на компютризацията на съвремието, когато само програмистите се смятаха за едва ли не богоизбрани да общуват с така наречените електронно-изчислителни машини на неразбираеми за обикновените хора езици от цифри и кодове. През втория период обаче буквите и словото, подпомагани от софтуерните икони и друга символика (те са всъщност пиктограми, тоест пак слово, но представено чрез картинка или знак), удържаха пълна победа над цифрата като средство за общуване и управление на компютъра. Умната машина вече наистина разбира от дума.Курсът „География и икономика на България” съчетава традициите при изучаване на география и иновациите в образование на високо ниво. В надпреварата за създаване на програмни продукти, които да направят обучението модерно, бързо и интересно, се моделира една нова учебна среда, която налага друг тип комуникация и изисква компетентности, които да позволят лесно и целево усвояване на учебния материал. Предизвикателство пред учителската колегия днес е как тази генерирана ИТ енергия да бъде канализирана в сферата на географското образование. В този смисъл все по- актуални стават изследванията на педагогическите възможности за внедряване на компютърните системи, технологии и програми в обучението по география с цел повишаване на ефективността на преподаване и подобряване на резултатите от обучението.
Намираме се в етап на внедряване на информационните технологии като нов, по-ефективен инструмент в образователния процес. Това е едно предизвикателство пред развитието на образованието в България, технологиите се превръщат в основа, върху която би могло да се постигне търсената степен на най-висока адекватност в учебния процес. Изменението на средствата за производство и по-специално развитието на съвременните информационни технологии обективно поставят нови задачи – необходимост от непрекъснатост на образованието и самообразованието.
Новите технически средства, които навлизат, изменят позицията както на учителя, така и на ученика, което неизменно повлиява характера на педагогическото взаимодействие.
Мултимедийните програми позволяват на учениците да систематизират, класифицират и анализират. Съчетанието от текст, диаграми, графика, звук, анимация, видеоизображения в мултимедийната информация въздейства върху различни сензорни канали и се усвоява лесно и неусетно. Тя мотивира интереса на учениците да научат за кратко време повече неща и да развият умения за бързо ориентиране в триизмерното пространство, да придобият познания в различни области и да обогатят компютърните си компетентности.
Много важно е да се знае, че компютърът не е основно средство за обучение. Компютърът, съчетан с класическите дидактични средства, развива творческите способности, свързани с формирането на логическото мислене и активното, продуктивно въображение. Ето защо, преди да се опитаме да въведем употребата му в ученическото всекидневие, е редно да направим анализ на учебното съдържание, което той следва да подпомага. Важно е учителят да остане фокусиран върху досегашните цели и подцели на учебната програма по преподавания предмет, а затова е необходим обстоен анализ на учебното съдържание.
Усъвършенстването на методиката и техниките на преподаване, използвани в учебния предмет „География”, се извършва чрез: предаване на личния или обобщаване на творческия опит на учителя, разработване на нови методически варианти и техники на преподаване на географската наука, използване на теоретични постановки от педагогиката и психологията и свързването им с обучението по география по пътя на умозаключение и логически анализ, ползване на резултати от проведени в тази област педагогически експерименти. Възможности за усъвършенстване на теорията и практиката на учебния процес по география може да се търсят по първите три способа. Слабо засегната област на изследване е педагогическият експеримент. Възможно е прилагането на информационните технологии в учебния процес по предмета „География и икономика” за 10. клас да се окаже голямо предизвикателство и да установи закономерности, за които не сме подозирали, или да потвърди нашите очаквания.
Безспорно в съвременното глобално и динамично общество владеенето и ползването на информационните и комуникационните технологии са съществен елемент от функционалната грамотност на всеки човек. Тези умения са се превърнали в необходимо условие за неговата лична и професионална реализация и израстване. Нужен е нов подход за въвеждане и установяване на информационните технологии в образованието. Националната стратегия за въвеждане на ИКТ в българските училища си поставя конкретни цели в тази насока: постигане на равенство на възможностите при използване на ИКТ за всички ученици, независимо от тяхната обществена и културна среда, етнически произход и здравословно състояние; включване на ИКТ в учебните програми и в програмите за обучение на учителите; създаване и адаптиране на образователен софтуер, като се вземат необходимите мерки за защита на правата върху интелектуалната собственост и се създадат системи за копродукция, обмен и разпространение; увеличаване на способността за изява и децентрализиране на управлението на образователния процес на локално ниво, увеличаване на институционалния и аналитичния капацитет на национално и локално ниво за целите на формулирането, планирането, оценката и анализа на политиката.