Образованието днес е в непрекъснато търсене на нови подходи, форми и методи на обучение и възпитание. Пред учителя стои отговорната задача не само да преподава знания, а да научи учениците как да учат. Много по-важно е ученикът сам да стигне до познанието, макар и с опосредстващата роля на учителя, чиято отговорност е да организира средата и познавателния процес, да насочва, да провокира и стимулира. Изискването, което обществото отправя към училището, е да подготви младите хора за живота – да подготви творчески личности, с активна позиция, готови да разгърнат интелектуалния си потенциал, за да намират решения на житейските проблеми и ситуации.Интерактивните технологии в образованието не само водят до повишаване на ефективността на учебния процес, но правят възможни удоволствието и радостта от ученето. В статията е представен разработен и апробиран в педагогическата практика на автора модел за овладяване на съставни текстови задачи във 2. клас, базиран на система от интерактивни методи и техники. Системата обхваща цялото съдържание, свързано със съставни текстови задачи, от учебната програма за 2. клас. Детайлно е описано приложението на методите „Лавина” и „Светофар”.
Съвременният учител трябва да приеме предизвикателството и да отговори на изискването за качествена подготовка на учениците с оглед на тяхната социална реализация. Необходимо е ученикът да бъде заинтригуван и провокиран да мисли, за да може да развива творческите си способности, да търси и намира нестандартни решения в живота. Реализирането на образователните цели изисква да се използват такива форми, методи и средства за обучение, които да гарантират усвояване и интерпретиране на учебното съдържание, да стимулират мисловната дейност и да осигуряват мотивация за учене на ученика.
Образователната система по същество е обществена система, която предлага образователни услуги, т.е. знания, умения и компетентности. Съвременните тенденции са в посока към включването на всички ученици в общата обучаваща система – индивидуален подход към всяко дете, зачитане на различията и активно участие в училищния живот, т.е. приоритет има личностно ориентираният подход. Това предполага организация на образователната система, която мотивира ученика да учи, превръща го от пасивен в активен участник в учебния процес.
Единството на протичащите процеси на самоорганизация в еволюционното израстване на сложната, нелинейно развиваща се ученикова личност е разгледано от Е. Василева посредством тясната връзка и зависимост между елементите на триадата мотивация – дейност – учене. „Детето учи, когато е мотивирано и когато има възможност да експериментира, да проучва, да търси, водено от чувството за свобода в действията” (Василева, 2008: 146). Ученето „във и чрез опита” разкрива богати възможности пред обучаващия се в различните степени на образование, но особено висока е актуалността му в началното училище. „Ученето чрез собствен опит и преживяване – отбелязва Е. Василева – разкрепостява детето, освобождава го от страха пред грешката, създава условия за освобождаване на личността от ограниченията, като го поставя в ситуация на свободен избор на действия и решения”. С разработения модел за овладяване на съставни текстови задачи във 2. клас, базиран на система от интерактивни методи и техники, се цели да се покаже на малките ученици, че математиката и в частност съставните текстови задачи са част от нашия живот. Базирайки се на личен опит, децата създават свой алгоритъм, без дори да познават естеството на съставните текстови задачи и начините за решаването им. Системата от интерактивни методи и техники включва цялото съдържание, свързано със съставни текстови задачи, от учебната програма за 2. клас.